Přestože se ranní špička obešla podle policistů bez větších problémů, od dopoledne si řidiči postáli v kolonách. „Je to marný boj, úsek je přetížený desítky let,“ posteskl si mluvčí jihomoravských policistů Pavel Šváb.
Už patnáct minut po 9. hodině ranní se na dotčeném úseku porouchalo auto, které muselo být odtaženo. Postupně tak narůstaly kolony až směrem k Vyškovu. Další auto zůstalo stát i směrem na Brno, to však bylo ještě před úsekem, kde se pracuje.
V 11 hodin už si motoristé přijíždějící od Prahy postáli v koloně dvacet minut. V tentýž čas navíc havarovalo před nájezdem na dálnici ve Vídeňské ze směru z Brna další vozidlo, na dálnici D2 poté silničáři upozorňovali na hrozící dopravní kolaps. Krátce po poledni se na 193. kilometru srazila dvě auta, vážnější zranění však nikdo neutrpěl.
Nejkritičtější byla situace kolem 13. hodiny, kdy průjezd směrem na Prahu ucpala nehoda osobního auta na 194. kilometru u výjezdu na Brno. Řidiči zde stáli i hodinu v třináctikilometrové koloně.
S delším zdržením se museli vypořádat i na silnici I/52 na ulici Vídeňská v Modřicích. Přesto však podle policistů nešlo o nic vážného. „Nezaznamenali jsme nic fatálního, v průběhu dne tam byly nějaké drobné kolize, ale ty se podařilo záhy vyřešit,“ uvedl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek.
Napřed kolony, pak zlepšení
Do roku 2025 se v 1,4 kilometru dlouhém úseku mezi 194. a 196. kilometrem řidiči dočkají rozšíření ze čtyř na šest pruhů, které bude stát více než miliardu korun.
„Navýšení kapacity D1 v okolí Brna nutně potřebujeme, úsekem projede každý den téměř 80 tisíc vozidel. Rozšíření pomůže nejen těm, kteří jedou do Česka, ale ulehčí cesty i směrem na Bratislavu nebo Vídeň,“ řekl ministr dopravy Martin Krupka (ODS).
Do té doby však bude doprava vedena ve dvou pruzích v každém směru na jednom dálničním pásu, jak byli řidiči zvyklí při modernizaci dálnice z Prahy na Brno. Jedinou změnou budou širší provizorní pruhy a krátkodobá přestavba dopravního opatření, kdy se nelze vyhnout omezení do jednoho pruhu, převážně však v nočních hodinách mimo dopravní špičku. Rychlost bude poté omezena na 80 kilometrů v hodině.
Stavba částečně uzavře nájezdové rampy na dálnici, neprůjezdný je nájezd z Vídeňské ulice ve směru na Ostravu nebo z Hněvkovského směrem na Prahu. Do správného směru se tak řidiči dostanou objížďkou.
Na tuto stavbu se dlouhodobě připravovali policisté, Ředitelství silnic a dálnic i další složky integrovaného záchranného systému a odtahové firmy.
„Připravili jsme opatření, která mají za cíl v rámci možností udržet v oblasti co nejplynulejší provoz, a to na úseku dálnice i na přilehlých silnicích. Zřídili jsme i speciální kamerové dohledové centrum,“ sdělil šéf jihomoravských policistů Leoš Tržil.
Průjezd Brnem se ještě ztíží. Začíná rozšiřování D1, řidiče čekají další kolony |
Úkolem kamerového centra bude rychle řídit posílené policejní hlídky, které budou v úseku operovat. Denně jich totiž především na motorkách bude hlídkovat pět až šest. „Celkově jsme rozšířili dálniční oddělení v Chrlicích, aby tam byl dostatečný počet policistů pro řešení mimořádných událostí a regulaci provozu,“ uvedl Tržil.
Doprava se komplikuje kvůli stavebním pracím také přímo v Brně. Omezení čeká řidiče u Tomkova náměstí nebo v Žabovřeské ulici, kde pokračuje stavba velkého městského okruhu.
Právě dálnici D1 někteří řidiči volili jako alternativu k omezenému provozu v jižní části velkého městského okruhu.
Složitost situace si uvědomuje i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. „Věřím, že příští rok, až skončí Žabovřeská, Bauerova, Tomkovo náměstí, se bude žít lépe. Nicméně stále je potřeba dostavba dálniční sítě, aby se doprava rozptýlila. Neustálý růst dopravy se nezastaví,“ podotkl.