Právě tato část brzdné dráhy přitom může být rozhodující při určení viníka nehody.
„Policisté na místě nehody kontrolují brzdné stopy jen vizuálně, jinou metodu bohužel nemají. Problém je však v tom, že automobily vybavené systémem ABS zanechávají na silnici stopu až při dosažení určité minimální rychlosti. Auto však mohlo brzdit třeba o dvacet metrů dřív, což ale na silnici pouhým okem nevidíme,“ vysvětluje technický ředitel společnosti AtomTrace Tomáš Janeček.
Nové zařízení, jež vzniká ve spolupráci s policií i odborníky z Vysokého učení technického, dokáže díky laserové spektroskopii najít i neviditelnou část stopy.
Klíčové přitom bylo zjistit, který chemický prvek má přístroj v brzdné dráze hledat. Musí to být totiž takový, který je v pneumatikách, ale není obsažen v povrchu silnic. Vyhrál zinek.
„Přístroj má na podvozku umístěný laser, který pomocí impulzů analyzuje povrch vozovky a hledá neviditelné zinkové stopy. Policistům stačí jednoduše nastavit velikost prostoru, který potřebují prozkoumat, a Road-Trace se sám pohybuje,“ přibližuje Janeček.
Dálkové ovládání i průmyslové kartáče
Podle Alberta Bradáče z Ústavu soudního inženýrství VUT, kde se zabývají analýzami dopravních nehod, o viníkovi nehody často rozhoduje právě rychlost vozidel.
„Nemůžeme říct, jestli rychlost při střetu byla celou dobu stejná, nebo před ním byla vyšší. A právě to může rozhodnout o viníkovi. Pokud je rychlost před střetem na hranici povolené maximální rychlosti a zjistíme, že řidič předtím brzdil, znamená to, že jel výrazně rychleji a příčinou nehody může být jeho vysoká rychlost,“ zdůvodňuje Bradáč význam této metody.
Ta je unikátní i ve světě. „Vědci zkoušejí chemické metody, odběry vzorků s následnou analýzou v laboratoři, ale tuto laserovou metodu zatím nikdo nepoužívá,“ poukazuje Bradáč.
Přestože bude stroj určen především pro dopravní policii, využijí ho i pojišťovny, které často musí řešit vzniklou škodu u vážných dopravních nehod. A podle Janečka mají zájem i v zahraničí. Brno
Přístroj má nyní na délku něco přes metr, ale je možné, že se jej v budoucnu podaří zmenšit, třeba až na velikost zahradní sekačky. Jeho obsluha bude velmi jednoduchá – policista by mohl vše ovládat dálkově, podobně jako modelář autíčko či letadlo. Vybaven je i průmyslovými kartáči, které po nafocení z místa nehody vyčistí odpad z aut a jiné mechanické nečistoty, aby byl povrch pro samotné měření čistý.
V následujících týdnech začnou stroj testovat. Prototyp bude funkční v polovině letošního roku a na trh ho firma plánuje uvést do konce roku. Jeho cena se bude pohybovat okolo dvou a půl milionu korun.