Brno odhalilo detaily parkování. Vzniknou modré zóny a proměnlivý režim

  9:51aktualizováno  9:51
Vedení Brna poprvé představilo ucelené informace, jak bude vypadat očekávané rezidentní parkování. Pilotně odstartuje v létě v Brně-střed. Definitivní ceník se však teprve bude schvalovat.

O parkování v centru Brna je velký boj. Magistrát chce situaci vyřešit rezidentním parkováním. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Až v létě přijedou řidiči do centra Brna, musí si dávat pořádný pozor na nové značení. V určitých oblastech totiž na zemi najdou vyšrafované modré zóny a na svislých dopravních značkách informaci, od kdy do kdy se v nich platí za parkování.

Očekávaný systém rezidentního parkování připravoval magistrátní odbor dopravy spolu s městskou firmou Brněnské komunikace už od roku 2014. Těsně před loňskými Vánocemi radní schválili, že se vydají cestou takzvané květinkové varianty. Tedy desítek rezidentních zón, jejichž velikost i dobu zpoplatnění si určí jednotlivé městské části. V pondělí poprvé představili podrobnosti.

„Rezidentní zóny vyznačíme modře, aby značení bylo v celé republice konzistentní. Rozmístíme značky tak, aby bylo poznat, kde regulovaná zóna začíná, kde končí a jaká má omezení,“ nastínil technický ředitel Brněnských komunikací Aleš Keller.

Vedení Brna rovněž potvrdilo, že dlouhodobé parkovací oprávnění bude vydávat pro rezidenty a podnikatele, návštěvníci města si můžou zakoupit v parkovacím automatu nebo přes mobilní aplikaci oprávnění krátkodobé.

Rezident zaplatí ročně několik stokorun

Jako první začne omezení platit v městské části Brno-střed, konkrétně v jejím historickém jádru, na třídě Kapitána Jaroše, v Gorkého a Antonínské ulici. Městská část jej chce v pilotním režimu spustit už v létě. Vybrané zóny by měly být zpoplatněny celodenně s výjimkou ranního zásobování.

Jak má v Brně fungovat rezidentní parkování

  • Na dlouhodobé parkovací oprávnění mají nárok rezidenti a abonenti. Rezidentem je fyzická osoba, která má v dané zóně trvalý pobyt nebo vlastní nemovitost. Abonentem je fyzická nebo právnická osoba, která v zóně podniká.
  • Radní Brna schválili podobu takzvané květinkové varianty. To znamená, že každý rezident, abonent i návštěvník může zaparkovat své vozidlo nejen v zóně, do níž se přihlásil, ale i v nejbližších okolo. „V Brně mají městské části hranice rozmístěny nelogicky. Nechtěli jsme, aby nastala situace, kdy by jedna strana ulice spadala do jedné zóny a druhá zase do jiné,“ vysvětlil Aleš Keller z Brněnských komunikací.

Město počítá s tím, že ke konci roku se začnou zapojovat i další městské části. Do jaké míry tak učiní, navrhnou samy, finální rozhodnutí ale bude na brněnském magistrátu.

Náměstek pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno) se domnívá, že většina bude chtít parkování zpoplatnit pouze v nočních hodinách. V modře označených úsecích by tak šlo i přes den nechat auto zdarma.

„Pokusíme se však, aby to bylo pochopitelné, člověk si vše mohl zapamatovat a nebylo to v každé ulici jinak,“ přislíbil Hollan.

Ceník ještě schválený není. V tuto chvíli je však jasné, že rezident zaplatí ročně za jedno auto několik stokorun, podnikatelé musí vytáhnout z peněženek o něco navíc. S každým dalším autem se cena oprávnění zvýší.

Strážníci budou kontrolovat auta speciálními snímači

„Ještě požadujeme, aby ve zkušebním režimu v době zavádění rezidenti platili sníženou cenu. Ať nemají pocit, že dávají peníze zbytečně za něco, co ještě úplně nefunguje,“ poznamenala místostarostka Brna-střed Jasna Flamiková (SZ).

Parkovací oprávnění si lidé vyřídí buď ve speciálně zřízeném pracovišti v ulici Zvonařka, či přes internet ve stejném e-shopu, v němž kupují šalinkartu. Nedostanou žádnou kartu, oprávnění bude vázáno na registrační značku. Jeho platnost zkontrolují vozy městské policie vybavené speciálními snímači. V historickém centru pak poslouží kamerový systém.

