O parkování v centru Brna je velký boj. Magistrát chce situaci vyřešit...

O parkování v centru Brna je velký boj. Magistrát chce situaci vyřešit rezidentním parkováním. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brno odhalilo detaily parkování. Vzniknou modré zóny a proměnlivý režim

  • 20
Vedení Brna poprvé představilo ucelené informace, jak bude vypadat očekávané rezidentní parkování. Pilotně odstartuje v létě v Brně-střed. Definitivní ceník se však teprve bude schvalovat.

Až v létě přijedou řidiči do centra Brna, musí si dávat pořádný pozor na nové značení. V určitých oblastech totiž na zemi najdou vyšrafované modré zóny a na svislých dopravních značkách informaci, od kdy do kdy se v nich platí za parkování.

Očekávaný systém rezidentního parkování připravoval magistrátní odbor dopravy spolu s městskou firmou Brněnské komunikace už od roku 2014. Těsně před loňskými Vánocemi radní schválili, že se vydají cestou takzvané květinkové varianty. Tedy desítek rezidentních zón, jejichž velikost i dobu zpoplatnění si určí jednotlivé městské části. V pondělí poprvé představili podrobnosti.

„Rezidentní zóny vyznačíme modře, aby značení bylo v celé republice konzistentní. Rozmístíme značky tak, aby bylo poznat, kde regulovaná zóna začíná, kde končí a jaká má omezení,“ nastínil technický ředitel Brněnských komunikací Aleš Keller.

Vedení Brna rovněž potvrdilo, že dlouhodobé parkovací oprávnění bude vydávat pro rezidenty a podnikatele, návštěvníci města si můžou zakoupit v parkovacím automatu nebo přes mobilní aplikaci oprávnění krátkodobé.

Rezident zaplatí ročně několik stokorun

Jako první začne omezení platit v městské části Brno-střed, konkrétně v jejím historickém jádru, na třídě Kapitána Jaroše, v Gorkého a Antonínské ulici. Městská část jej chce v pilotním režimu spustit už v létě. Vybrané zóny by měly být zpoplatněny celodenně s výjimkou ranního zásobování.

Jak má v Brně fungovat rezidentní parkování

  • Na dlouhodobé parkovací oprávnění mají nárok rezidenti a abonenti. Rezidentem je fyzická osoba, která má v dané zóně trvalý pobyt nebo vlastní nemovitost. Abonentem je fyzická nebo právnická osoba, která v zóně podniká.
  • Radní Brna schválili podobu takzvané květinkové varianty. To znamená, že každý rezident, abonent i návštěvník může zaparkovat své vozidlo nejen v zóně, do níž se přihlásil, ale i v nejbližších okolo. „V Brně mají městské části hranice rozmístěny nelogicky. Nechtěli jsme, aby nastala situace, kdy by jedna strana ulice spadala do jedné zóny a druhá zase do jiné,“ vysvětlil Aleš Keller z Brněnských komunikací.

Město počítá s tím, že ke konci roku se začnou zapojovat i další městské části. Do jaké míry tak učiní, navrhnou samy, finální rozhodnutí ale bude na brněnském magistrátu.

Náměstek pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno) se domnívá, že většina bude chtít parkování zpoplatnit pouze v nočních hodinách. V modře označených úsecích by tak šlo i přes den nechat auto zdarma.

„Pokusíme se však, aby to bylo pochopitelné, člověk si vše mohl zapamatovat a nebylo to v každé ulici jinak,“ přislíbil Hollan.

Ceník ještě schválený není. V tuto chvíli je však jasné, že rezident zaplatí ročně za jedno auto několik stokorun, podnikatelé musí vytáhnout z peněženek o něco navíc. S každým dalším autem se cena oprávnění zvýší.

Strážníci budou kontrolovat auta speciálními snímači

„Ještě požadujeme, aby ve zkušebním režimu v době zavádění rezidenti platili sníženou cenu. Ať nemají pocit, že dávají peníze zbytečně za něco, co ještě úplně nefunguje,“ poznamenala místostarostka Brna-střed Jasna Flamiková (SZ).

Parkovací oprávnění si lidé vyřídí buď ve speciálně zřízeném pracovišti v ulici Zvonařka, či přes internet ve stejném e-shopu, v němž kupují šalinkartu. Nedostanou žádnou kartu, oprávnění bude vázáno na registrační značku. Jeho platnost zkontrolují vozy městské policie vybavené speciálními snímači. V historickém centru pak poslouží kamerový systém.

Za zvýhodněnou cenu rezidenti i podnikatelé zaparkují jen v zóně, na niž mají oprávnění, a v několika dalších přilehlých úsecích. Ve zbytku města pro ně budou platit pravidla jako pro návštěvníky. „Rezidenti ale ročně dostanou určitý počet hodin pro návštěvy, které po tu dobu nemusí platit,“ popsal Hollan.

Lidé toho můžou využít, třeba když k nim přijede řemeslník. Podnikatelé či například lékaři si pak budou moct pořídit oprávnění přenosné – když budou potřebovat parkovací místo pro klienta, zadají do systému registrační značku jeho auta.

Hollanova varianta neprošla

Přestože se systém připravoval několik let, Hollan s ním úplně spokojený není. V listopadu přišel s návrhem, aby bylo město rozdělené jen na dvě zóny – historické jádro a zbytek.

Po zakoupení oprávnění by se pak rezident mohl pohybovat po celém městě a člověk s trvalým bydlištěm v Králově Poli by mohl bez dalších poplatků libovolně parkovat třeba v Novém Lískovci. Jeho návrh však ostatní radní odmítli.

„Kolegové si myslí, že to jako důvod, proč rezidentní parkování zavádíme – tedy aby vznikl dostatek míst pro rezidenty, nestačí. Já jsem to chtěl nejprve udělat měkkým způsobem, protože žádná tvrdá data k tomu nemáme,“ podotkl Hollan, který by v blízké době měl začít jednat s představiteli dalších městských částí o jejich zapojení.

Spolu se zaváděním rezidentního parkování začne město budovat v okrajových částech také odstavná parkoviště typu Park and Ride. Na nich by ideálně lidé, kteří nevlastní rezidentní ani abonentní oprávnění, nechali auto a dál se po Brně přesunovali městskou hromadnou dopravou.