Spor se táhne několik let. Naposledy v roce 2020 ve prospěch Brna rozhodl městský soud. Firma se ale odvolala, a tak spor pokračoval k odvolací instanci, tedy krajskému soudu.
„Můj otec vybudoval tyto nebytové prostory v roce 1997. Byl ujišťován, že se k nim má chovat jako vlastník,“ tvrdila u soudu Alexandra Plisková, jednatelka a majitelka firmy Pliska.
Jenže odvolací soud zpochybňování vlastnictví zcela rozmetal. Konstatoval, že prodejní stánky jsou nedílnou součástí podchodu, který vlastní město. „Pokud tedy prodejní stánky nemají charakter samostatné věci, nemohl žalovaný či jeho předchůdce nikdy nabýt vlastnické právo,“ zdůvodnil soudce Jiří Handlar.
Podle soudce byla navíc celková argumentace firmy nevěrohodná už jen tím, že vlastnické právo k podchodu vedle města mohl mít jedině stát, a ten Brno jako majitele nikdy nezpochybňoval.
Stánky zmizely kvůli opravě, ta se zpožďuje
Současný spor se vedl o pětici stánků, na místě jich je ale více. I s dalšími jejich údajnými majiteli město vede spory. Dnešní rozhodnutí proto brněnský radní Jiří Oliva (ČSSD) vítá a vnímá jako precedentní.
„Počkáme na písemné vyhotovení rozsudku, kde bude podrobně zanalyzována celá situace, a na základě toho bychom přistoupili k nejrychlejší a právně bezpečné cestě, jak je odtud dostat,“ prohlásil. Podle něj magistrát prověří i možnou cestu, že by vyklidili také další stánky, nejen zmíněnou pětici, ještě dříve, než spory skončí pravomocným verdiktem.
Už na začátku minulého roku zmizely stánky z podchodu směrem k nákupnímu centru Vaňkovka. Loni tady totiž měla začít rekonstrukce, ta se ale zpožďuje a aktuálně se plánuje až na příští rok.
„V současné době se připravuje změna projektové dokumentace, a to z důvodu předpokládaných vysokých nákladů na první etapu oprav. Snahou bude projekt zjednodušit,“ vysvětlil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
V reakci na aktuální soudní rozhodnutí se může začít připravovat i druhá etapa oprav, tedy úprava vestibulu. Součástí jeho proměny budou i eskalátory na jednotlivé tramvajové zastávky a rovněž zcela nový východ před budovou Nádražní 4. Nebude tedy nutné chodit přes nákupní centrum Letmo.
Přístřešky nad východy z podchodů pak mají dostat zelenou střechu. Stejně jako v případě eskalátorů jde i u tohoto projektu o jeden z návrhů, který si vybrali sami Brňané v takzvaném participativním rozpočtu.
Úpravy přednádraží začnou za pár týdnů
Dnešní v verdikt krajského soudu zároveň pomůže vyřešit i další komplikace související s celou neutěšenou lokalitou. Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) totiž už dříve zmínil, že námitky podnikatelů nárokujících si stánky v podchodu neúnosně zdržují vydání povolení na rekonstrukci trolejbusového trianglu. Proto se magistrát rozhodl projekt zahájený už za Kratochvílova předchůdce Richarda Mrázka z hnutí ANO zpracovat znovu.
„Nyní bude možné pokračovat i v přípravě rekonstrukce Benešovy ulice,“ potvrdil Poňuchálek další navazující projekt.
Zatímco vyřešení tohoto místa není zatím příliš aktuální, těsně před zahájením je úprava prostoru kolem tramvajových zastávek před budovou nádraží. Původně k tomu chtělo Brno přistoupit už loni, příprava se ale zpozdila, takže začne až teď v březnu. „V první etapě to bude na straně u Letma, poté v druhé etapě od poloviny května do konce června 2023 u nádražní budovy,“ přiblížil Poňuchálek.
Díky těmto úpravám zmizí poblíž Letma zaparkovaná auta, vozovka se zvedne do úrovně chodníku i zastávky a s tím půjde rovněž pryč zábradlí, které tramvajový ostrůvek odděluje od silnice. Přecházet se tak nově bude po celé jeho délce. Na nástupišti poblíž nádražní budovy sice zábradlí zůstane, ale s mezerami pro přecházení.