Za zvýhodněnou cenu rezidenti i podnikatelé zaparkují jen v zóně, na niž mají oprávnění, a v několika dalších přilehlých úsecích. Ve zbytku města pro ně budou platit pravidla jako pro návštěvníky. „Rezidenti ale ročně dostanou určitý počet hodin pro návštěvy, které po tu dobu nemusí platit,“ popsal Hollan.

Lidé toho můžou využít, třeba když k nim přijede řemeslník. Podnikatelé či například lékaři si pak budou moct pořídit oprávnění přenosné – když budou potřebovat parkovací místo pro klienta, zadají do systému registrační značku jeho auta.

Hollanova varianta neprošla

Přestože se systém připravoval několik let, Hollan s ním úplně spokojený není. V listopadu přišel s návrhem, aby bylo město rozdělené jen na dvě zóny – historické jádro a zbytek.

Po zakoupení oprávnění by se pak rezident mohl pohybovat po celém městě a člověk s trvalým bydlištěm v Králově Poli by mohl bez dalších poplatků libovolně parkovat třeba v Novém Lískovci. Jeho návrh však ostatní radní odmítli.

„Kolegové si myslí, že to jako důvod, proč rezidentní parkování zavádíme – tedy aby vznikl dostatek míst pro rezidenty, nestačí. Já jsem to chtěl nejprve udělat měkkým způsobem, protože žádná tvrdá data k tomu nemáme,“ podotkl Hollan, který by v blízké době měl začít jednat s představiteli dalších městských částí o jejich zapojení.

Spolu se zaváděním rezidentního parkování začne město budovat v okrajových částech také odstavná parkoviště typu Park and Ride. Na nich by ideálně lidé, kteří nevlastní rezidentní ani abonentní oprávnění, nechali auto a dál se po Brně přesunovali městskou hromadnou dopravou.

Nejčtenější

Piják lužní se z jihu Moravy šíří po Česku, pro psy může být smrtelný

Typickým znakem pijáka lužního je pestrý štítek. Nebezpečný je hlavně pro psy,...

Ještě před rokem o existenci tohoto vzácného druhu klíštěte věděli jen odborníci. Název piják lužní obyčejným lidem...

Kometa veze z Hradce dvě výhry, Olomouc dokonala obrat v Plzni

Petr Holík (uprostřed) se raduje s brněnskými spoluhráči z gólu v síti Hradce.

Ve druhém čtvrtfinálovém utkání hokejové Tipsport extraligy dala Olomouc zapomenout na debakl z úvodní bitvy s Plzní....

Řidič vystoupil kvůli kameni na cestě, zánovní SUV se skutálelo ze srázu

Muž zapomněl na lesní cestě zajistit svou škodu proti pohybu, auto se tak...

Chvilková roztržitost připravila padesátníka na Brněnsku o jeho zánovní vůz Škoda Kodiaq. Když při cestě na chatu...

Znojemský kouč telefonoval během zápasu. Chtěl si stěžovat u šéfů EBEL

NOVÝ KOUČ. Znojemské hokejisty převzal Miroslav Fryčer.

Trenér znojemských hokejistů Miroslav Fryčer během nedělního třetího čtvrtfinále EBEL na ledě Vídně názorně předvedl,...

Hitlera v Brně provázely trapasy, jeho příznivci poté vypálili synagogu

Adolf Hitler zdraví německé vojáky před hlavním nádražím při své návštěvě Brna...

Přesně před 80 lety dorazil poprvé a naposledy do Brna Adolf Hitler. Bylo to „vůdcovo“ neplánované rozhodnutí, přesto...

Další z rubriky

Na magistrátu Švachulu nechtěli, na radnici Brna-střed jej ANO nechalo

V první předvolební debatě v hotelu International se střetli lídři devíti...

Když začali policisté odkrývat kauzu machinací kolem veřejných zakázek na jedné z brněnských radnicí, bývalý primátor...

Se Zemanem je třeba mluvit, shodují se kandidáti na místo rektora Beka

Neurolog Martin Bareš a geolog Jaromír Leichmann (s brýlemi) budou ve volbách...

Největší vysoká škola v Brně si už 1. dubna zvolí nového rektora. O post prvního muže Masarykovy univerzity usilují...

Když ochráníte dům, ušetříte náklady za energie, slibuje veletrh Amper

Veletrh Amper, který se koná na brněnském výstavišti, se zaměřuje na produkty...

Jak se přizpůsobit moderním technologiím a tvořit chytřejší budoucnost, třeba i lepším zabezpečením domácnosti? I to...

Najdete na iDNES.cz