První etapa rekonstrukce přinese nové osvětlení a oživení podhledu, tedy betonového stropu, na jehož horní části je odstavná plocha pro autobusy.
Během první etapy oprav by tak měl zmizet ponurý dojem, kteří mají cestující, když nastupují nebo vystupují u nástupišť pod betonovou střechou i za slunečného dne. Konstrukce má být také očištěná od čtyřicetiletého nánosu špíny. Tak dlouho autobusové nádraží funguje.
Druhá etapa, která výrazně změní vzhled celého nádraží včetně zázemí, začne patrně začátkem příštího roku.
„Když vše půjde dobře, měli bychom výběrové řízení uzavřít do konce listopadu,“ řekl předseda představenstva Antonín Grund.
Celkové náklady jsou 100 milionů korun a aby mohly být tři čtvrtiny nákladů proplacené z evropské dotace, musí být všechno hotové do konce příštího roku.
Příští rok se počítá s opravou vozovek a nástupišť, vznikem naváděcího světelného systému a stavbou nové výpravní budovy u Opuštěné ulice, kde bývaly prodejní stánky. V současné výpravní budově podél Plotní ulice budou administrativní prostory pro majitele a zázemí pro řidiče.
Na projektu rekonstrukce pracovali mladí brněnští architekti Michal Krištof a Ondřej Chybík, kteří uvedli, že nádraží je příkladem brutalistní stavby, kterou je potřeba očistit a lépe osvětlit. Předpokládají, že se pak dobře začlení do nově vznikajícího tzv. jižního centra.
Zvonařka je významný dopravní uzel, na který denně přijíždí zhruba tisíc autobusů regionální, vnitrostátní i mezinárodní dopravy. Projde jí denně 25 tisíc až 30 tisíc lidí i přesto, že některé dálkové autobusy jezdí ke Grandu a regionální linky mají konečnou v uzlech MHD. Od příštího roku bude po více než 40 letech dostupná tramvají, protože trať bude přeložená z Dornychu do Plotní ulice.