Repliky Čapkovy Matky jsou teď slyšet ve zprávách, říká divadelní režisér

  11:06
Vrcholné drama Karla Čapka Matka z roku 1938, jež bylo reakcí i na kulminaci evropských fašistických tendencí, je novinkou na repertoáru Národního divadla Brno v režii Štěpána Pácla. Ten říká, že se dílo světovými událostmi stává velmi aktuální a zkoušení divadelní hry to i změnilo.
Režisér Národního divadla Brno Štěpán Pácl.

Režisér Národního divadla Brno Štěpán Pácl. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Ve hře na sebe narážejí postoje mrtvých a živých, čímž vzniká nedorozumění a to je vždy základem komické situace. Takže hra v absurdním počtu ztrát, jak matce postupně umírají synové, jde až téměř do absurdní komedie. Zároveň je to příběh ženy, jež se neustále musí vyrovnávat se ztrátami. Je nadčasová v tom, co se s člověkem děje, když zažívá ztrátu,“ vypráví Štěpán Pácl, kmenový režisér činohry Národního divadla Brno.

Jak váš pohled na Matku změnila válka na Ukrajině?
Čapkovu Matku jsme se šéfem činohry Milanem Šotkem pro tuto sezonu vybrali před více než rokem. Viděl jsem v ní skvělou příležitost pro Terezu Groszmannovou a Čeňka Vaculíka. Musím ale přiznat, že jsem si nevěděl rady s Čapkovým způsobem, jakým zobrazoval válku. Pošetile jsem se bál, že popis válečných událostí nebude působit dnes věrohodně. To, co Čapek napsal před více než 80 lety na papír, jsem pak slyšel v živém vysílání ČT24. Slovo od slova, jen jména měst byla jiná. To bylo děsivá a mrazivá zkušenost.

Nikdo netušil, že téma války pro nás bude až tak aktuální...
Když jsme koncem února začali zkoušet, dostalo vše jiný kontext. Chvilku jsem i myslel, že hru nedozkoušíme. Ale v kontextu aktuální situace začal z Čapkova příběhu daleko víc vystupovat lidský rozměr. Nešlo pouze o onen apel, že proti násilí je potřeba se bránit. Začalo být také důležité, co se s člověkem děje, když se extrémní situace stane každodenností a šílenost světa se dostane dovnitř rodiny.

Proč jste si myslel, že ji nenazkoušíte?
Při zkoušení dochází k procesu interpretace. Zkoušíte, co by která věta mohla znamenat a jakou představu má vyvolat. Najednou žádná věta nepotřebovala výklad. Stačilo je jen říkat a interpretaci provedla válka na Ukrajině. Ale říkání zjevných věcí není dobrá cesta pro divadlo. Divadlo má něco odhalit, někam nás přenést, dát nám jiný kontext, což najednou nebylo možné. Museli jsme najít způsob, aby inscenace fungovala teď, ale i za nějaký čas, kdy, doufejme, bude situace úplně jiná, lepší a pro Ukrajinu šťastnější.

Podle čeho si vybíráte tituly?
Tituly, které se mají hrát, jsou nějak ve vzduchu, jen je člověk musí vycítit a včas si je přečíst. Další silnou inspirací je dívat se na herce ze souboru a přemýšlet, jakou další roli by měli hrát, aby to divákům i jim přineslo něco nového. Často o nových titulech přemýšlím také na reprízách hotových inscenací. Sleduji ten dialog jeviště a hlediště. Tam, kde to mezi herci a diváky zajiskří, je stopa, která ukazuje, kudy dál.

Hrát Shakespeara klasicky, jak to už divadla učinila stokrát, nebo moderně? Podle čeho se u známých her rozhodujete?
V Shakespearově době se v divadlech uváděly jen nové hry, tedy každá z nich byla současná a inscenovala se tehdy současně. Teprve od 19. století se repertoáry začaly plnit obnovenými premiérami starších, „nesoučasných“ her. Od té doby máme „problém“, zda být věrní prvotní představě, nebo reagovat na dnešek. Ale Shakespeare reagoval na svůj dobový kontext, na tehdejší humor, aby byl srozumitelný a zábavný pro publikum. A stejným způsobem je třeba pracovat i dnes. Nemám pocit, že Shakespeara aktualizuji, protože je „starý“. Jen ho inscenuju tak, jak by to udělal on sám dnes. Tedy tak, aby byl srozumitelný, sdělný a zábavný pro dnešní publikum.

Vnímáte zmodernizované pojetí či větší zásah jako určité riziko, které diváci nemusejí přijmout?
Rozlišovat něco na moderní a konzervativní dělám nerad. Buď mě inscenace baví a dotýká se mě, nebo ne. Co je vždy důležité, je nepřevracet vnitřní podstatu, „nevyhazovat autora z okna“. Náš Večer tříkrálový pracuje se současnými prvky ve scéně a kostýmu, ale zachovává blankvers a poetičnost textu, zároveň je to komedie, která má být drzá, provokativní. Podle mě je to čistý Shakespeare. Naopak Jiráskova Lucerna je udělaná co do vizuálu klasicky v pohádkovém pojetí, ale přístup herců je velmi současný, uvolněný a svobodný. A Lucerna i Večer tříkrálový jsou divácké hity. Publikum se baví autorem, jeho příběhem i tím, jak hrají herci.

