Pátek 7. května 2021, svátek má Stanislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. května 2021 Stanislav

Radnice Brna-střed má příručku, jak bojovat s nevzhlednými reklamami

  15:35
Radnice Brna-střed vydala příručku, která radí, jak vhodně propagovat obchod či provozovnu. Díky ní má z města postupně vymizet vizuální smog, tedy nevkusné reklamní cedule a nápisy.

Radnice Brna-střed chce bojovat s nevzhlednými reklamami. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Když se grafička a specialistka na takzvaný vizuální smog Veronika Nováková rozhodla, že zakotví v Brně, vytyčila si jeden cíl - pomoct vyčistit město od nehezké a zmatené reklamy. Ta podle ní „zabíjí“ historické domy a přitom obchodníkům s propagací nijak nepomáhá.

Spojila se tak s radnicí Brna-střed a po více než dvou letech je na světě příručka pro obchodníky, provozovatele a majitele domů. Radí jim, jak vymyslet a instalovat reklamu tak, aby fungovala a zároveň nepopudila památkáře nebo pracovníky stavebního úřadu, kteří ze zákona tyto věci hlídají.

Manuál dobré praxe a označování provozoven je už ke stažení na webových stránkách městské části. „Nepřináší nové zákazy či regulace, ale shrnuje, sjednocuje a jasně vysvětluje metodický přístup památkářů,“ uvedl radní Svatopluk Bartík (zvolen za Žít Brno), který proti reklamnímu smogu roky bojuje.

Příručka názorně doporučuje, jak má vypadat design prodejny, do něhož patří celá řada prvků - firemní nápisy, polepy, světelné tabule ve výloze, vitríny a nabídkové cedule na zdi, poutače či stojky na chodníku.

Součástí reklamy jsou i zahrádky a markýzy. Manuál vysvětluje, na co si obchodníci mají dát pozor. Na fotografiích jim dokládá dobré i špatné příklady. Ty první z Brna, ty druhé z jiných měst.

Přesto je podle Novákové nevhodných reklam v centru Brna stále dost. „I když se ledacos zlepšilo, pořád existuje ve městě řada těch, které kazí dobrý vkus a kolemjdoucí navíc jasně neinformují ani je nelákají,“ míní.

Za ukázku toho, jak se dá dělat reklama dobře, považuje grafička Výčep Na Stojáka na Jakubském náměstí, kde lidé stojí s pivem u pultíků nebo kdekoliv v prostoru.

„Podnik kompletně změnil vzhled, atmosféru i fungování náměstí a přilehlých ulic. Jeho grafická značka je přitom nenápadná a nezáleží na tom, jak moc je vidět přímo z ulice, nebo jestli je na billboardu,“ vysvětlila Nováková.

Některé domy jsou jako stojany na reklamu

Naopak příkladem objektu se zajímavou historií, který však kvůli vizuálnímu smogu mizí z výhledu kolemjdoucích, je podle ní palác Padowetz v Masarykově ulici.

„Je postavený jako rohový a výrazný, ale část domu v přízemí je roztříštěná na jednotlivé reklamy obchodníků, kteří se často mění. Navzájem se ovlivňují, takže i když je jedna kvalitnější, vždy do ní vleze nekvalitní od souseda, což je velká škoda pro obchodníky i pro dům jako takový,“ popsala Nováková.

Spolumajitelka paláce Darina Ryglová výtky přijímá. „Uznávám, že by mohly reklamy vypadat lépe, ale znám horší. Opravili jsme například první část výkladu a na druhou se chystáme. Nájemcům ale nic nenařizujeme,“ podotkla Ryglová.

Spoléhají na to, že si reklamu vyřídí obchodníci s památkáři sami a že to tím bude v pořádku. „Všichni ale trvají na svých barvách a logu. Nevím, jak by se to dalo sjednotit. Kompromisu se nebráníme a budeme rádi, když nám někdo poradí. Pokud by se pořádalo společné setkání s radnicí s dalšími majiteli a odborníky, rádi přijdeme,“ prohlásila.

Obchodníci se nedívají na domy jako celek

Hlavní důvod, proč reklamní smog zapleveluje města, je však podle Novákové v zaslepenosti obchodníků. „Nekoukají na kontext, v jakém bude jejich reklama umístěná. Když vyfotíte přízemí v Olomouci, Praze, Plzni či Brně, nepoznáte rozdíl. Domy fungují jen jako stojany pro reklamu, která je kvalitou na mnohem nižší úrovni než architektura stavby,“ tvrdí Nováková.

Fotogalerie

A nabízí další příklady. Vzhledu Brna nepřidávají ani poutače na provozovnách obchodního domu Viktoria v Masarykově ulici 12 nebo na budově v Nádražní ulici 4, která je dokonce ve správě vydavatele příručky, městské části Brno-střed.

