Kancelář veřejného ochránce práv o případu informovala dnes na svém webu.
Zaměstnanci kanceláře ombudsmana v domově zjistili například to, že odborné úkony, jako je podávání léků, včetně injekčního, dělal nekvalifikovaný personál. Léky navíc nebyly uloženy bezpečně a hrozily chyby při jejich přípravě a podávání. Také systém předávání informací o klientech nebyl nastavený spolehlivě a chybělo vedení pravidelné dokumentace.
Zástupce ombudsmana upozornil i na nedostatečnou nutriční péči. „Při zaznamenané praxi může snadno dojít k dlouhodobému zanedbání výživy klienta. Spatřuji zde riziko možných fatálních důsledků,“ uvedl Vít Alexander Schorm.
Podvýživa, proleženiny, hospitalizace. Radnice pranýřuje odbytou péči o seniory![]() |
Prostory domova také nebyly uzpůsobeny bezbariérově, i když většina klientů měla sníženou mobilitu. I to je jedna z příčin, která zde seniorům ztěžovala možnost pravidelného pobytu venku.
Zařízení navíc nemá registraci k poskytování pobytových sociálních služeb. Ze sdělení vedení i z předložených dokumentů však podle zástupce ombudsmana plyne, že znaky pobytové sociální služby domova pro seniory či domova se zvláštním režimem naplňuje.
Politici straší rušením lůžek v domovech pro seniory, krajská radní to odmítá![]() |
„Poskytování pobytové sociální služby bez registrace lidem s vysokým stupněm závislosti na péči je z hlediska špatného zacházení příliš rizikové a klientům neposkytuje žádné záruky. Domov u sv. Marušky by měl proto o registraci neprodleně zažádat, a pokud ji nezíská, poskytování sociální služby ukončit,“ uvedl Schorm.
Vedení domova pochybení odmítlo. Lidem léky podle vyjádření chystají zdravotní sestry, včetně vrchní sestry, která dohlíží na zdravotní stav i podávání léků. Asistenti jsou podle vedení domova proškolení a kvalifikovaní.
„Léky jsou zabezpečeny v zamčených skříních pod dohledem kamerového systému. Je tam i spolupráce s nutričním poradcem, je zajišťována kvalitní strava – včetně oblíbených pokrmů, jako jsou výpečky se zelím či nealkoholické pivo – samozřejmě s ohledem na jejich individuální zdravotní omezení,“ uvedlo vedení domova.
„Cílem kontroly bylo vyvíjet nátlak“
Pracovníci kanceláře ombudsmana se v posledních letech zaměřují při kontrolách na neregistrovaná sociální zařízení, což je případ právě tohoto domova. Jeho personál je podle Schorma při návštěvě nejprve odmítl vpustit dovnitř, a i když nakonec omezený vstup umožnil, po zhruba čtyřech hodinách další spolupráci zcela odepřel. Přístup do prostor domova stejně jako k dokumentaci tak měli úředníci omezený.
Podle vedení domova zástupci ombudsmana zpochybňují kvalitu péče navzdory tomu, že lidé, se kterými mluvili, řekli, že jsou spokojení.
„Tolerovali jsme i jejich neohlášenou návštěvu a zásah do chodu domu, kdy rozrušili všechny v domě, dokud jsme nezjistili, že jejich zájem nesměřuje ke skutečné péči o lidi v domě, ale spíše ke hledání jakýchkoliv formálních nedostatků s cílem vyvíjet nátlak, udělovat pokuty, nebo nás dokonce donutit k uzavření,“ uvedlo vedení domova.
Vedení domova ani po upomínce na výtky ze strany Schorma nereagovalo. Z poznatků kanceláře ombudsmana vyplývá, že případ Domova u sv. Marušky není ojedinělý. V České republice působí podle kanceláře řada nelegálních služeb, které nabízejí zajištění péče zejména seniorům. Jejich provoz však klienty může ohrožovat.