VIDEO: Fotbalová Zbrojovka čaruje s počty diváků, aby bylo číslo vyšší

  10:23aktualizováno  10:23
Pro pravidelné návštěvníky domácích zápasů fotbalové Zbrojovky je to veřejné tajemství. Vědí, že když hlasatel říká, kolik diváků utkání sleduje, uvádí vyšší cifru, než jaká odpovídá skutečnosti. MF DNES se proto pokusila zjistit, jak moc se skutečný počet diváků liší od oficiálně nahlášeného údaje.

Při sobotním duelu s Karvinou zachytila fotografka kolem 60. minuty všechny tribuny, na nichž následně redaktoři spočítali přítomné diváky včetně dětí. Mimo součet zůstali jen přihlížející ukrytí v prostorech VIP a pořadatelé označení vestou.

Výsledkem bylo necelých 1 700 návštěvníků. Zbrojovka přitom uvedla 3 093 diváků, tedy téměř dvojnásobek.

Fotogalerie

Jak je možný takový rozdíl? Zbrojovka je jen jedním z mnoha klubů, který se při oznamování návštěv opírá o zvláštní fígl. Nepočítá totiž diváky, kteří skutečně dorazí na stadion, ale vychází z toho, kolik prodala lístků.

„Zjednodušeně se jedná o počet prodaných vstupenek (respektive i vydaných vstupenek, ať už partnerům, nebo při marketingových akcích), počet VIP vstupenek a permanentek,“ vysvětluje určování brněnských návštěv mluvčí klubu Martin Lísal.

V nadsázce tak stačí rozdat haldy vstupenek, a přestože s nimi nikdo nedorazí, stadion se alespoň virtuálně zaplní mnohem víc než ve skutečnosti.

Vyšší návštěvy dělají lepší dojem

Ligová fotbalová asociace (LFA), která řídí tuzemskou nejvyšší soutěž, se podle svého mluvčího snaží apelovat na jednotlivé kluby, aby počty diváků zveřejňovaly poctivě.

„Nejsme v pozici, abychom klubům nařizovali, ale chceme, aby v tomto ohledu panovala jistá transparentnost. A věříme, že se to v drtivé většině děje. Kluby mají turnikety, elektronický ticketing, doba se v tomto směru posouvá,“ tvrdí ředitel komunikace LFA Daniel Hajný.

A co když je stadion poloprázdný a ohlášená návštěva se přitom snaží vyvolat dojem, jako by bylo plno, jak se to řešilo před necelými třemi lety v případě Plzně? „Důležité je vnímat metodiku, jak jednotlivé kluby s počtem diváků pracují,“ poukazuje Hajný na výše zmíněný postup o prodaných vstupenkách a permanentkách.

Ten přitom zřejmě není jediným způsobem, jak počet diváků „přifouknout“. „Některé kluby čísla prostě automaticky navyšují. Mají svoje koeficienty, kterými násobí reálnou návštěvnost, o které samy mají velmi dobrý přehled,“ míní odborník na sportovní marketing Tomáš Janča.

Důvod, proč kluby podobně ča(ch)rují s počty diváků, je přitom zřejmý. „Hlavní motivací je samozřejmě vzbuzovat dojem, že je zájem o daný klub větší než ve skutečnosti. Je to mířeno k partnerům klubu i místní politické reprezentaci, která na počet diváků může brát ohled při přidělování veřejných prostředků,“ sděluje Janča.

„Částečně v tom hraje roli i setrvačnost. Lidé z klubů jsou takto zvyklí přemýšlet a neberou to tak, že by dělali něco, co by neměli,“ podotkl Janča.

Řešením jsou turnikety

I když se to složitě dokazuje, podle Janči takto postupuje většina klubů na nejvyšší úrovni.

„Jednou ze světlých výjimek je třeba fotbalová Sparta, která zavedla elektronické turnikety. Klesla jí tím návštěvnost, ale paradoxně vzrostly tržby, protože zmizely čachry s lístky nebo předávání permanentek přes plot. To ukazuje, že to byl správný krok. A návštěvnost teď u Sparty odpovídá realitě,“ vysvětlil Janča.

Na Zbrojovce funkční turnikety chybí, což však není chyba klubu. Vlastníkem stadionu v Srbské ulici je totiž město.

Dokud nedojde k nápravě, bude skutečný počet fanoušků v Brně zahalen tajemstvím. „Ve finále většina lidí vidí, jaká je realita. Ale u některých klubů jsou nůžky mezi skutečností a oficiálními čísly tak otevřené, že je to absurdní,“ podotýká Janča.

Zbrojovka se tak jako v sobotu proti Karviné může tvářit, že přes notně prořídlé tribuny, či ty zcela prázdné za brankou, je stadion zaplněn z 29 procent. I když ve skutečnosti na něj nedorazilo ani 1 700 diváků.

Autor:

Nejčtenější

Řidiče přepadl hlad, kamion odstavil na rušné silnici a šel si pro oběd

Řidič odstavil v Břeclavi svůj kamion v rušné Sovadinově ulici a odešel do...

Svérázným způsobem vyřešil v úterý kručení prázdného žaludku řidič kamionu v Břeclavi. Svou soupravu zaparkoval přímo...

Do policejního autoparku přibylo zabavené Audi RS6, které propadlo státu

Jihomoravská dopravní policie od prosince 2018 využívá Audi RS6, které předtím...

Nový výstavní kus mají ve svých garážích jihomoravští dopravní policisté. Od prosince využívají vůz Audi RS6, který...

Hokejové Brno hlásí posilu, přivábilo zkušeného obránce Michálka

Obránce Zbyněk Michálek při tréninku českých hokejistů  v Praze před Channel...

Hokejisty Komety Brno posílil šestatřicetiletý obránce Zbyněk Michálek. Dlouholetý hráč NHL a držitel dvou medailí z...

Brno otevře na dolním nádraží další čekárnu, vytvoří ji osm kontejnerů

Novou čekárnu na brněnském dolním nádraží má tvořit osm mobilních kontejnerů.

Okolí dolního vlakového nádraží v Brně, které nyní používají tisíce lidí denně kvůli roční výluce hlavního nádraží,...

U brněnské nemocnice se chystá nová čtvrť, starostové se bojí přívalu aut

Ilustrační snímek

Nezastavěný prostor u bohunické nemocnice v Brně se nejspíš už brzy začne měnit v novou čtvrť. Přes tisíc bytů tam chce...

Další z rubriky

Otisky prstů jdou napodobit snadno, těžší je to u sítnice, popisuje expert

Umělé prsty s falešnými otisky pomáhají expertům jako Martin Drahanský...

Když zjišťujeme, zda se dá snímač otisků či přístroj na rozpoznávání obličeje oklamat, musíme přemýšlet jako zločinci,...

Na jižní Moravě chybí referenti i klíčoví úředníci, nezabraly ani příspěvky

Desítky nových pracovních míst přibude na Ostravsku a Karvinsku pro úředníky....

Jižní Morava má nouzi o úředníky. Radnicím chybí „obyčejní“ referenti i klíčoví vedoucí odborů, někde déle než rok....

Sucho pomohlo kůrovci zmnožit generace, v zimě hrozí stromům vyvrácení

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Pustoprázdné holiny po velkoplošné těžbě odumřelých stromů zůstaly po loňském roce uprostřed jihomoravských lesů. Může...

Najdete na iDNES.cz