VIDEO: Místo kopů raději páka. Revizoři se učili, jak krotit pasažéry

  • 46
Často jsou terčem napadení. V pátek dostali brněnští revizoři návod, jak se jim bránit, ale také jak třeba přimět černého pasažéra pustit se držadla. Impulsem k lekcím od odborníka na bojové umění bylo pořezání jednoho z kontrolorů v půlce ledna.

Instruktor Rudolf Charvát, který se bojovým uměním věnuje od pěti let, nabídl brněnskému dopravnímu podniku své služby po zhlédnutí reportáže o jiném napadení v televizi.

„Viděl jsem, jak mladý člověk napadl řidiče a ještě to natáčel na mobil. Říkal jsem si, že je třeba stát za revizory i řidiči a něco je naučit, aby se dokázali v takových situacích bránit,” vysvětluje pětapadesátiletý Charvát, který trénuje jiu-jitsu v brněnském klubu Judo Budo.

Revizoři v pátek absolvovali přípravu a ukázky na žíněnkách, poté se přesunuli do tramvaje na praktický nácvik. Základem bylo nekonfliktní řešení situací. Charvát společně s figurantem simulovali obranu proti kopnutí nebo co dělat, když se černý pasažér odmítá pustit tyče v tramvaji. Předváděli také odvrácení útoku nožem.

„Základem je vycítit konflikt. Jsou tu nejrůznější ukazatele jako chování pasažéra, ale i zarudlé oči, dech, oblečení. Důležité je zkrátka čtení situace a člověka,” přibližuje Charvát, který například ukázal, jak účinně využít páku pomocí těla.  

„Nikdy nevíme, co pasažér vytáhne z kapsy“

Revizoři musí být při své práci neustále ve střehu.

„Nikdy nevíme, koho před sebou máme. Nevíme, co vytáhne z kapsy. Může to být průkazka, jízdenka nebo něco, s čím nás může napadnout. Proto si myslím, že tahle školení určitě mají význam,” sdělil revizor s desetiletou praxí, který si nepřál zveřejnit jméno.

Někteří z kontrolorů si rovněž při natáčení zakrývali obličeje. „Fyzické napadení zřejmě zažil každý z revizorů, ale mnohem častější jsou slovní útoky,“ podotkl muž.

„Revizoři jsou pravidelně školeni. Mají za sebou například kurz asertivity nebo bezkonfliktního chování, snažíme se tím předejít případům napadení,” vypočítává mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Podle statistik se to dopravnímu podniku daří. V roce 2008 skončilo třicet revizorů po napadení v pracovní neschopnosti, v loňském roce to byli pouze dva.

„Plánujeme podobné akce i nadále, aby pracovníci byli připraveni na nejrůznější situace, které mohou nastat,” sděluje Lukšová.

V budoucnu by se školení sebeobrany mohla rozšířit i na řidiče hromadné dopravy.