Co požaduje brněnské publikum?
Z repríz, ohlasů a setkání s diváky mám jasný dojem, že místní publikum je velmi náročné, kultivované a chce kvalitu. Velký divácký zájem o hru Kdo se bojí Virginie Woolfové? ukazuje, že chce hry, které nejsou jednoduché a vyžadují i určitou diváckou účast. Nerozlišoval bych, zda chtějí komedii, či tragédii. Mám pocit, že je tu hlad po inscenacích, jež přinesou zážitek. O to jde. Zážitek. Proto i já chodím do divadla.

Šlápli jste někdy takzvaně vedle?
Někdy nevyjde načasování a stane se, že se titul nepotká se zájmem. I kvůli covidové pauze zapadla inscenace Ronalda Schimmelpfenniga Idomeneus. Je to velmi specifická inscenace a v lepších časech by měla lepší osud, o čemž svědčí i pozvání na loňský plzeňský festival Divadlo, kde jsme hostovali. Poslední příležitost vidět Idomenea bude v květnu.

Se šéfem činohry Milanem Šotkem mluvíte o tom, že chcete uvádět nové hry současných českých autorů napsané pro NdB. Je to na dobré cestě?
Potíž je v tom, že dramatikové skoro přestali psát a tato profese téměř zmizela. Starší dramatikové jsou schopni napsat hru, lepší, nebo horší, jež ale má vždy parametry a strukturu dramatu. Je v tom patrné velké řemeslo, které se nějak nepodařilo předat další generaci. Kdo píše, zajímá ho spíš lépe placená televizní nebo seriálová produkce. Řemeslo dramatika je potřeba znovu obnovit. Ale nové hry přímo pro nás vznikly – v červnu uvedeme Chytání Vídně od Lenky Lagronové a příští rok Feministu od Marka Šindelky.

Často si vybíráte české autory. Co je pro vás na nich tak přitažlivé?
Potřebuju co nejbližší kontakt s textem a překlad je už zprostředkovaná zpráva o jiné zemi, jiném myšlení a jazyce. A překlad je hlavně už interpretace překladatele. České hry jsou mapováním českého myšlení, co máme v sobě a po čem toužíme. V činohře je vždy nositelem emoce, slovo a jeho zvuk. V češtině myslíme a cítíme. V českých dramatech se toho o sobě můžeme dozvědět nejvíc. U překladů sahám intuitivně po textech, jejichž originálu aspoň trochu jazykově rozumím a dokážu alespoň základně číst onu mapu cizího jazyka a nahmátnout to, co je podstatné.

Abyste byl jako režisér spokojený, k čemu má v sále dojít?
Zážitek jiné skutečnosti, to je to nejcennější, co se může odehrát. Jsem z divadelní rodiny, rodiče pracovali v Činoherním klubu a jako kluk jsem hrál v Divadle Na zábradlí. Pro mě jako dítě byl silný zážitek sedět v hledišti a před sebou vidět jiný svět. Síla divadla je v tom, že se na dvě hodiny společně se stovkou dalších lidí přenesete někam jinam, do Shakespearovy kouzelné Ilýrie nebo do hlavy Čapkovy Matky, která zažívá absurdní tragicko-komickou situaci. Máte zážitek, že se smějete a pláčete zároveň. Navíc čas v divadle je chráněný. Stane se nám něco, co vůbec nesouvisí se světem venku. Ale zpátky do toho vnějšího světa jdeme posílení o novou zkušenost. Mám pocit, že se nám s Milanem Šotkem v brněnské činohře daří spoludýchání herců a diváků. Diváci chtějí vnímat, zažívat, poslouchat a my pro ně chceme hrát. 

Nejčtenější

Rodiče šidili dentální hygienu dítěte, chlapec zemřel večer po vytržení zubu

Chlapec měl velké bolesti zubu, jeho rodiče proto začali objíždět všechny možné lékaře v Brně. Potíže jejich syna je dovedly až na pohotovost ve třech nemocnicích. I přes pomoc chlapec nakonec kvůli...

Automobil smetl na Hodonínsku trojici cyklistů, jeden nehodu nepřežil

Po srážce s autem zemřel v sobotu v noci u Ratíškovic na Hodonínsku devětašedesátiletý cyklista. Další dva se zranili. S pomocí dechové zkoušky policisté u řidiče vyloučili pití alkoholu před jízdou,...

Máme největší zahrádku v Brně, smějí se kavárnice z kontejneru uprostřed parku

Už před víc než deseti lety si nosily kamarádky Hana Drozdová a Magdalena Grolichová navzájem zákusky na ochutnávku. To ještě netušily, že jednou je budou nabízet ve společné kavárně. A už vůbec ne,...

