Úterý 2. června 2020, svátek má Jarmil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. června 2020 Jarmil

Radnice Brna-střed má příručku, jak bojovat s nevzhlednými reklamami

  15:35aktualizováno  15:35
Radnice Brna-střed vydala příručku, která radí, jak vhodně propagovat obchod či provozovnu. Díky ní má z města postupně vymizet vizuální smog, tedy nevkusné reklamní cedule a nápisy.

Radnice Brna-střed chce bojovat s nevzhlednými reklamami. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Když se grafička a specialistka na takzvaný vizuální smog Veronika Nováková rozhodla, že zakotví v Brně, vytyčila si jeden cíl - pomoct vyčistit město od nehezké a zmatené reklamy. Ta podle ní „zabíjí“ historické domy a přitom obchodníkům s propagací nijak nepomáhá.

Spojila se tak s radnicí Brna-střed a po více než dvou letech je na světě příručka pro obchodníky, provozovatele a majitele domů. Radí jim, jak vymyslet a instalovat reklamu tak, aby fungovala a zároveň nepopudila památkáře nebo pracovníky stavebního úřadu, kteří ze zákona tyto věci hlídají.

Manuál dobré praxe a označování provozoven je už ke stažení na webových stránkách městské části. „Nepřináší nové zákazy či regulace, ale shrnuje, sjednocuje a jasně vysvětluje metodický přístup památkářů,“ uvedl radní Svatopluk Bartík (zvolen za Žít Brno), který proti reklamnímu smogu roky bojuje.

Příručka názorně doporučuje, jak má vypadat design prodejny, do něhož patří celá řada prvků - firemní nápisy, polepy, světelné tabule ve výloze, vitríny a nabídkové cedule na zdi, poutače či stojky na chodníku.

Součástí reklamy jsou i zahrádky a markýzy. Manuál vysvětluje, na co si obchodníci mají dát pozor. Na fotografiích jim dokládá dobré i špatné příklady. Ty první z Brna, ty druhé z jiných měst.

Přesto je podle Novákové nevhodných reklam v centru Brna stále dost. „I když se ledacos zlepšilo, pořád existuje ve městě řada těch, které kazí dobrý vkus a kolemjdoucí navíc jasně neinformují ani je nelákají,“ míní.

Za ukázku toho, jak se dá dělat reklama dobře, považuje grafička Výčep Na Stojáka na Jakubském náměstí, kde lidé stojí s pivem u pultíků nebo kdekoliv v prostoru.

„Podnik kompletně změnil vzhled, atmosféru i fungování náměstí a přilehlých ulic. Jeho grafická značka je přitom nenápadná a nezáleží na tom, jak moc je vidět přímo z ulice, nebo jestli je na billboardu,“ vysvětlila Nováková.

Některé domy jsou jako stojany na reklamu

Naopak příkladem objektu se zajímavou historií, který však kvůli vizuálnímu smogu mizí z výhledu kolemjdoucích, je podle ní palác Padowetz v Masarykově ulici.

„Je postavený jako rohový a výrazný, ale část domu v přízemí je roztříštěná na jednotlivé reklamy obchodníků, kteří se často mění. Navzájem se ovlivňují, takže i když je jedna kvalitnější, vždy do ní vleze nekvalitní od souseda, což je velká škoda pro obchodníky i pro dům jako takový,“ popsala Nováková.

Spolumajitelka paláce Darina Ryglová výtky přijímá. „Uznávám, že by mohly reklamy vypadat lépe, ale znám horší. Opravili jsme například první část výkladu a na druhou se chystáme. Nájemcům ale nic nenařizujeme,“ podotkla Ryglová.

Spoléhají na to, že si reklamu vyřídí obchodníci s památkáři sami a že to tím bude v pořádku. „Všichni ale trvají na svých barvách a logu. Nevím, jak by se to dalo sjednotit. Kompromisu se nebráníme a budeme rádi, když nám někdo poradí. Pokud by se pořádalo společné setkání s radnicí s dalšími majiteli a odborníky, rádi přijdeme,“ prohlásila.

Obchodníci se nedívají na domy jako celek

Hlavní důvod, proč reklamní smog zapleveluje města, je však podle Novákové v zaslepenosti obchodníků. „Nekoukají na kontext, v jakém bude jejich reklama umístěná. Když vyfotíte přízemí v Olomouci, Praze, Plzni či Brně, nepoznáte rozdíl. Domy fungují jen jako stojany pro reklamu, která je kvalitou na mnohem nižší úrovni než architektura stavby,“ tvrdí Nováková.

Fotogalerie

A nabízí další příklady. Vzhledu Brna nepřidávají ani poutače na provozovnách obchodního domu Viktoria v Masarykově ulici 12 nebo na budově v Nádražní ulici 4, která je dokonce ve správě vydavatele příručky, městské části Brno-střed.

To by se ale mělo změnit. Dům je totiž před rekonstrukcí, která má začít příští rok. „Měnili jsme projekt. Původně se počítalo s veřejnými záchodky v přízemí. Nakonec tu ale nebudou, naopak zůstane řeznictví s jídelnou,“ upřesnil šéf investičního odboru radnice Petr Liškutin.

Po opravě se dům vzhledově vrátí do období první republiky a podobně jako na již zrekonstruovaném domě Valentina Falkensteinera na Moravském náměstí 14 budou mít nápisy na obchodech jednotný ráz a vyčleněný speciální pás.

