Výjimečná sbírka lokomotiv je v ohrožení, nadšenci hledají nové útočiště

  10:53aktualizováno  10:53
Obří soukromá sbírka průmyslových lokomotiv přijde o svůj azyl v Brně. Současné depo totiž musí kvůli výstavbě nového vlakového nádraží k zemi. Unikátní stroje tak z jižní Moravy nejspíš zmizí.

Nadšenci z Klubu přátel kolejových vozidel Brno chtějí starou parní lokomotivu Kriegslok, přezdívanou Němka, upravit do původní podoby. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Kdo chce na vlastní oči vidět práci nadšenců z Klubu přátel kolejových vozidel, musí se vydat do bývalého depa na brněnském dolním nádraží. Tam totiž své mnohatunové miláčky garážují. Právě teď je promazávají, natírají a šlechtí na „jarní zátop“, který chystají na sobotu 21. dubna.

„Na něm představíme i nově opravený tendr obří parní lokomotivy Kriegslok z roku 1944, zvané Němka. Na něm pracujeme už řadu měsíců a přes web Startovač jsme na něj sehnali přes půl milionu korun. Je vidět, že existuje spousta lidí, kteří nám drží palce,“ říká šéf spolku Jiří Kotas.

Fotogalerie

Za více než dvě dekády se mu povedlo nashromáždit přes 70 mašin, drezín a vagonů. Teď to ale vypadá, že soukromá sbírka, jež patří mezi největší v Česku, na jihu Moravy skončí. Parkuje totiž v halách, které padnou na stavbu nového brněnského nádraží. A to ať už bude stát u řeky, nebo pod Petrovem.

„Ve variantě Řeka bude na místě depa přednádražní prostor nového nádraží, s čímž počítá také územní plán. Pro variantu Petrov v něm zatím jasné zadání není, máme pouze výsledky mezinárodní urbanistické soutěže na řešení nové městské čtvrti. Nicméně všechny tři oceněné návrhy zde počítají s bydlením či s polyfunkčními budovami,“ vysvětluje hlavní městský architekt Michal Sedláček.

České dráhy samy hledají kapacity

Spolek vymýšlí, kam sbírku přemístit, ale už dnes je jasné, že pohromadě nezůstane a s největší pravděpodobností z Brna zmizí úplně. Lidé tak přijdou o prohlídky a nejspíš také o část jízd historickými vláčky. A Kotas o svůj celoživotní sen vybudovat právě v Brně muzeum kolejových vozidel.

„Mluví se o tom, že by přípravné práce pro nádraží u řeky mohly začít za dva tři roky. Jsme tu v nájmu s tříměsíční výpovědní lhůtou, takže to může přijít brzy. Co bude pak, zatím nevíme. Mašinu si nevezmu na záda a neodnesu,“ hlásí Kotas.

V depu nyní parkuje asi dvacítka vozidel, z toho půlku tvoří lokomotivy. „Část venkovních exponátů jsme už umístili na vlečku v Modřicích, protože se tu potulovali sběrači kovů a hrozilo, že je postupně rozmontují do šrotu. Pak jsou tu ale vozy, které jsme už renovovali, a ty musíme mít pod střechou. A nemáme je kam dát,“ vysvětluje Kotas.

Šance, že by se místo pro sbírku našlo u Českých drah, je mizivá. „Dlouhodobě podporujeme železniční spolky, které se zabývají záchranou historických technických skvostů, ale v tomto případě nemáme jak pomoci. Sami hledáme náhradní kapacity,“ řekla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Kotas se proto chystá oslovit i vedení teplárny v Maloměřicích. „Je tam vlečka v bývalé stáčírně mazutu, ale tam by se nedaly dělat veřejné prohlídky,“ tvrdí Kotas.

Naději v Chocni drží v rukou památkáři

Prakticky zatím jedinou nadějí je tak historická půlkruhová výtopna Choceň v Pardubickém kraji, z níž by mohlo vzniknout vysněné muzeum. Budova však patří Českým drahám a pozemky Správě železniční dopravní cesty, která uvažuje, že je využije na stavbu nadjezdu. Výtopna by tak šla k zemi.

