Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Ostudy Brna: centrum hyzdí nádraží s podchodem i zanedbaná Zvonařka

  5:55
Špína, zápach, překážky a tlačenice, v nichž si libují kapsáři. To je vizitka nejvytíženějšího brněnského dopravního uzlu. Hlavní nádraží s podchodem i nedaleký autobusový terminál na Zvonařce redakce iDNES.cz zařadila jako první místa do seriálu Ostudy Brna.

Neudržované hlavní nádraží v Brně. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Chaos, nesmyslně zastavěné zastávky zábradlím, celkově nelogické rozmístění. Špína a bezdomovci všude. Chtělo by to kompletní renovaci,“ napsal loni v prosinci Petr Skočovský na server Foursquare, kde si lidé ze všech koutů světa vyměňují zkušenosti a doporučení z cest.

Je to nejošklivější místo v Brně, shodují se i další uživatelé webu. „Když tam prosedíš den, uvidíš všechny části lidské společnosti a kultury, od nejlepších po nejhorší,“ dodal svůj pohled na věc například Marek Ovčáček.

A souhlasí i odborník. „Je to opravdu jedno z nejhorších nádraží v Česku. Auta, lidé, autobusy, ti všichni z toho vytvářejí enormně zatížený prostor.  Turisté, kteří přijedou do Brna poprvé, se musí cítit strašlivě, zvlášť když přijedou třeba z Vídně, kde teď dokončili nové moderní nádraží,“ připouští architekt Tomáš Rusín.

Ateliér RAW, jehož je spoluvlastníkem, před časem město požádalo o vytvoření projektu na úpravu přednádraží. Nakonec ho ale úplně shodilo ze stolu a loni nezačaly ani slibované dílčí změny (více jsme psali zde). Prostory, kde se nejméně dvě desetiletí nic nezměnilo, tak pustnou dál.

Vizualizace budoucí podoby brněnského hlavního nádraží
Vizualizace budoucí podoby brněnského nádraží
Vizualizace budoucí podoby brněnského nádraží
Vizualizace budoucí podoby brněnského nádraží
Vizualizace budoucí podoby brněnského nádraží
Vizualizace budoucí podoby brněnského přednádraží

Vizualizace budoucí podoby brněnského hlavního nádraží

Nyní má město v rukou další projekt, podle něhož se snad už začne konečně opravovat. Novou tvář by podle náměstka primátora pro technickou oblast Richarda Mrázka (ANO) lokalita mohla získat ještě během letošního roku.

Investorem jsou Brněnské komunikace, úpravy provedou Dopravní stavby Brno. „Firma má zahájit stavbu v nejbližších týdnech. Jde o rekonstrukci východů z podchodu, které dostanou novou odlehčenou podobu, na schodech by měly být eskalátory. Zrekonstruován bude i objekt hned u východu z nádraží, kde by měly vzniknout informace,“ přiblížil náměstek.

Jako v případě podchodu i zde má město problém s nájemcem, kterému už vypršela smlouva, avšak stále odmítá svou trafiku přestěhovat. „Řešíme to žalobou na vyklizení, aby soud tuhle věc urychlil, pokud se nedohodneme,“ doplnil Mrázek.

Město nyní připravuje dokumentaci pro územní rozhodnutí. Opravovat se bude po etapách, přesto lidé v následujících měsících musí počítat s omezeními. Chodníky v okolí budovy hlavního nádraží budou rozkopané do července.

Ostudy Brna

Server iDNES.cz a deník MF DNES přinesou několik dílů seriálu o největších brněnských ostudách. Na závěr budou mít čtenáři možnost zvolit v anketě tu nejpalčivější.

Co dělá Brnu ostudu podle vás? Pište na redbrn@mfdnes.cz

„V srpnu by měly začít výluky na havarijních částech kolejí v brněnském železničním uzlu. Prostor již musí být funkční, protože do přednádražního prostoru budou cestující z některých vlaků vozit autobusy náhradní dopravy,“ informovala vedoucí oddělení koncepce dopravy Zdeňka Šamánková.

Podchod není ničí

Podchodem, který hlavní nádraží spojuje s ulicí Úzká, každý den projdou tisíce lidí. O zvelebení ponuré a špinavé „Myší díry“ se na podzim roku 2012 snažili studenti VUT (psali jsme o tom zde). Na větší a komplexní úpravu zašlé spojnice se ale stále čeká a to zejména kvůli letitému sporu o jeho vlastnictví.

Přestože podnikateli Josefu Richardu Pliskovi, který měl podchod v nájmu a dál ho pronajímal převážně asijským prodejcům, už vypršela nájemní smlouva, magistrát má nyní po verdiktu soudu svázané ruce. Vyklidit nevzhledné a překážející stánky mu totiž soud z podchodu ani ne před dvěma měsíci znemožnil. Zatím se mu nepodařilo prokázat, že je majitelem podchodu (více čtěte zde).

Město se proti verdiktu odvolalo. „Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových se vyjádřil, že se necítí být vlastníkem podchodu, tím pádem dal jasně najevo, že vlastníkem je město Brno. Uvidíme, zda se pan Pliska vyjádřením spokojí. Snad se s ním spokojí i soud a už vydá konečné rozhodnutí,“ dodal náměstek Mrázek.