Podle Novákové mohou s očistou města od reklamního balastu pomoci i sami majitelé domů. „Měli by navrhnout jednotnou koncepci značení a přitom obchodníkům garantovat spravedlivý prostor,“ poznamenala grafička.

Kvůli reklamě výpověď nájemcům nedám, říká majitel domů

Radnice proto oslovila vlastníky největšího počtu budov v centru. Jedním z nich je i Martin Nový, který vlastní v Brně devět domů, například pasáž Omega, obchodní dům Centrum či kritizovaný objekt Viktoria v Masarykově ulici. Podle něj je ale s nájemci těžká domluva.

„Nemohu jim nic přikázat. Jsem rád, když platí, jak mají. Ale snažím se vysvětlit, že jsou sami proti sobě, když mají reklamy neaktuální a každou jinou. Jenže i když jim to napíšu, z deseti jich to třeba osm dodrží, další dva ne. Kvůli tomu jim ale výpověď nedám,“ uvedl Nový.

S autory manuálu se setkal několikrát. „Jejich snahu chápu a sám jsem pro určité sjednocení reklam, ale není to jednoduché. Když se dohodneme na červeném pásu, těžko se přizpůsobí firmy, jež mají v logu jinou barvu. Podobné je to u zákazu velkoplošných reklam. Jak mám vysvětlit nájemci, že si nesmí dát do výlohy ceduli 50 krát 50 centimetrů, když naproti na domě je pětimetrový billboard,“ dodal Nový.

Vedení radnice přesto doufá, že příručka pomůže. „Je to čistě dobrovolné, ale na druhou stranu je to potřeba. Například Starobrněnská ulice vypadá jako balkánské letovisko,“ podotkl starosta Brna-střed Martin Landa (zvolen za Žít Brno).

Po prázdninách manuál dostane i tištěnou podobu. „Na podzim ho představíme majitelům domů a provozovatelům obchodů v městské památkové rezervaci a ochranném pásmu. A také lidem, kteří se na vzhledu budov a produkci poutačů profesně podílejí - architektům, designérům a lidem z reklamy,“ uzavřel Bartík.

  • Nejčtenější

Žena léčená remdesivirem v Brně zemřela, nezabil ji však koronavirus

V brněnské nemocnici v neděli večer zemřela pacientka, které při léčbě podávali remdesivir. Její úmrtí ovšem nezavinil...

Spolkne vás to jako džungle, popisuje starosta místo, kde zmizel motorkář

Osud a nešťastná náhoda. Tak mluví na Znojemsku o nehodě šestačtyřicetiletého motorkáře, kterého minulý týden...

V Brně plánují tramvaj do strmého kopce jako v americkém San Franciscu

V americkém San Franciscu patří jízda tramvají do strmého kopce k turistickým lákadlům. Podobnou „atrakci“ by mohlo mít...

Místopředseda Vokřál opouští ANO. Straníci jsou napojeni na podsvětí, tvrdí

Místopředseda ANO a exprimátor Brna Petr Vokřál oznámil, že odchází z hnutí. Pro Aktuálně.cz uvedl, že se tak rozhodl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mají nás tu za burany, zlobil se brankář „vesnických“ finalistů poháru

Před dvaceti lety hráli fotbalisté Ratíškovic pohárové finále v Praze. Radost druholigovému celku nezkazila ani...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Značení uzavírky v Brně měnili za plného provozu, nastal chaos s nehodou

Silničáři změnili značení v Žabovřeské ulici v Brně místo v noci až odpoledne. Řidičům prý chtěli usnadnit ranní...

Místopředseda Vokřál opouští ANO. Straníci jsou napojeni na podsvětí, tvrdí

Místopředseda ANO a exprimátor Brna Petr Vokřál oznámil, že odchází z hnutí. Pro Aktuálně.cz uvedl, že se tak rozhodl...

Kvůli davům návštěvníků mizí z Podyjí rostliny i ikoničtí čápi

Za deset let stoupl počet turistů v jihomoravském Podyjí o čtvrtinu. Už pomalu narážíme na hranice návštěvnosti,...

Předškoláka v Brně srazilo auto, nejspíš s otcem přebíhal silnici

Do nemocnice museli záchranáři odvézt předškoláka, kterého odpoledne v Brně srazilo auto. Podle prvotních informací...

Astronauté z Crew Dragonu jsou na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Americká soukromá loď s lidskou posádkou Crew Dragon se připojila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a astronauté...

Museli jsme prodat chalupu. Dcera se rozvádí a potřebuje peníze, říká Žilková

Veronika Žilková opustila minulý měsíc v Izraeli svého manžela Martina Stropnického a vrátila se do Česka. Její maminka...

Vodafone měl masivní výpadek. Hodiny nefungovaly prakticky žádné služby

Lidé po celém Česku zaznamenali ve čtvrtek odpoledne výpadky služeb Vodafonu včetně bývalých služeb UPC, ať už šlo o...

Monika Bagárová porodila. Dcera dostala jméno po mamince Muradova

Zpěvačka a porotkyně SuperStar Monika Bagárová (25) je maminkou. Se šťastnou novinkou se pochlubila fanouškům na...

SuperStar vyhrála Slovenka Barbora Piešová. Porotkyně Bagárová chyběla

Česko Slovenskou Superstar 2020 se stala zrzka Barbora Piešová (19), která rozplakala svým finálovým výkonem porotu i...