To by se ale mělo změnit. Dům je totiž před rekonstrukcí, která má začít příští rok. „Měnili jsme projekt. Původně se počítalo s veřejnými záchodky v přízemí. Nakonec tu ale nebudou, naopak zůstane řeznictví s jídelnou,“ upřesnil šéf investičního odboru radnice Petr Liškutin.

Po opravě se dům vzhledově vrátí do období první republiky a podobně jako na již zrekonstruovaném domě Valentina Falkensteinera na Moravském náměstí 14 budou mít nápisy na obchodech jednotný ráz a vyčleněný speciální pás.

Podle Novákové mohou s očistou města od reklamního balastu pomoci i sami majitelé domů. „Měli by navrhnout jednotnou koncepci značení a přitom obchodníkům garantovat spravedlivý prostor,“ poznamenala grafička.

Kvůli reklamě výpověď nájemcům nedám, říká majitel domů

Radnice proto oslovila vlastníky největšího počtu budov v centru. Jedním z nich je i Martin Nový, který vlastní v Brně devět domů, například pasáž Omega, obchodní dům Centrum či kritizovaný objekt Viktoria v Masarykově ulici. Podle něj je ale s nájemci těžká domluva.

„Nemohu jim nic přikázat. Jsem rád, když platí, jak mají. Ale snažím se vysvětlit, že jsou sami proti sobě, když mají reklamy neaktuální a každou jinou. Jenže i když jim to napíšu, z deseti jich to třeba osm dodrží, další dva ne. Kvůli tomu jim ale výpověď nedám,“ uvedl Nový.

S autory manuálu se setkal několikrát. „Jejich snahu chápu a sám jsem pro určité sjednocení reklam, ale není to jednoduché. Když se dohodneme na červeném pásu, těžko se přizpůsobí firmy, jež mají v logu jinou barvu. Podobné je to u zákazu velkoplošných reklam. Jak mám vysvětlit nájemci, že si nesmí dát do výlohy ceduli 50 krát 50 centimetrů, když naproti na domě je pětimetrový billboard,“ dodal Nový.

Vedení radnice přesto doufá, že příručka pomůže. „Je to čistě dobrovolné, ale na druhou stranu je to potřeba. Například Starobrněnská ulice vypadá jako balkánské letovisko,“ podotkl starosta Brna-střed Martin Landa (zvolen za Žít Brno).

Po prázdninách manuál dostane i tištěnou podobu. „Na podzim ho představíme majitelům domů a provozovatelům obchodů v městské památkové rezervaci a ochranném pásmu. A také lidem, kteří se na vzhledu budov a produkci poutačů profesně podílejí - architektům, designérům a lidem z reklamy,“ uzavřel Bartík.

  • Nejčtenější

Tělo nalezené v řece patří hledanému mladíkovi, potvrdili policisté

Tělo, které se v úterý odpoledne objevilo ve vodách brněnské Svratky, patří pohřešovanému chlapci, potvrdili policisté....

Nastoupil, ale už nevystoupil. V Brně pátrají po muži, který zmizel z lodi

Brněnští policisté od neděle pátrají po muži, který se záhadně „vypařil“ z parníku na zdejší přehradě. Asi padesátiletý...

Ve 43 letech zemřel bývalý člen Janáčkovy opery v Brně Petr Císař

Minulý týden zemřel bývalý člen Janáčkovy opery v Brně Petr Císař. Bylo mu 43 let. O jeho úmrtí informovalo Národní...

Nevídaný flastr: vedení Brna napařilo hráčům pokutu jeden a půl milionu korun

K radikálnímu a naprosto ojedinělému kroku sáhlo před finišem záchranářských bojů ve fotbalové Fortuna lize vedení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vezu červený fosfor, řekl muž. Hasiči ho našli v obalu od Kinder vajíčka

Červený fosfor v obalu od Kinder vajíčka našli policisté při dopravní kontrole v neděli večer u řidiče v Gajdošově...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Na Brněnskou přehradu přepravili první lodě pomocí tramvaje a tanků

Nikde jinde v Česku netrvá plavební sezona tak dlouho a hladinu nebrázdí tolik lodí veřejné dopravy. Ta na Brněnské...

Tělo nalezené v řece patří hledanému mladíkovi, potvrdili policisté

Tělo, které se v úterý odpoledne objevilo ve vodách brněnské Svratky, patří pohřešovanému chlapci, potvrdili policisté....

Turisté ve Znojmě dostali loni za útratu odměnu, výhody je čekají i letos

Stačí přespat v hotelu, dát si zákusek nebo víno a člověk už si odnáší poukázku na prohlídku města, podzemí nebo...

Záměna embryí na brněnské klinice končí smírem, žena dostane odškodnění

V případu záměny embryí při umělém oplodnění na klinice Reprofit se obě strany sporu dohodly na smíru a odškodnění....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Absolonová oznámila rozchod s Hornou. Bohužel i to je život, vzkázala

Monika Absolonová (44) na sociálních sítích oznámila, že se rozešla s partnerem Tomášem Hornou (40). Důvodů podle ní...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...