Kyblíky plné smažených kuřat, hranolky, twistery, burgery, wrapy. Z bohaté nabídky KFC si nově vybírají milovníci rychlého občerstvení v Břeclavi. Fastfoodový řetězec tam totiž před pár týdny otevřel první restauraci. Po Znojmě se stala druhým velkým jihomoravským městem mimo Brno, kam zamířil.
Břeclavská pobočka vznikla pod hlavičkou společnosti Amrest v nákupní zóně Aventin na okraji města, kde se nachází například i prodejna Tesco. Kromě vnitřního a venkovního posezení s celkovou kapacitou 140 míst nabízí rozvoz i objednání a vyzvednutí ve zvolený čas.
Obyvatelé Břeclavi rozšíření amerického řetězce do svého města uvítali, někteří z nich dosud jezdili kvůli smaženým kuřatům do obchodního centra Olympia na okraji Brna, kde je nejbližší restaurace. „Zavedení nějakého fastfoodového řetězce je vždy na předních místech ve výsledcích fór, která každoročně pořádáme ve všech místních základních školách a v nichž žáci volí priority pro rozvoj města,“ zmiňuje mluvčí Břeclavi Ivana Solaříková.
Servisem se fastfoody přibližují restauracím. Nasazují obsluhu i roboty |
„Dlouhodobě cílíme na posilování sítě našich restaurací po celé republice, nejen v krajských, ale také v okresních městech, kde pozorujeme rostoucí poptávku. Jih Moravy představuje silný regionální trh, který má pro nás velký potenciál,“ říká ředitelka KFC pro Česko a Rakousko Ivana Dlouhá Makalová.
Břeclav navázala na Znojmo, které coby první okresní město na jihu Moravy přivítalo jeden z nejznámějších amerických řetězců už loni. V létě nejprve otevřel restauraci McDonald’s a za pár měsíců se k němu přidalo i KFC. Jeho znojemská a břeclavská restaurace obslouží víc než tisícovku zákazníků denně. Svůj potenciál plní podle Jana Nevoly z McDonald’s i znojemská pobočka tohoto řetězce.
Nabídka jídel i zaměstnání
Podle ekonomů jsou Znojmo, Břeclav i další města pro řetězce lákavé a zajímavé, do těchto sídel je táhne několik faktorů.
„Postupné zvyšování mezd a koupěschopnosti v Česku se přelévá z velkých měst i do menších. Mění se také životní styl, jenž přeje rychlým řešením. Jižní Morava je navíc vyhledávaným cílem turistů. V důsledku pandemie také v menších městech zůstala část lidí, kteří se dřív stěhovali do velkých, protože dnes mohou pracovat z domova,“ vyjmenovává expertka Alena Šafrová Drášilová z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně.
Nový obor připraví studenty na práci ve fastfoodu. Startuje v Blansku |
Její kolega ekonom Petr Pelc z projektu Zainvestuj.to přidává ještě další rozměr, proč se nabídka rychlého občerstvení rozšiřuje i mimo Brno. „Jižní Morava má solidní dopravní infrastrukturu a láká turisty, což může zvyšovat počet návštěvníků. Blízkost hranic umožní navíc přilákat další hosty,“ doplňuje Pelc.
„Je pravdou, že se naše pozornost stále více zaměřuje na menší sídla. S postupující expanzí hledáme vhodné lokality i v obcích, které mají zhruba dvacet tisíc obyvatel,“ připouští Nevola.
Pro místní znamená příchod fastfoodu kromě nabídky rychlého občerstvení také možnost zaměstnání. Každá restaurace potřebuje desítky pracovníků. „Jsme známí svým přístupem ‚otevřených dveří‘, kdy dáváme šanci každému, kdo se chce stát součástí týmu, ať už to jsou maminky na mateřské dovolené, studenti, lidé se zdravotním znevýhodněním, nebo cizinci,“ podotýká Dlouhá Makalová.
Daří se také u dálnic
Momentálně KFC zvažuje víc lokalit pro novou pobočku. Kromě menších měst cílí i na místa podél hlavních dopravních tahů. Koneckonců takto už řetězec funguje třeba na dálnici D1 na Rohlence a u Devíti křížů, stejně tak Burger King u Troubska. Dvě restaurace KFC mají podle informací MF DNES vyrůst místo bývalého motorestu Ladná a na protější straně na D2 poblíž Břeclavi.
Na stejných odpočívadlech se nacházejí i benzinky Shell. „Právě přítomnost čerpacích stanic často zajišťuje fastfoodovým restauracím pravidelnou návštěvnost, i když se nachází na území menší obce,“ poukazuje Pelc.
Fenomén Rohlenka. U slavné odpočívky stavěli už formani, zpívá o ní i Svěrák |
Od konce srpna funguje na začátku D2 u Avion Shopping Parku na okraji Brna nová pobočka Burger Kingu. Cestu si tam nachází stále víc zákazníků. „To potvrzuje, že lokalita byla dobrou volbou. Zájmu kolemjedoucích napomáhá i fakt, že restaurace disponuje ojedinělým konceptem drive-in, kdy lidé mohou zaparkovat na přilehlých stáních, objednat si z auta a po zaplacení kartou jim obsluha objednávku přinese,“ míní za Burger King Jiří Petrovič.
Za několik let může jeden z amerických řetězců přibýt také na okraji Kuřimi na Brněnsku. Investor tam chystá druhou etapu obchodního centra Zahrádky, jež by zahrnula i drive-in pro rychlé občerstvení. „Když otevíráme nové centrum, všichni chtějí McDonald’s, KFC nebo něco podobného. Holt chceme všichni jíst nezdravě,“ zdůvodňuje jednatel investora Zdeněk Přichystal. Loni otevřela nová nákupní zóna v Blansku, kam však žádný ze známých řetězců nezamířil.
Brněnská expanze známých fastfoodůNa horkou novinku si musí vyznavači kuřecího v Brně ještě počkat. Do města se chystá expandovat americký řetězec Popeyes, není ale jisté, zda pobočku stihne otevřít ještě letos. „Bohužel došlo k administrativnímu zdržení, což se může stát a počítáme s tím. Konkrétní termín slíbit neumíme. Lokalita je ale prémiová, Brno se má na co těšit,“ hlásí Marko Blaževič, který má na starosti Popeyes v Česku, Polsku a Rumunsku. Řetězec obsadí prostory po bance Sberbank v Masarykově ulici. Až o půl roku později proti plánu se otevře nová pobočka Burger Kingu místo Čedoku. Zákazníky přivítá naproti hlavnímu nádraží v polovině příštího roku. Přímo uvnitř nádražní budovy má v tu dobu už několik měsíců fungovat nová restaurace Bageterie Boulevard českého řetězce s rychlým občerstvením, její otevření je v plánu v prvním čtvrtletí. |
8. prosince 2023 |