Brněnský primátor Petr Vokřál (vlevo) se svým náměstkem Matějem Hollanem.

Brněnský primátor Petr Vokřál (vlevo) se svým náměstkem Matějem Hollanem. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Odstupte z dopravy, vyzval primátor Hollana. Ten chce slyšet argumenty

  • 30
Rozdílné názory na polohu nového vlakového nádraží rozhádaly brněnskou vládu natolik, že se v pondělí její zástupci sešli, aby řešili budoucnost koalice. A debaty to byly ještě ostřejší, než se původně zdálo. Primátor Petr Vokřál totiž předem ohlásil, že na odpoledním jednání vyzve náměstka Matěje Hollana, aby se vzdal řízení resortu dopravy.

Důvod? Dlouhodobě s ním není spokojený. Vadí mu váhavost v řešení rezidentního parkování i fakt, že ani další projekty „nešlapou“.

„Od začátku jsem byl proti tomu, aby Matěj Hollan (Žít Brno) řídil dopravní problematiku, nicméně na poslední chvíli došlo mezi jinými koaličními partnery k dohodě o prohození si resortu dopravy za bytovou oblast. Od té doby nefunguje odbor dopravy, jak má, a pan náměstek byl často terčem kritiky. Nevyčítám mu některé klukoviny, hodnotím pouze výsledky jeho práce a ty nejsou uspokojivé,“ prohlásil Petr Vokřál (ANO).

A ještě víc tím rozdmýchal koaliční krizi. Hollan totiž reagoval tím, že pokud se veřejně propírá resort dopravy, otevře téma kompletního řízení města.

„Třeba jak se řídí takové investice. Myslel jsem, že v rámci koalice si můžeme takovéto věci ušetřit, ale evidentně ne, takže holt budeme muset rozebírat, proč odbor investiční ignoruje projekty koaličních partnerů a řeší jen záležitosti hnutí ANO,“ uvedl Hollan.

Ten má v gesci i kulturu a sociální péči, které však podle Vokřála vede uspokojivě. „Věřím, že je schopen sebereflexe a nadále se bude věnovat oblastem, které jsou jeho parketou a kde k jeho práci nemám výhrad,“ dodal Vokřál.

Budu se ptát, co jsem dělal špatně, říká Hollan

Nicméně výzvu k rezignaci z vedení klíčového odboru chápe politolog Lubomír Kopeček z Masarykovy univerzity jednoznačně. „Evidentně to souvisí s krizí v koalici. Primátor patrně směřuje k vytlačení Žít Brno z radnice,“ uvedl.

Hollan na pondělním brífinku s novináři uvedl, že primátorův tah nepochopil. „Na dnešním dohodovacím zařízení se budu ptát na konkrétní věci, co jsem dělal špatně. Zatím ale žádné nezazněly, protože rezidentní parkování běží podle plánu, projednává se s městskými částmi a není podle mě argumentem pro to, aby mi byla doprava odňata,“ prohlásil náměstek primátora.

Podle něj jde ze strany Vokřála o snahu odvést pozornost od debaty o odsunu nádraží. „Ten považuji z hlediska dopravního za velmi rizikový a budu to veřejně říkat, ať už hlasování zastupitelů dopadne jakkoliv,“ zdůraznil Hollan.

Napjatou situaci v koalici vládnoucí Brnu se bude podle svých slov snažit uklidnit. „Není mi příjemné si věci vyříkávat přes média. Máme v koalici rozdělané věci, kdy se potřebujeme dohromady,“ poznamenal.

Nevidíme důvod pro vystoupení z koalice, ujistili Zelení

Po pondělním dohodovacím řízení zástupci stran potvrdili zájem zůstat v koalici. Svazek ANO, Žít Brno, KDU-ČSL, TOP 09 a Strany zelených se tak nejspíš nerozpadne.

Dohodovací řízení vyvolali Zelení poté, co radní minulý týden podpořili variantu odsunutého nádraží navzdory nesouhlasu Zelených a Žít Brno.

Zelení však z koalice vystupovat nehodlají. „V tuto chvíli nevidíme důvod pro vystoupení z koalice. K lepšímu prosazení nádraží v centru povede to, že budeme v koalici vystupovat a nebudeme pošlapávat to, co jsme si do té koaliční smlouvy sami prosadili,“ uvedl náměstek primátora Martin Ander.

,