Město tak od soboty nebude mít k firmě závazky. To však neznamená, že se se společností Brno Parking definitivně rozešlo.
"Nechtěli jsme navazovat dodatky na starou smlouvu. Začneme řešit parkování v Brně na čistém stole. To ale neznamená konec spolupráce města a Brno Parkingu," řekl náměstek primátora Oliver Pospíšil (ČSSD).
Společnost Brno Parking založilo vedení Brna spolu se soukromým investorem před šesti lety. Měla postavit parkovací domy a zlepšit otřesnou situaci v centru města. Dodnes se však nekoplo do země a firma nyní nemá ani jedno platné územní rozhodnutí, což je první krok k jakékoliv stavbě.
Parkování v brněV průměru se denně v širším centru Brna vystřídá 4 500 aut. Kolik v současnosti existuje parkovacích míst, nikdo přesně neví, je však jasné, že jich je nedostatek. Situaci chce magistrát řešit výstavbou podzemních garáží u Janáčkova divadla a parkovacího domu na Panenské. V obou lokalitách má vzniknout dohromady zhruba 800 parkovacích míst. Brno-střed plánuje vystavět také parkovací dům o 75 místech na ulici Kopečná. Tento projekt je zatím nejdál, už má územní rozhodnutí. |
Město má ve společnosti přibližně třetinový podíl, zbytek vlastní firma Morávka Centrum. Spolu se dohodli, že Brno dodá pozemky a soukromý investor zaplatí projekty. Město přišel základní kapitál na 1,7 milionu korun. Podle vedoucího dopravního odboru Vladimíra Bielka další peníze neinvestovalo.
Město může podíl prodat nebo koupit další akcie
Pro město by nemělo být příliš bolestné svůj podíl prodat a s firmou Brno Parking se definitivně rozloučit. Tuto cestu by uvítal třeba zastupitel za zelené Martin Ander.
"Město je menšinový partner, což neumožňuje výrazně ovlivnit chod společnosti. Za šest let se jednoznačně ukázalo, že firma Brno Parking není schopná parkovací domy postavit," myslí si Ander.
Druhou možností, kterou město má, je odkoupit od soukromého investora balík akcií a stát se většinovým vlastníkem. "Město před lety uzavřelo smluvní vztah, měl by být naplněn," soudí Josef Veselý (KDU-ČSL), který Brno v projektu léta zastupoval. Město může samozřejmě dál pokračovat s menšinovým podílem.
Náměstek primátora pro dopravu Robert Kotzian (ODS) už má dva týdny na stole analýzu vztahů s firmou Brno Parking. Jaké jsou její výsledky, však zatím tají.
"Nechci zkomplikovat pozici města. Analýza bude sloužit jako jeden z podkladů pro rozhodování rady," řekl Kotzian, který nechtěl prozradit ani svůj osobní názor na spolupráci města a Brno Parkingu.
Podobně tajemný je i současný předseda dopravní komise Vít Blaha (ODS). "My dopředu nepreferujeme ani jednu variantu," tvrdí. Podle něj je ale jasné, že je potřeba udělat změny. "Bohužel se několik let promarnilo," povzdechl si Blaha.
Firma domy k parkování stavět chce
Předseda představenstva Brno Parkingu Roman Minarovič, který firmě šéfuje od loňského léta, logicky o spolupráci s městem stojí. A říká, že má upřímný zájem parkovací domy postavit.
Proč firma za šest let nedokázala postavit jediné parkovací místo, se ale příliš bavit nechce. "Jsem ve společnosti půl roku, nezajímá mě, co bylo v minulosti. Nevím, proč se nic nepostavilo," odpověděl Minarovič na dotaz MF DNES.
Plánovaný parkovací dům v Panenské ulici v Brně.
Brno Parking má postavit třeba podzemní garáže pod Janáčkovým divadlem nebo parkovací dům na Panenské ulici. Od realizace jsou ale zatím velmi vzdálené. Dům na Panenské měl už platné územní rozhodnutí, před dvěma měsíci o něj ale přišel. Podle úřadu byl projekt nepřehledný a v podstatě nepřezkoumatelný. Brno Parking proto musí připravit dokumentaci znova.