Pomoci mohou památkáři, kteří usilují o to, aby se stala kulturní památkou. „Řízení jsme zahájili, takže výtopna je pod památkovou ochranou, ale jen dočasně, než padne rozhodnutí,“ podotýká šéfka pardubických památkářů Eliška Racková. Podle ní je situace složitá – České dráhy jsou proti a navíc na pozemcích existuje zájem veřejné stavby. „Bude to trvat celé měsíce, než se rozhodne,“ doplňuje Racková.

Ani pak ale není jisté, jestli se výtopnu povede Kotasovi koupit. Pro Brno to v každém případě znamená jediné – o kolejové unikáty přijde. „Může se navíc stát, že střechu nad hlavou prostě vůbec neseženeme, a pak se část historických vozů rozprodá a část skončí ve šrotu,“ podotkl Kotas.

O tom, jak je těžké zajistit prostor pro kolejová vozidla, ví své i ředitel Technického muzea v Brně Ivo Štěpánek. „Sami s tím zápasíme a to máme část exponátů na kolech, takže se s nimi dá popojet. Na lokomotivu potřebujete velkou montážní halu, navíc tam musejí vést koleje a to je tady v Brně jen na výstavišti. Možná by se dalo vybudovat nějaké muzeum tam, ale to je jen můj soukromý názor,“ míní Štěpánek.

V každém případě by podle něj byla škoda, kdyby unikátní sbírka zmizela. „Jde nejen o fyzické cenné exponáty, ale o bohatství duchovní. Lidé, kteří o stroje pečují a renovují je, udržují stará řemesla a technologie, jež dnes v době počítačů už nikdo neumí,“ tvrdí Štěpánek.

Nejčtenější

Žena psychicky deptala synovu učitelku, vylákala od ní pět milionů

ilustrační snímek

Ve dne i v noci bombardovala žena z Brněnska desítkami SMS učitelku svého syna, ze které se snažila vylákat peníze. S...

V den útoku na Kvitovou musel být na stavbě, tvrdí kolega obžalovaného

Obžalovaného Radima Žondru přivádí ke Krajskému soudu v Brně, který se zabývá...

Brněnský krajský soud pokračuje v projednávání případu napadení tenistky Petry Kvitové. Obžalovaným je Radim Žondra,...

Řidič se přes noc vyřádil na fotbalovém hřišti, zůstalo tam oraniště

Břeclavské fotbalové hřiště Pastvisko poničila kola vozidla či vozidel, které...

Několik vyrytých kruhů se objevilo na zasněženém fotbalovém hřišti v Břeclavi. Na svědomí je má jeden či více řidičů...

Žena uvěřila, že prodá kočárek do USA, podvodníkovi ještě zaplatila

Auto srazilo v Praze chodkyni s kočárkem (14.12.2015).

Na svou naivitu doplatila devětadvacetiletá žena z Brněnska, která se snažila přes internet udat svůj použitý kočárek....

Na bobry nalíčili u Brna zakázanou železnou past, může zabít i člověka

Železnou past s jablkem jako návnadou na bobry položil neznámý člověk u řeky...

Přísně zakázaná pytlácká železa někdo nastražil nedaleko chatové oblasti mezi Veverskou Bítýškou a Herolticemi na...

Další z rubriky

Na vesnicích se dýchá hůř než v Brně, můžou za to lokální topeniště

Ilustrační snímek

V zimě je v jihomoravských vesnicích horší ovzduší než v největších městech. Můžou za to lokální topeniště. V topné...

Slibovaní rakouští pacienti se do Znojma nehrnou, peníze půjdou jinam

Lékaři ortopedické kliniky olomoucké fakultní nemocnice využívají speciální...

Do znojemské nemocnice měly jezdit stovky rakouských pacientů. Jenže velké plány minulého vedení Jihomoravského kraje...

VIDEO: U Svratky se našla další zakázaná past, byla v sudu u chaty

Pytlácká past v sudu u chatky na Brněnsku

V sudu u jedné z chat v rekreační oblasti mezi Veverskou Bítýškou a Herolticemi na Brněnsku se objevila pytlácká...

Najdete na iDNES.cz