Kdo z obyvatel Znojma čekal, že se silničáři letos vrhnou na další části znojemského obchvatu, aby co nejdříve odvedli kamiony z centra města, bude zklamán. Ředitelství silnic a dálnic s pracemi na této roky se vlekoucí stavbě nepočítá. Důvod?
"Na některých jeho částech nyní pracují archeologové. A také záleží na dalších aktivitách sdružení Obchvat," připomněla mluvčí ředitelství Nina Ledvinová neutuchající spory.
Letošní opravy silnic1. Otevření tunelů v Brně |
Znojemským ale dochází trpělivost. "O omezení kamionů se tady mluví dlouho. Místo aby mizely, jejich počet rapidně narůstá. Sháníme si proto jiný byt," komentoval Jakub Mašek, jenž u rušného průtahu ve Znojmě s rodinou bydlí.
Podobně se nepočítá ani s opravami "silnice smrti" I/53, jež tvoří hlavní tah ze Znojma na Brno.
Rozpočet je omezený, staveb je hodně a kilometrů přibývá
Seznam letošních oprav a staveb na silnicích prvních tříd v kraji již zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic. Vyplývá z něj, že opravy budou rozsahem podobné jako loni.
"Máme omezený rozpočet a velký objem staveb, které jsou ve stadiu výstavby. A logicky také rostoucí počet kilometrů, které vyžadují každoročně vyšší náklady na údržbu," sdělil šéf Ředitelství silnic a dálnic René Poruba.
Spokojeni tak budou zřejmě jen obyvatelé Brna. "Podařilo se ukončit dlouholetý spor s občanským sdružením. Stavba tunelu Dobrovského tedy pokročila do závěrečné fáze a v polovině roku bude úsek uveden do provozu. Na dopravu v místě a pro život obyvatel to bude mít velmi pozitivní vliv," komentoval Poruba.
I Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje, která zase pečuje o silnice druhých a třetích tříd, již má jasno. "Investice na tento rok pokrývají pouze spolufinancování projektů podporovaných Evropskou unií. Ostatní investiční výstavba na silniční síti je utlumena," řekl šéf krajské Správy a údržby silnic Jan Zouhar.
Sto kilometrů silnic a šestnáct mostů
Přesto mají krajští silničáři v plánu rozjet projekty, které mají ve finále, odhadem do roku 2014, zrekonstruovat téměř sto kilometrů silnic a šestnáct mostů. A to právě díky Evropské unii, která má na zhruba třicítku jihomoravských projektů poslat více než 750 milionů korun.
Patří mezi ně například oprava silnice II/430 na Vyškovsku v úseku Rousínov - Tučapy. "Zahrnovat bude několik bezpečnostních prvků, jako je vjezdová brána při vjezdu do Tučap či od Rousínova směrem na Komořany. A samozřejmě se budou dělat i průjezdy obcí Tučapy, Komořany a Rousínov," přiblížil vedoucí vyškovské správy silnic Zdeněk Gardelka. Začít modernizovat by se mělo na podzim.
Na Blanensku zase silničáři počítají, že začnou s průtahy Cetkovicemi, Lažánkami a Lipůvkou. Hodonínsko pak čeká dokončení průtahu Svatobořicemi-Mistřínem či opravy vozovky mezi Čejkovicemi a Velkými Bílovicemi. "To je určitě zásadnější akce, jde totiž o tah na dálnici," uvedl vedoucí hodonínské správy Martin Bedrava.
Na kvalitnější jízdu se mohou těšit i řidiči ve Znojmě. Tamní správa chce dát do pořádku silnice s kruhovými křižovatkami u nákupního centra blízko Baumaxu, tedy v ulicích Družstevní a Suchohrdelská, kudy často jezdí auta z Brna na Vídeň.
Tam, kde byly silnice v mizerném stavu a na něž nemají silničáři přiklepnuté unijní peníze, nelze čekat změny k lepšímu, spíš naopak. Na lokální opravy totiž peníze opět nezbudou.
Na veškerou zimní a letní údržbu silnic druhých a třetích tříd v délce čtyř tisíc kilometrů totiž dostanou silničáři od kraje okolo 560 milionů korun. Na jihu Moravy by přitom bylo nutné provést souvislou obnovu povrchu vozovek v délce 850 kilometrů.