Rarita. Brno spojilo tramvaje „zadky“ k sobě, nemá dost obousměrných

Netypická podívaná se nabízí lidem v Brně na zvláštní tramvajové lince x12. Zdejší dopravní podnik nemá dost obousměrných tramvají, které využívá při výlukách, a tak musel improvizovat. Spojil proto...

V Brně bourají legendární strojírnu, budou tam vyrábět elektronové mikroskopy

Od konce 19. století funguje v Brně Královopolská strojírna. Jenže poslední týdny se z areálu neozývá jen ruch výroby, ale i hluk demoličních bagrů. Nenávratně mizí zhruba třetina stávajícího areálu...

Rodiče šidili dentální hygienu dítěte, chlapec zemřel večer po vytržení zubu

Chlapec měl velké bolesti zubu, jeho rodiče proto začali objíždět všechny možné lékaře v Brně. Potíže jejich syna je dovedly až na pohotovost ve třech nemocnicích. I přes pomoc chlapec nakonec kvůli...

22. května 2025  16:33

Když si lékaři neví s diagnózou rady. Precizní léčba v Brně pomáhá i „beznadějným“

Ještě před rokem byli rodiče pětiletého Jaroslava zahlceni řadou lékařských zpráv, které popisovaly odchylky v synově vývoji – autistické rysy, těžké pohybové problémy či mentální retardaci. Dopátrat...

22. května 2025  13:03

Zemřel historik Pernes. Zabýval se totalitními režimy a speciálně i Moravou

V noci na čtvrtek zemřel brněnský historik Jiří Pernes, bylo mu 76 let. Informaci potvrdil mluvčí Masarykovy univerzity Radim Sajbot. Pernes se dlouhodobě zabýval moderními a soudobými dějinami...

22. května 2025  10:06

Rozsekám tě! Za pobodání bývalky dostal žárlivec 16 let, po činu hrozil sebevraždou

Své bývalé přítelkyni psal Michal Vafek z Třebíče opakovaně nenávistné zprávy, v níž jí hrozil smrtí. Poté, co ji loni v červenci čtyřikrát bodl nožem, od ní byla jen krůček. Přežila jen díky...

22. května 2025  9:36

Od Kabátu po trumpety. Na jižní Moravě začíná festivalová bouře napříč žánry

Hudebníci berou jižní Moravu útokem. Sotva se někteří posluchači zotavili z brněnského Majálesu, na dveře už klepe desítka dalších festivalů, které své místo nalezly u známých památek, oblíbených...

22. května 2025  6:06

S vědou pro titul mistra světa. Nikdo tady není pomalý, zjistil Kocourek v Mostě

Výchova mistra světa v Čechách, další krok. Motocyklová stáj SP race project a její jezdec Jonáš Kocourek ho udělali o víkendu v Mostě při světovém šampionátu superbiků. Český junák si vyzkoušel,...

21. května 2025  16:30

Posádka lodi si na Brněnské přehradě všimla mrtvého těla, policie zjišťuje totožnost

Tělo muže středního věku vylovili v sobotu vodní záchranáři z Brněnské přehrady. Policisté zatím nezjistili jeho totožnost, proto zveřejnili snímky oblečení, které měl na sobě. Možnou příčinu smrti...

21. května 2025  16:16

Myslel si, že zachraňuje svůj účet. Muž vydal podvodníkovi na ulici skoro milion

K zoufalému řešení se uchýlil muž z Brna ve snaze zachránit svůj údajně napadený účet. Podvodníky si nechal namluvit, že má osobně předat vysokou hotovost pracovníkovi České národní banky, který...

21. května 2025  15:42

Lednice a další majetek zůstává státu, Lichtenštejnové neuspěli ani u Nejvyššího soudu

Nejvyšší soud odmítl dovolání Lichtenštejnů ve sporu o někdejší rodový majetek na Břeclavsku včetně zámků v Lednici a Valticích. Nárok na vydání majetku, který je nyní v rukou státu, uplatnila Nadace...

21. května 2025  14:13

Otec způsobil svým měsíčním dvojčatům 43 zlomenin, soud mu potvrdil pět let

Olomoucký vrchní soud ve středu potvrdil šestadvacetiletému muži z Břeclavi pět let vězení za týrání a těžké ublížení na zdraví. Svým měsíčním dvojčatům způsobil podle rozsudku hrubým jednáním 43...

21. května 2025  13:51

Zásah NCOZ v Brně. Policie zadržela úředníky, kteří řeší dopravní přestupky

Elitní detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) v úterý provedli razii v budově brněnského magistrátu. Kriminalisté zamířili na odbor dopravních přestupků. Zásah redakci...

21. května 2025  9:59,  aktualizováno  11:20

Lidé jako čísla ve skleníku byrokracie. Proč korporáty přicházejí o talenty

Premium

Na trh práce častěji míří lidé, kteří opouštějí „anonymní“ korporáty. Podle expertů hledají větší smysl svého snažení, ale také volný čas. Výše mzdy nebo kariérní postup ztrácejí zvlášť u mladší...

21. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.