Dokud se nepodaří prokázat, že patří městu, podchod magistrát nijak zvelebovat nebude. Komplexní rekonstrukce připadá v úvahu až po vyklizení. Odstranění stánků však ještě může několik let trvat.

Názor na budoucí podobu podchodu si vedení města teprve utváří. Rádo by v něm například prezentovalo městské firmy, zejména příspěvkové organizace jako jsou třeba divadla. „Nechtěl bych teď říct, že tam nebude žádný stánek, ale chtěli bychom prodejny zakotvit do jasně definovaných ploch, aby nevznikaly živelně a lidé mezi nimi nekličkovali,“ doplnil náměstek.

Zvonařka čeká na verdikt o vlakovém nádraží

Ústřední autobusové nádraží v ulici Zvonařka slouží od roku 1978. Další osud železobetonového monstra nyní závisí na koncepci řešení železničního uzlu, o němž budou Brňané zřejmě hlasovat v referendu (více zde). Přesun hlavního vlakového nádraží bude mít dopad i na to autobusové.

Správa železniční dopravní cesty podle informací brněnského magistrátu v nejbližších týdnech rozhodne o zhotoviteli studie proveditelnosti, která by měla být dokončená v příštím roce.

Hlavní nádraží, podchod a Zvonařka

Nově instalované kovové přepážky znemožní ležení na lavičkách na brněnském...
Autobusové nádraží Zvonařka v Brně
Asijské tržiště na jednom z nejfrekventovanějších míst v Brně. Tak vypadá už...
Současná podoba brněnského Hlavního nádraží.

„Až tehdy bude možné odpovědět na otázku, kde železniční uzel města bude, jestli to bude odsunutá varianta pod Petrovem, nebo odsunutá varianta u řeky. Pak také bude možné říct, co se bude dít s autobusovým nádražím,“ dodal náměstek primátora pro technickou oblast.

V tuto chvíli podle něj není vhodné do přestavby autobusového nádraží investovat, a když, tak maximálně do úprav, které by zlepšily orientaci cestujících. „Opravy by měly být řešeny, až bude rozhodnuto, kde bude nádraží umístěno,“ doplnil Mrázek.

Studie má odpovědět na otázku, zda bude dost prostoru pro autobusové nádraží i v odsunuté variantě pod Petrovem. Dokud není jasné, zda se autobusové nádraží kvůli železničnímu uzlu bude stěhovat, nechystá se podnikat nic ani majitel parcely, společnost ČSAD Brno holding.

„Desítky let žijeme v situaci, kdy nevíme, co bude dál. Žádný hospodář by za situace, kdy vám neustále někdo říká, že se to možná bude likvidovat, nešel do žádných zásadních oprav. Dokud nás město nevyžene, tak tady nádraží zůstane,“ sdělil iDNES.cz Jan Dvonč, ředitel firmy Tourbus, která nádraží provozuje.

  • Nejčtenější

Brněnský tramvajový tunel ve skále je dostavěn, za rok bude v provozu

Dělníci už mají za sebou hrubou stavbu tramvajového tunelu na Žabovřeské ulici v Brně. V příštích měsících je čekají...

Fialův kabinet slíbil jižní Moravě více peněz, teď ze slov couvá

Už roky představitelé jižní Moravy upozorňují, že právě jejich region dostává v přepočtu na obyvatele nejmenší podíl...

Klenot v rukavicích. Chtěla do armády, je neporažená v MMA: Nepiju a miluju řád

Premium V patnácti chtěla do armády mezi výsadkáře. V posilovnách se předháněla s chlapy, kdo na bench zvedne víc. Klidně přes...

Českem se přehnala sněhová vichřice. Teď hrozí náledí a sněhové jazyky

Českem přechází studená fronta, kterou dopoledne místy provázelo intenzivní sněžení a prudký vítr. Ojediněle se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec úseků smrti. Nejobávanější silniční místa jižní Moravy čekají úpravy

Premium Nejkritičtější jihomoravská místa na silnicích, kde pravidelně umírají lidé při nehodách, projdou zásadní přestavbou....

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

V cizině přijímají českou hudbu s nadšením, říká oceněná pěvkyně Kožená

Česká operní a koncertní pěvkyně Magdalena Kožená a britský orchestrální i operní dirigent Sir Simon Rattle získali...

Metrákový granát vyzvedli z výkopu pyrotechnici, sto Brňanů může domů

V Brně na zahradě rodinného domu ležel nevybuchlý stokilogramový granát. Z výkopu ho dopoledne vyzvedli policejní...

Varhanám ze Santiniho kostela ve Křtinách restaurátoři vdechnou nový zvuk

Do kostela Jména Panny Marie ve Křtinách na Blanensku nechodí jen místní věřící, cestu do barokního chrámu každoročně...

CTP rozšiřuje svůj areál v Brně na dvojnásobek, pozemky koupil od Zetoru

Developerská společnost CTP rozšířila svůj areál v brněnské Líšni téměř na dvojnásobek. Od společnosti Zetor Tractors,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...