Těžit z nich budou hlavně důchodci a lidé, kteří si nemohou dovolit utratit najednou peníze za celoroční jízdenku.
Ta základní, která platí na brněnské zóny, dnes stojí 4 750 korun. Příspěvek pak Brňané dostávají až zpětně. „Když má rodina zaplatit třeba dvě šalinkarty za dospělé a pak za jedno dítě, tak dá v jednom okamžiku přes 10 tisíc. Pro některé je to výrazný náklad, který si nemohou dovolit,“ vysvětluje náměstek brněnského primátora Martin Ander (Zelení).
Tyto rodiny nebo i jednotlivci pak pořizují kupon každý měsíc nebo čtvrtletí a ve výsledku zaplatí vlastně více. Dvanáct měsíčních jízdenek totiž vyjde dohromady na 6 600 korun, čtyři čtvrtletní na 5 500. Zaplatí tak až téměř dvakrát tolik než ti, kteří jsou schopni roční šalinkartu uhradit hned a k tomu získají příspěvek od brněnského magistrátu.
„Připravujeme proto společně s brněnským dopravním podnikem takzvanou navazující jízdenku. To je nástroj, který by lidem umožnil rozložit cenu roční šalinkarty do jednotlivých měsíců,“ představil novinku Ander. Zatím ještě nic není definitivně schválené, dopracovávají se detaily, ale předpokládá se, že by tato navazující jízdenka začala platit od července příštího roku.
Cena navazující jízdenky bude každý měsíc klesat
Jak to tedy bude fungovat? Kdo si nemůže dovolit zaplatit celou roční šalinkartu, bude si postupně každý měsíc kupovat tuto navazující. První měsíc zaplatí dnes platnou cenu měsíční jízdenky 550 korun, pak ale bude cena postupně klesat.
Kolik se platí za šalinkarty a jaké chystá město změny
|
„Postupně se bude snižovat částka, kterou lidé platí, o nějakých deset nebo dvacet korun,“ přiblížil vedoucí tarifního odboru brněnského dopravního podniku Vít Prýgl. Navazující jízdenku půjde koupit jedině jako elektronickou. „Tato jízdenka navíc není nijak omezená na bydliště, takže ji budou moci využívat i mimobrněnští cestující,“ doplnil Ander.
Konkrétní podoba se stále dolaďuje, proto se zatím rozcházejí i informace mezi brněnským náměstkem a vedoucím tarifního odboru. Zatímco Ander říká, že by se po roce nakupování navazující jízdenky dostal člověk na konečnou a dál už se nesnižující částku v podobě jedné dvanáctiny ceny roční šalinkarty, tedy necelých 400 korun, podle Prýgla bude o pár korun vyšší.
„Je to trochu složitější. Musíme ošetřit i to, že lidé můžou přecházet mezi jednotlivými tarifními pásmy. Navazující jízdenka totiž nebude jen základní, ale bude i pro studenty nebo seniory,“ přiblížil Prýgl.
Ve výsledku by už lidé neměli postupným nakupováním měsíčních jízdenek zaplatit o necelé dva tisíce více ve srovnání s cenou roční šalinkarty. Výrazněji se to ale samozřejmě projeví až ve druhém roce pravidelného nakupování navazujících kuponů.
Aby byl celý systém ročních šalinkaret „na splátky“ pro Brňany opravdu stejně výhodný jako jednorázové roční kupony, musela by se i k němu vázat možnost čerpat příspěvek od města. To ale zatím není jisté.
„Nemůžeme zavázat budoucí vedení města, aby lidem něco zpětně vyplácelo až v srpnu 2019,“ vysvětlil Ander s tím, že ale sám nevidí důvod, proč by se příspěvek cestujícím nemohl vyplácet, když splní stejná pravidla a pouze si platbu roční šalinkarty rozloží do měsíčních splátek.
Důchodci dostanou příspěvek
Další zvýhodnění už je naopak jisté. Město začne v roce 2018 vyplácet příspěvky také u seniorských ročních jízdenek. „U seniorů chceme, aby se s příspěvkem města dostala cena na polovinu základní, tedy na cenu, za kterou dnes jezdí studenti,“ řekl Ander.
Důchodci do 70 let nyní platí za roční jízdenku 2 950. K ní by měli dostat příspěvek 575 korun tím, že si koupí elektronickou šalinkartu. Zatím mají v naprosté většině klasické papírové kupony.
„Elektronickou šalinkartu má 48 tisíc uživatelů, z toho 35 tisíc má roční,“ doplnila mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová. Seniorů, kteří mají roční elektronickou jízdenku, je ale jen něco málo přes stovku, papírovou jich má devět tisíc.
Obě plánované novinky vítá i opoziční zastupitel Oliver Pospíšil (ČSSD). „Je to vylepšení systému. Určitě je to vstřícný krok k méně majetným lidem,“ podotkl. Upozornil však, že načasování na červenec může být i záměrné, aby stávající vedení dalo lidem dárek před podzimními komunálními volbami. Sám je také zvědavý, jak po roce vyhodnotí magistrát vyplácení příspěvků Brňanům. Zda to lidi více motivovalo jezdit MHD místo autem.