Brno už devět let nemá hlavního architekta, rozvoj města řídí úředníci

  9:35aktualizováno  9:35
Rodina a přátelé se v minulých dnech rozloučili se zesnulým urbanistou Jaroslavem Josífkem, který byl jediným porevolučním hlavním architektem Brna. Podobně uznávaná autorita ve městě nyní chybí, za vizemi a plány na jeho rozvoj stojí úředníci.

Jaroslav Josífek byl hlavním architektem Brna v letech 1991 až 2003. Náhradu za něj krajské město nenašlo. | foto: MF DNES

Nebál se politikům i podnikatelům říkat, co si myslí, přestože se kvůli tomu často ocitl v nelibosti. Díky síle osobnosti se architektovi a urbanistovi Jaroslavu Josífkovi v klíčových porevolučních letech dařilo usměrňovat rozvoj Brna tak, aby co nejméně doplácelo na tlaky lobbistických skupin.

Uznávaný odborník se například podílel na podobě kampusu Masarykovy univerzity nebo úseků Velkého městského okruhu. Snažil se také o to, aby život z centra města příliš nevysávaly hypermarkety. A dokud se ho lobbistům nepovedlo vytlačit z jednání, vytrvale kritizoval třeba i stavbu kontroverzního Velkého Špalíčku.

Nahradili jej úředníci

Josífek, který minulý týden ve svých sedmdesáti letech zemřel, však ve městě nemá nástupce. Po jeho odchodu z funkce v roce 2003 totiž tehdejší vedení města post hlavního architekta zrušilo a podobně respektovaná autorita dodnes v Brně chybí.

Brno pod taktovkou Jaroslava Josífka

Uznávaný urbanista se narodil v roce 1942. Na Útvaru hlavního architekta v Brně začal pracovat v roce 1965, po roce 1968 však musel odejít.

Hlavním architektem byl poté v letech 1991 až 2003. Od září 1999 pracoval naplno i s transplantovaným srdcem.

  • V roce 1994 schválilo město územní plán, který platí dodnes. 
  • Vznikala koncepce kampusu Masarykovy univerzity, který se stal dominantou západní části města. 
  • Brno podepsalo smlouvu o spolupráci a spolufinancování nového železničního uzlu s Jihomoravským krajem, Českými drahami a ministerstvem dopravy. 
  • Upřesňovala se podoba Velkého městského okruhu. 
  • Vznikla koncepce průmyslové zóny Černovická terasa. 
  • Město chystalo stavbu Janáčkova kulturního centra, na kterou se však dosud nenašly peníze. 
  • Brnu se podařilo získat armádní areál na náměstí Míru v Masarykově čtvrti, jeho nové využití však město neuhlídalo a spory kolem takzvaného domu Wilson se vlečou dodnes. 
  • V proluce po vybombardovaných středověkých domech v centru města vyrostlo nákupní a zábavní centrum Velký Špalíček, které řadu lidí dodnes pobuřuje svojí podobou. 
  • Město prosazovalo výstavbu rychlostní silnice R43 přes sídliště Bystrc, ekologičtí aktivisté za to Josífka v roce 1996 nominovali na anticenu Ropák roku, umístil se na jedenáctém místě.

Místo něj funguje na magistrátu odbor územního plánování a rozvoje, kde si mezi sebe pravomoci dělí úředníci. Za vizemi a plány na rozvoj města tak obyvatelé nevidí žádnou konkrétní tvář.

"Útvar hlavního architekta vnímám jako instituci v čele s významnou a respektovanou osobností z oboru, která bude nezávislá vůči lobby i na vedení města. Takového člověka se nám však dlouhodobě nedaří najít. Proto jsme funkci zatím neobnovili," opakuje už dlouho primátor Roman Onderka (ČSSD).

"Katastrofická domluva"

Po volbách v roce 2006 přitom situace vypadala nadějně. Tehdy zvolené vedení města v čele s primátorem Onderkou se v koaliční smlouvě zavázalo, že funkci hlavního architekta obnoví. V té době vrcholily práce na přípravě nového územního plánu a uznávaný urbanista v této funkci by podle odborníků Brnu jen prospěl.

