V pondělí zamíří na první stupeň brněnské základní školy v Antonínské ulici...

V pondělí zamíří na první stupeň brněnské základní školy v Antonínské ulici zhruba dvě třetiny žáků. Na otevření se nyní připravují. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Školy se chystají na návrat žáků, přísná pravidla splní s vypětím sil

  • 45
Do řady mateřských škol na jižní Moravě se po mnohatýdenní pauze vrátily děti. Příští pondělí je budou následovat i školáci, pro něž se otevřou první stupně základních škol. I když je nástup dobrovolný, podle informací od ředitelů dorazí do lavic někde až tři čtvrtiny žáků.

Děti do školy nastoupí navzdory tomu, že je kvůli obavám z dalšího šíření koronaviru nutné dodržovat přísná hygienická opatření.

Radnice tak nyní do školních budov rozmisťují vše potřebné, aby nařízení vlády dodržely. „Zásadní bylo zajištění ochranných pomůcek, tedy roušek, štítů, teploměrů a rukavic, a také dezinfekce a stojanů. Všeho máme dostatek, a tak můžeme školy i školky s klidným svědomím otevřít,“ hlásí například starosta Znojma Jan Grois (ČSSD).

Brno pro své zhruba dvě stovky mateřských a základních škol muselo pořídit výbavu za víc než milion korun. „Do každé třídy v mateřinkách jsme poslali sto kusů roušek a rukavic. Na první stupeň základních škol připadne sto kusů roušek na třídu, k deváťákům polovina,“ upřesňuje náměstek brněnské primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).

Roušky musí školáci mít povinně jen ve společných prostorách. Ve třídě si je můžou sundat, tedy pokud dodrží předepsanou vzdálenost. To v praxi znamená, že každý bude sedět v jiné lavici. Ne všude je to však možné.

„V řadě místností nejsme schopní zajistit bezpečný rozestup žáků. Ostatně vyučovací metody, které na naší škole převažují, to často ani neumožňují,“ říká Rostislav Novotný, ředitel brněnské školy v Gajdošově ulici, kde uplatňují například Montessori výuku.

Děti si tady tak zřejmě budou muset zčásti nasadit roušky i při výuce. „Je nesmyslné, že ve stejný den, kdy se otevírají koupaliště, hotely a vlastně všechno, navíc lidé venku nemusí nosit roušky, tak my se ve školách budeme řídit přísnými pravidly vymyšlenými už před více než měsícem, kdy byl svět úplně jinde,“ prohlásil Novotný.

Přesto rodiče požádal, aby děti do školy poslali. Zapojit musí více než 50 pedagogických pracovníků. Další asi dvacítka – a jsou mezi nimi také ti, kteří patří do rizikové skupiny – povede dálkovou výuku z domu pro druhý stupeň.

Šachy s online výukou

Tu ale bude nutné omezit, což plánuje i břeclavská základní škola ve Slovácké ulici. Odučit plnohodnotně prezenční i online lekce je podle vedení školy se současným počtem kantorů nereálné.

To v Hustopečích v Nádražní ulici doufají, že stihnou obojí. První stupeň zde navštěvuje 190 dětí. „V průměru to znamená 23 na třídu. V každé z nich by se tak dětem mohli věnovat dva lidé,“ naznačuje ředitelka Ivana Matějíčková, že učitel by mohl mít k ruce i „asistenta“.

Škola chce zachovat online výuku také pro děti, které zůstanou doma. „Ideálně dvakrát denně bychom chtěli mít online vstupy,“ říká ředitelka. Pedagog podle plánu odučí část látky pro děti přítomné ve škole, pak program ve třídě přebere asistent a kantor se přes internet zaměří na „domácí“ děti.

Ředitelé potvrzují, že velkou roli při rozhodování rodičů, jestli poslat školáky zpět, sehrál i fakt, zda jejich skupinku povede třídní učitel, na kterého jsou zvyklí. To je ale zvláště na větších školách nereálné.

„Nastavené podmínky nasvědčují tomu, že se to zcela nepodaří. Uvažme, že ve škole neexistuje žádná třída, která má patnáct a méně žáků. To znamená, že třídu při vyšším zájmu musíme vždy rozdělit. Dále musí škola zajistit paralelní fungování prezenční výuky ve škole a distanční výuky na dálku,“ vysvětluje ředitel brněnské základní školy Antonínská Libor Tománek.

Podle něj v pondělí dorazí na první stupeň téměř dvě třetiny žáků, které rozdělí do třinácti dopoledních a sedmi odpoledních skupin.

Menší školy mají v tomto směru výhodu. Třeba v Ratíškovicích na Hodonínsku zůstane počet tříd zachován v podstatě na stejném počtu jako před koronavirovou epidemií. „Máme šťastné počty, o to je návrat do školy snazší,“ usmívá se zdejší ředitel Josef Hanák.

V každé třídě prvního stupně je totiž za normálního stavu pouze 16 až 20 žáků. Prezenčně se budou učit základní předměty – český jazyk, angličtinu a matematiku, u prvňáků a druháků pak také prvouku. Ostatní předměty zůstanou i nadále v režimu distančním, úkoly budou děti plnit doma.

Hotový už je také rozpis, v jakém pořadí budou konkrétní skupinky přicházet do budovy školy. „První skupinka dorazí v osm hodin, poslední v deset. V takovém pořadí se vydají i na obědy,“ poznamenává Hanák.

Nicméně také menší školy v kraji často řeší problém s nedostatkem kantorů. Třeba na základní školu v Hruškách na Břeclavsku má příští pondělí zamířit většina dětí. „Pokud bych měla rozdělit všechny třídy, vznikne devět skupinek, ale k dispozici mám pouze sedm pedagogů,“ vypočítává ředitelka Svatava Bradávková.

Opatření na základních školách od 25. května

  • Žáci prvního stupně mohou opět zamířit do lavic od příštího pondělí, návrat do škol je dobrovolný.
  • Budou rozděleni do skupin s maximálním počtem 15 žáků na každou z nich.
  • U větších škol musí žáci z jednotlivých skupin přicházet do školy postupně podle předem daného rozpisu.
  • Děti první den přinesou do školy vyplněné čestné prohlášení o bezinfekčnosti, jinak nebudou do budovy vpuštěny.
  • Ve společných prostorách musí všichni nosit roušky.
  • Každý žák si s sebou každý den přinese minimálně dvě roušky a sáček na jejich uložení. Roušku může ve třídě sundat, pokud je dodržen dvoumetrový odstup.