VIDEO: Balíky u trati MotoGP se samy dofukují, po akci se dva dny uklízí

  • 2
Obnovit barvy na obrubnících, zaspárovat praskliny na trati, smontovat tribuny. V Brně vrcholí přípravy na Velkou cenu silničních motocyklů, která se pojede už o víkendu. Právě na slavnou akci zacílil další díl seriálu Zákulisí letních cílů.

Po Masarykově okruhu se opět po roce budou od pátku do neděle prohánět nejrychlejší motorky světa. Teď se ale na brněnské dráze hemží vysokozdvižné vozíky, traktory, nákladní i hasičské vozy.

Do MotoGP zbývají tři dny a je třeba celý areál přichystat. „Trať upravujeme a staráme se o ni průběžně, jezdí se tu totiž asi desítka závodů ročně. Před Grand Prix jsou ale přípravy největší,“ přiznává mluvčí Automotodromu Brno Petr Boháč.

V aktuálním vedru se běžně traťoví komisaři mění v natěrače a oranžové kombinézy vyměňují za lehké vzdušné oblečení. Je mezi nimi i Michaela Foralová.

„Naše dvě tříčlenné skupinky natírají část obrubníků nazeleno. Barva má v sobě zamíchané částice křemíku, takže je hrubší. Když na ni závodník najede, není stroj tak náchylný ke smyku,“ vysvětluje Foralová.

Jeden úsek se barví zhruba tři hodiny. Další kolegové zase natírají trikoloru – tedy bílé, červené a modré čtverce po obrubě trati. „Barvy se nemění, pouze přetíráme, aby byly na velký závod zářivé. Obnovovali jsme je letos i na závody superbiků, tedy před dvěma měsíci. Ale pneumatiky na nich zanechaly viditelné stopy,“ podotýká Boháč s tím, že pokud se barva rozlije na trať, musí přijet hasiči a skvrnu smýt.

Motorkáři zaparkují pohodlněji na cvičné dráze

Barvení a malování čar však zdaleka není jedinou přípravnou prací na Masarykově okruhu. Kolem trati je posekaná tráva a z oblázkových ostrůvků brigádníci odstranili nepatřičný plevel. Speciální stroje, podobné těm silničářským, zase čistí stopy po pneumatikách z předešlých závodů.

MotoGP v Brně

  • Letošní ročník motocyklové Grand Prix v Brně se jede na Masarykově okruhu od pátku 3. do neděle 5. srpna.
  • Organizátoři tradičně očekávají dohromady okolo 200 tisíc diváků, loni jich na brněnský závod zavítalo za tři dny téměř 194 tisíc.
  • Vstupenky jsou stále v prodeji. Lístky na přírodní tribuny vyjdou na 2 300 nebo 2 900 korun, děti do šesti let mají vstup zdarma. Ceny na sedadlové tribuny se nyní pohybují od 3 500 do 4 200 korun.
  • Návštěvníci se mohou ubytovat ve stanovém kempu.

V zatáčkách, u odstavných boxů a na dalších vytipovaných místech zase stavějí skupinky mužů takzvané záchytné balíky. Připomínají pneumatiky, ale tvoří je speciální materiál. Je nehořlavý, odpružený a co nejbezpečnější. Pod stáním diváků mají boxy o délce asi osmi metrů navíc samostatné kompresory. „Balíky se samy dofukují, takže nehrozí, že by se horkem vyprázdnily,“ ujišťuje mluvčí.

V asfaltu se běžně objevují spáry. I ty je potřeba už před tréninkovými koly zahladit. Pracovník okruhu k jejich zasypání využívá speciální pryskyřici, pod níž drobné i větší rýhy postupně mizí. V tomto týdnu čekají na zalepení ještě dvě výraznější praskliny, ty ostatní už se podařilo zamaskovat.

Největším strašákem jsou pro pořadatele vytrvalé deště. Ty totiž mohou výrazně ovlivnit nejen návštěvnost, ale také podmínky pro parkování motorek a aut návštěvníků. Plochy se proto musí zpevňovat a hlídat, v jednu chvíli tak zaměstnají velké množství lidí, kteří jsou potřeba jinde.

Letošní horka hrozbě nejspíš zabrání. Pro motorkáře mají navíc pořadatelé novinku. Své dvoukolové miláčky nově zaparkují na cvičné dráze, polygonu.

„Drtivá většina chodí na přírodní stání. Dříve museli přecházet, bylo to daleko. Teď mají parkování pohodlnější a také blíž k úschovně helem,“ poukazuje Boháč na rozdíl od dřívějšího parkování naproti hlavní tribuně.

Vody a elektřiny spotřebují diváci jako malé městečko

Většina z příznivců rychlé jízdy bude závodníky sledovat z přírodních tribun a strání. Krytí však nebudou ani ti, kteří najdou svá místa na výškových tribunách. Konstrukce se sedadly tu vyrostou vždy těsně před Velkou cenou.

Podle Boháče to není časově tak náročná práce. Horší je to prý s úklidem po skončení závodů. „Brigádníci sbírají odpadky v rojnicích. Vyčistit celý areál jim zabere dva dny,“ vypočítává mluvčí.

Zákulisí letních cílů

Zatímco na úklidové práce se zájemci o brigády mohou stále ještě hlásit, do příprav už nikdo nový nezasáhne. Kapacita je plná – v posledním týdnu na okruhu vypomáhá asi padesátka lidí.

Přímo při Grand Prix se pak na organizaci podílí tisíce lidí. Přesný počet ale Boháč odhadnout odmítá.

„Velká část z nich je tu přes agentury, nemáme přesná čísla,“ tvrdí s tím, že při závodech organizátoři komunikují hlavně přes vysílačky.

S počtem lidí souvisí také provozní náklady. „Lidé tu za tři dny spotřebují vody a elektřiny jako malé městečko. Ze Žebětína nám jezdí cisterna, která pravidelně naváží vodu. V energiích se promítne například klimatizace každého z týmů i zázemí promotéra,“ upozorňuje Boháč.

Do Brna už dorazila část kamionů. Dovezly takzvané hospitality, které slouží jako místa pro týmové večeře a pro reprezentativní účely. Závodní kamiony přijedou až ve středu.

Na Autodromu Brno spočívá hlavně technická příprava trati. Musí totiž odpovídat přísným pravidlům Mezinárodní motocyklové federace.

Hlavní organizaci má ale na starost Spolek pro Grand Prix ČR, tedy spojené síly Brna a Jihomoravského kraje. A to hlavně z finanční stránky. „Spolek zařizuje, aby se Velká cena vůbec odjela,“ shrnuje stručně jeho činnost Ondřej Holík z kanceláře brněnského primátora.