Běžným lidem i odborníkům včetně městského architekta Jana Tesárka vadilo architektonické pojetí objektu bez fasády na významné ulici poblíž historického jádra.
Zveřejněná vizualizace ukazovala železobetonový skelet s chybějící fasádou, takže vypadal, jako by neměl obal. Hlavně na sociálních sítích se rozjela nevídaná vlna ostrých negativních komentářů.
Plánovaná podoba se nelíbila ani politikům, z nichž někteří přitom krátce předtím paradoxně poklepávali na základní stavební kámen. Radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS), pod nějž BKOM politicky spadá, proto svolal jednání mezi projektantem, městskou firmou a Kanceláří architekta města Brna (KAM). Ti následně společně řešili „upgrade“ celého záměru.
Ostudný skelet. Parkovací dům ztrhal i městský architekt, firma návrh upraví![]() |
Výsledkem je zejména upravená fasáda parkovacího domu, což se podařilo bez nutnosti kompletně předělat celý projekt. Na první pohled už tak budova patrně nevypadá jako objekt určený primárně pro parkování.
„Nová studie polyfunkčního domu v sobě spojí více využití než pouze parkování. Toto vnímáme jako trend i ze zahraničí – spojení komerčních, bytových a parkovacích ploch na jednom místě. Zároveň zde vznikne nové nároží s velkorysým prostranstvím plným zeleně,“ řekl Kratochvíl.
Další využití vedle parkování umožnil až nový územní plán platící od konce ledna. Starý dokument možnosti značně zužoval. Zatímco první část projektu – tedy primárně parkování – postaví aktuální zhotovitel stavby, pro druhou zahrnující dokončení komerčních a bytových prostor a také fasády, které v původním projektu nejsou, bude BKOM firmu hledat. Nová studie poslouží jako podklad pro dopracování projektové dokumentace a změnu stavby.
Ateliér Mark Vala coby projektant na záměru pracoval od poloviny roku 2020. BKOM po něm požadoval vytvořit funkční a moderní parkovací dům s variabilním využitím prostoru odpovídajícím dané lokalitě. Důraz kladl také na ekonomickou stránku.
Už loni začal Mareček pracovat na úpravě projektu ve smyslu přidání přízemního komerčního parteru. Později s firmou jednal o vybudování bytů, případně kanceláří ve vyšších podlažích a dalších možnostech ozelenění.
Po ostré kritice Mareček upozorňoval, že Brněnskými komunikacemi zveřejněná vizualizace neukazuje finální stav. Vznikla v době, kdy se řešil tvar skeletu v návaznosti na počty stání a komfort užívání. Navrženou podobu parkovacího domu ukazující konečný stav, kterou musel po domluvě s BKOM nakonec upravit, architekt hájil.
„Tato budova je krásná ve své jednoduchosti. Její funkční skelet, síťová fasáda z nerezových lan a promyšlený design ukazují, že i parkovací dům může být estetický,“ tvrdil.
Naopak mezi výrazné kritiky se zařadil městský architekt Tesárek. BKOM s ním podobu parkovacího domu vůbec neřešil, obešel jej, a také proto neváhal použít ostřejší slova.
Šílenost, jak to někdo mohl povolit? V Brně kritizují podobu parkovacího domu![]() |
„Jde o naprostou rezignaci na architekturu, na krásu a funkčnost ulice, potažmo na kvalitu města a života v něm. Nejde tu jenom o periferní vzhled, kdy neschopnost navrhnout dobrou fasádu autor vyřeší tak, že ji prostě neudělá. Chybí tu živý parter, chybí vyřešení veřejného prostranství v ulici Skořepka, nepracovalo se s nárožím, s proporcí,“ kritizoval městský architekt s tím, že jde o ostudný železobetonový skelet s pletivem.
Následně se městský architekt podílel na úpravách projektu, vyzval ho k tomu radní Kratochvíl. Ten po kritice zároveň všem městským firmám nařídil, aby u všech jejich záměrů, ať už to budou parkovací nebo třeba bytové domy, byla od začátku navázána spolupráce s KAM, který by měl být nedílnou součástí procesu.
Skořepka měla být hotová za dva roky od začátku stavby, po změnách potrvá výstavba o něco déle. Počítalo se s tím, že budova vyjde na téměř 120 milionů korun, nově je odhadovaná cena 174 milionů. Doba návratnosti se má zároveň snížit.
Upravený parkovací dům nabídne zhruba 140 míst oproti původně plánovaným 226 stáním. Vyroste na místě parkoviště pro 49 aut. V tuto chvíli už jej není možné otevřít, protože je v režimu stavby.
25. března 2025 |