„Hitlerova“ silnice vydržela 70 let. Po zásahu dělníků ji opravují co chvíli

  10:31aktualizováno  10:31
Téměř sedmdesát let nemuseli silničáři opravovat silnici, která vede z Veselí nad Moravou ke slovenské hranici. Do panelové cesty z dob protektorátu se pustili teprve před osmi lety. Od té doby jsou na ní téměř každoročně.

Ilustrační snímek | foto: HZS JMK

Pokud by se uděloval titul nejméně opravované silnice v Jihomoravském kraji, tak by si jej donedávna bezesporu zasloužila ta mezi Veselím nad Moravou a Blatnicí pod Svatým Antonínkem. Na šest kilometrů panelů nemusel nikdo sáhnout 70 let.

Takzvaná Hitlerova silnice vznikla už za protektorátu Čechy a Morava, nejspíš začátkem 40. let. Cestáři ji nemuseli opravovat, přestože jde o frekventovanou silnici 1. třídy a tah na Slovensko.

Až v roce 2008 se do panelky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pustilo. A od té doby se její pracovníci stále vracejí.

„Mezi Veselím a Blatnicí jezdím často, a vždy mi při tom úplně cvakají zuby. Oprava panelů se moc nepovedla,“ popsala své pocity z jízdy po silnici I/54 starostka Blatnice pod Svatým Antonínkem Lenka Fojtíková.

Jízda připomíná hopsání kočárku

Silničáři přitom opravu cesty dokončili před pouhým rokem a holedbali se tím, že se na ní jen tak neobjeví. „Uvedeme ji do takového stavu, aby opět vydržela desítky let,“ věřil při zahájení oprav tehdejší vedoucí provozního úseku brněnské správy silnic a dálnic Karel Dvorský.

Přestože se práce, které měly trvat jen rok, protáhly až do podzimu 2011, začal se stav vozovky rychle zhoršovat. Silničáři proto na ni museli v roce 2014 znovu a letos už řidiči opět nadávají. Mnozí tvrdí, že jízda připomíná spíše hopsání kočárku přes bytový práh. Místní poznamenávají, že se jedná o silnici s největším počtem zpomalovacích retardérů v republice.

Silničáři si přitom marně lámou hlavu, jak je možné, že donedávna extrémně odolná silnice potřebuje najednou téměř každoroční péči. ŘSD tvrdí, že se při opravách nic nezanedbalo. Jak to, že panelka vydržela neuvěřitelných sedmdesát let?

„Není pochyb o tom, že ji tehdejší pracovníci postavili kvalitně. Pokud by na ní byl klasický živičný povrch, už bychom jeho výměnu museli provádět mnohokrát,“ uvedl Dvorský, který před několika lety věřil, že současní silničáři odvedou stejně kvalitní práci.

Beton zalijí asfaltem

Ti v letech 2008 až 2011 vyčistili a zalili všechny větší spáry. Zamezili tím vnikání dešťové vody do panelů a současně opravili narušený beton. O tři roky později vybrousili silnici, aby odstranili problémy vzniklé posuny jednotlivých desek. Dobrý výsledek se ale nedostavil.

Nyní se proto silničáři chystají na přibližně šestikilometrový úsek znovu a přichystali si pořádně nabitou peněženku. Zároveň přiznávají, že důvěru v beton už ztratili.

„Na základě provedené diagnostiky bylo navrženo položení asfaltových vrstev na stávající celobetonový kryt. Investiční akci plánujeme na září letošního roku s tím, že náklady mají dosáhnout padesát milionů korun, které bude plně hradit Ředitelství silnic a dálnic,“ upřesnila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Zatím není zřejmé, jestli silničáři cestu při opravě uzavřou úplně, nebo jen částečně.

„Uzavírku budeme projednávat v březnu, nicméně už nyní je jisté, že předpokládaná doba výstavby by měla být asi jeden měsíc,“ dodala Ledvinová.

Když se bude mezi Veselím a Blatnicí kopat, využijí toho místní. Pod Svatým Antonínkem pospravují chodníky. Veselští zase zahájí výstavbu cyklostezky mezi oběma obcemi, která zčásti povede kolem zmíněné silnice. „Obě akce ale spolu nijak nesouvisejí,“ upozornila mluvčí radnice Petra Pavková.

Autor:

Nejčtenější

Řidiče přepadl hlad, kamion odstavil na rušné silnici a šel si pro oběd

Řidič odstavil v Břeclavi svůj kamion v rušné Sovadinově ulici a odešel do...

Svérázným způsobem vyřešil v úterý kručení prázdného žaludku řidič kamionu v Břeclavi. Svou soupravu zaparkoval přímo...

Do policejního autoparku přibylo zabavené Audi RS6, které propadlo státu

Jihomoravská dopravní policie od prosince 2018 využívá Audi RS6, které předtím...

Nový výstavní kus mají ve svých garážích jihomoravští dopravní policisté. Od prosince využívají vůz Audi RS6, který...

Hokejové Brno hlásí posilu, přivábilo zkušeného obránce Michálka

Obránce Zbyněk Michálek při tréninku českých hokejistů  v Praze před Channel...

Hokejisty Komety Brno posílil šestatřicetiletý obránce Zbyněk Michálek. Dlouholetý hráč NHL a držitel dvou medailí z...

Brno otevře na dolním nádraží další čekárnu, vytvoří ji osm kontejnerů

Novou čekárnu na brněnském dolním nádraží má tvořit osm mobilních kontejnerů.

Okolí dolního vlakového nádraží v Brně, které nyní používají tisíce lidí denně kvůli roční výluce hlavního nádraží,...

U brněnské nemocnice se chystá nová čtvrť, starostové se bojí přívalu aut

Ilustrační snímek

Nezastavěný prostor u bohunické nemocnice v Brně se nejspíš už brzy začne měnit v novou čtvrť. Přes tisíc bytů tam chce...

Další z rubriky

Stavědla na brněnském nádraží mají jít k zemi, památkáři o ně bojují

Stavědla, jak jim železničáři říkají, slouží na hlavním nádraží v Brně už od...

S nynější rekonstrukcí zabezpečovacího zařízení na hlavním vlakovém nádraží v Brně mají zmizet také historická stavědla...

Výstaviště chceme otevřít. Piráti navzdory koalici hájí Vokřálův plán

Předseda představenstva veletrhů Jiří Oliva říká, že Bauerův zámeček by mohl...

Po změně vedení Brna to vypadalo, že plán většího otevření výstaviště lidem, jak prosazoval bývalý primátor Petr...

Kuřim nabobtná o třetinu, developer musí postavit také školku

V nové čtvrti Kuřimi má najít bydlení téměř 3 500 lidí. První práce developer...

Díky nové čtvrti vzroste počet obyvatel v Kuřimi o třetinu. V dojezdové vzdálenosti od Brna vznikne tisícovka bytů a...

Najdete na iDNES.cz