Polyfunkční budova se zhruba 150 byty by měla stát na volném pozemku pod obchodním centrem MAX. Developerům ji umožňuje postavit nový územní plán města Brna a kromě bytů záměr počítá i na celkově ploše o pěti tisících metrů čtverečních s prostory pro obchody, lékaře nebo posilovnou. Značná část bystrckých obyvatel se přesto staví na odpor.
„Začíná to být neúnosné. V Bystrci je to jedna developerská výstavba za druhou, kvůli tomu dochází ke zhoršení kvality života místních obyvatel,“ vysvětluje důvod vzniku petice Petr Cajzl, bystrcký zastupitel za KDU-ČSL. Přiznává sice, že někteří z místních s novou výstavbou problém nemají, jejich počet ale odhaduje na zhruba 10 procent obyvatel celé městské části. V ní žije na 24 tisíc lidí.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Protesty proti polyfunkčnímu domu se v Bystrci objevují už od loňska. Člen představenstva developerské firmy MS-Invest Vladimír Meister však oponuje, že na zátěž pro obyvatele je pamatováno.
„Vše je velmi detailně projednáváno a zpracováváno tak, aby všechno po dokončení výstavby fungovalo a vznikala co nejpřijatelnější zátěž pro všechny obyvatele Bystrce – i ty nové,“ tvrdí Meister. Argumentuje i tím, že projekt je v souladu s územním plánem a plocha je pro stavbu určena.
Než bude polyfunkční dům stát, má navíc podle představitele developera na přilehlé křižovatce ulic Vejrostova a Kubíčkova přibýt nový semafor. Počítá se i s dalšími dílčími úpravami okolí, především ulice Páteřní včetně křižovatek s ulicemi Nad Dědinou a Rakovecká. „Dopravní a dopravně inženýrské studie prokazují dostatečnou kapacitu dopravní při plánovaných úpravách blízkých křižovatek,“ stojí si za svým.
Podle developera navíc studie ukazuje, že v době dopravní špičky projede touto lokalitou zhruba 50 aut ve směru do ulice Vejrostovy a stejně tak 50 aut směrem k Rakovecké ulici, což je v průměru méně než jedno vozidlo za minutu.
Bystrčtí politici výstavbě polyfunkčního domu bránit nechtějí, také oni nicméně požadovali od investora slovo na to, že nová budova nezahltí dopravu. Politici se při jednáních zasazovali o „zmenšení“ projektu do menších rozměrů a zároveň navýšení počtu parkovacích míst.
„Nechceme bránit výstavbě nových bytů, ale potřebujeme nejprve vyřešit dopravní situaci, která je už teď v exponovaných hodinách neúnosná,“ zdůrazňuje Pavel Kříž (ANO), první místostarosta Bystrce. Příslib upravit okolní ulice a křižovatku kvituje. „Téma v tuto chvíli zvedla opozice, o projektu v posledním půlroce nepadla zmínka,“ glosuje situaci.
Na jihozápadě Brna plánují stovky bytů, místní se bojí dopravní katastrofy![]() |
I iniciátor petice proti výstavbě Petr Cajzl souhlasí s potřebou stavění bytů. Nesouhlasí však s jejich stavbou v Bystrci. Zároveň nicméně přiznává, že počítá s tím, že se petice mine účinkem.
„Aspoň však bude mít apelační charakter. Snažíme se město upozornit, že má regulovat zástavbu stabilizovaných ploch,“ říká. Pro novostavby se podle jeho mínění mají využívat především plochy s lepší infrastrukturou nebo tzv. brownfieldy.