Sobota 24. července 2021, svátek má Kristýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. července 2021 Kristýna

Pražské? Ne, brněnské Vánoce. Brno láká na trhy, experti kroutí hlavou

  10:58
Jak přilákat do Brna na předvánoční trhy co nejvíc návštěvníků? Město vsadilo na provokaci a kontroverzi, která ale s Vánocemi vlastně vůbec nesouvisí. A podle oslovených odborníků ani nedává smysl. Místo tradičních svátečních motivů lidé narazí na plakáty s textem: Pražské? Brněnské Vánoce.

Brno na Vánoce vyrobilo i speciální placky. | foto: www.brnenskevanoce.cz

Proč právě o Vánocích sázet na brněnsko-pražské špičkování, nedokáže nikdo pořádně vysvětlit. Překvapivý slogan na Brňany bude mrkat z plakátovacích ploch, svítících vitrín u zastávek i v městské hromadné dopravě.

„Chtěli jsme moderní a odlehčenou komunikaci, která by nepopírala naše tradice. Předchozí kampaně byly příliš jednotvárné, a tak jsme zvolili téma, o kterém budou lidé mluvit a které vyvolává emoce,“ říká Jana Janulíková, ředitelka brněnského turistického centra.

Brno na Vánoce vyrobilo i speciální placky.

Brno na Vánoce vyrobilo i speciální placky.

Podle expertů se ale kampaň nepovedla. Zatímco chválí její grafickou stránku, jejíž součástí je obrácený stromeček s červenou mašlí, provokativní text s pražským motivem prý nebude fungovat a považují jej za omyl. „Jde o amatérismus. Nedozvím se, proč zrovna Praha, nápad není rozvinutý a vzbuzuje spoustu otázek. Působí to na mě jako výkřik do prázdna, který je zcela kontraproduktivní,“ soudí brněnský tvůrce reklam Jarek Komárek.

Za pravdu mu dává i Pavel Marek z agentury Marco. „Slogan ve vnímání převáží nad dalšími grafickými prvky. Otázkou zůstává, zda kampaň poukáže na specifičnost Brna a přivede na náměstí víc lidí. Připadá mi to jako laciná snaha o získání pozornosti,“ říká Marek.

Vánoční reklama, která nestaví na Vánocích

Tvůrcem kampaně je agentura Etnetera Motion, která vyhrála výběrové řízení. Sídlo má v Praze a brněnské zadavatele podle Janulíkové přesvědčila kreativitou, nápady a cenovou nabídkou. Za grafické návrhy a zpracování kampaně dostala agentura zhruba 70 tisíc korun.

„Je pravda, že tvrzení s Vánocemi nijak nesouvisí. Chtěli jsme ale pracovat se stereotypy. Není to brněnský komplex, ale nadsázka a typický humor,“ obhajuje kampaň Janulíková.

Oslovení experti se však meziměstské rivalitě nezasmáli. „Nemám rád žabomyší války mezi Pražáky a Brňáky. Téma považuji za vyčichlé. Kdo má potřebu ohýnky rozdmýchávat, zamrzl myšlením před 15 lety,“ kritizuje Václav Štefan z agentury Vaxx.

Názor reklamního experta Marka Prchala

Irituje mě, že kampaň není koncepční. Pouze jednou přeškrtnutá Praha, ale dál už nic, to je dost slabé. Jestli chci srovnávat Prahu a Brno, tak na tom postavím celý koncept a dám to do všech textů. Takto zmínka o Praze působí jako chyba. Schází také vysvětlení, proč je to v Brně lepší než v Praze, dále hlášky, vtipy, příklady.

Jako Pražák, který sedm let do Brna dojíždí, situaci velmi dobře znám a rivalita je silné téma. Srovnání obou měst je samozřejmě dobrý nápad, protože logicky každý Brňák zpozorní, provedení je však nekoncepční a nedotažené. Chtělo to větší "koule", když se rozhodnu pro myšlenku, že Brno je víc než Praha, tak o tom má být celá komunikace, ale tady skončili jen u sloganu. Chyba je vždy na straně klienta, který za vše ručí a vše schvaluje. Agentura jen dodává a malý rozpočet tu nemohl hrát roli. Za mě zcela nepochopitelné.

„Jako Pražák, který sedm let do Brna dojíždí, situaci velmi dobře znám. Rivalita je silné téma. Srovnání obou měst je samozřejmě dobrý nápad, protože logicky každý Brňák zpozorní, provedení je však nekoncepční a nedotažené. Chtělo to větší ‚koule‘. Když se rozhodnu pro myšlenku, že Brno je víc než Praha, tak o tom má být celá komunikace, ale tady skončili jen u sloganu,“ myslí si Marek Prchal, který má za sebou práci třeba pro Pepsi, Vodafone nebo Škodu a stál za on-line kampaní pro ANO.

Podle agentury Etnetera Motion není kampaň založena na rivalitě. „Naopak jde o zdravý patriotismus a hašteření, které je pouze vedlejším motivem. Jsme rádi, že se nám podařilo už teď vzbudit tolik otázek,“ usmívá se account manažerka agentury Anna Francová.

Je vidět, že to dělali „Pražáci“

Brněnský tvůrce reklam Komárek se domnívá, že je na výsledku poznat, že zakázku zpracovávala firma z Prahy. „V Brně se lidé cítí často zbytečně přehlíženě. Praha je zase uzavřená sama do sebe. Když to velmi zjednoduším, řevnivost ze strany Brňanů je to jediné, co Pražany ve spojitosti s Brnem napadne. To se do podoby kampaně promítlo,“ myslí si muž, který velkou část své profesní kariéry strávil v Praze.

Hlavní motiv s obráceným stromkem je doplněný logem poloviční hvězdy, jež se objeví na suvenýrech – plackách, balicím papíru nebo na obalech bonbonů. „Vycházeli jsme ze zadání, jehož součástí bylo tradiční pojetí Vánoc. Jedná se o odkaz k době, kdy se stromky zavěšovaly ke stropu a zdobily se skromně. Zároveň jsme jeho otočením chtěli zdůraznit odlišnou atmosféru brněnských Vánoc,“ popsala Francová.

Patří pražský motiv do kampaně na brněnské Vánoce?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 3. listopadu 2015. Anketa je uzavřena.

NE 3741
ANO 288
Autor:
  • Nejčtenější

Kapela Kryštof tajně zahrála Moravě. Chtěli jsme pomoct, říká frontman Krajčo

Skupina Kryštof překvapila obyvatele obcí, kde před třemi týdny řádilo tornádo. V pozadí s rozbořenými domy odehrála...

Brněnské nádraží postaví podle návrhu z Nizozemska, uzel má stát 50 miliard

Nové brněnské hlavní nádraží vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, který stojí za...

Nálezné za Šebrleho medaile dostali hasiči z Nosislavi. Na přání objevitele

Roman Šebrle má zpět pět let ztracené olympijské zlato, které vybojoval v desetiboji v řeckých Athénách. Anonym ho...

VIDEO: Ženu vyvedli z MHD kvůli chybějící roušce. Při potyčce si zlomila ruku

S nedostatečnou ochranou úst a nosu cestovala žena v úterý brněnskou hromadnou dopravou. Tvrdí, že respirátor nosit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Strach o předčasně narozenou dceru, konec v Kometě. Citlivé téma, říká Mozík

V květnu podepsal v Kometě, ale smlouvu musel po pár týdnech rozvázat. Potřeboval být nablízku rodině v Praze a zejména...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

VIDEO: Na letišti sázeli do země sysly. Dříve hojný druh v Česku vymírá

Břeclavské letiště má nové obyvatele. Z brněnské zoo se tam přestěhovala dvacítka syslů obecných. Ochránci přírody...

Příprava domova pro seniory stála miliony, stavět se ale nebude

Přesně dvanáct let už se v Miroslavi na Znojemsku snaží o výstavbu domova pro seniory. Jihomoravský kraj, který má být...

Prevenci rakoviny pomůže zlepšit miliardová investice do onkologie v Brně

Kvůli koronaviru lidé omezili preventivní kontroly, a to i v případě onkologických onemocnění. Zhoubných nádorů přitom...

VIDEO: Policisté stíhali ujíždějícího recidivistu, zmizel jim mezi domy

Poloviční úspěch měli policisté, kteří na Znojemsku několik minut pronásledovali zběsile ujíždějícího recidivistu se...

Advantage Consulting, s.r.o.
CNC FRÉZOVÁNÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...