Slib se ale politikům podařilo splnit jen naoko. Těsně před dalšími volbami v roce 2010 odhlasovali, že o hlavního architekta opravdu stojí, konkrétní kroky však nechali na svých nástupcích. A poté padla celá snaha pod stůl.

"Současný stavební zákon s takovou funkcí vůbec nepočítá, do územního řízení má podle něj vstupovat zastupitelstvo volené lidmi. Na odborníka ve funkci hlavního architekta bychom sice tuto povinnost mohli delegovat. Zároveň by ale řadě lidí mohlo vadit, že se jako volení zástupci vzdáváme odpovědnosti," vysvětluje náměstek primátora Robert Kotzian (ODS), proč jeho straně hlavní architekt zatím nechybí.

Naopak opoziční Strana zelených i TOP 09 po obnovení funkce volají. A Brnu by hlavní architekt prospěl i podle České komory architektů či ekologických aktivistů ze sdružení Děti Země.

"Když Jaroslav Josífek nastoupil na začátku 90. let do funkce, byla s ním velice dobrá spolupráce. S občanskými sdruženími se potkával třeba každý měsíc a názory obyvatel města bral vážně," pochvaluje si Miroslav Patrik z Dětí Země.

Pak se sice podle Patrika situace mírně zhoršila a v roce 1996 dokonce lidé nominovali Josífka na anticenu Ropák roku. I tak si ale ekologický aktivista bývalého hlavního architekta váží. "Ve srovnání s dobou jeho působení na magistrátu je nyní komunikace s městem naprosto katastrofická," stěžuje si.

Ostrava architekta respektuje

O obnovení funkce "odborného arbitra rozvoje města" dlouhodobě usiloval i Josífek. Upozorňoval na příklad Ostravy, kde hlavního architekta mají a jeho spolupráce s politiky i úředníky funguje i v době nového stavebního zákona.

"Vděčíme za to zřejmě dobré spolupráci se samosprávou města a moudrosti politického vedení. To respektuje roli hlavního architekta stanovenou zákonem i jeho nezastupitelnost při tvorbě koncepčních materiálů města," pochvaluje si hlavní architekt Ostravy Cyril Vltavský.

Nejčtenější

Na farmu už ne! Pomohl mu slovenský parťák, teď se Nečas chystá na galeje

Martin Nečas ze Charlotte se raduje po zisku Calder Cupu.

Jako první se útočník Martin Nečas nedočkavě vrhl na kapitána Patricka Browna, jenž zrovna převzal Calder Cup pro krále...

Naděje pro chudé i peklo pro sousedy. Sociální byty v Brně vzbuzují vášně

Ludmila Funtyová s partnerem a třemi dětmi už více než dva roky díky projektu...

Ohledně sociálního bydlení v Brně proti sobě stojí dva tábory. První, prezentovaný aktivisty blízkými Žít Brno,...

Někomu se nechtělo sesedat z kola, přes rušnou silnici namaloval cyklopruhy

Na rušnou silnici v Hladíkově ulici v Brně někdo namaloval nelegální přejížděcí...

Sesednout z kola, dojít s ním k nejbližšímu přechodu a pak dokráčet zpátky na cyklostezku. Takový způsob překonání...

Elektrokola škodí Pálavě i Podyjí, z rezervací se staly „tělocvičny“

Cyklista na elektrokole v lese

Móda elektrokol dělá těžkou hlavu ochráncům přírody. Problém ilustruje fotka z Facebooku. Cyklista s širokým úsměvem...

U Znojma zemřel po nehodě člověk, tři jsou těžce zranění

Na 42. kilometru dálnice D1 spadl na muže strom. Letěl pro něj záchranářský...

Po čelním střetu dvou osobních aut u Dobšic u Znojma na silnici I/53 jeden člověk zemřel, další tři jsou těžce zranění....

Další z rubriky

Obviněný vedoucí investic na Brně-střed Petr Liškutin je venku z vazby

Policisté zasahují na Úřadu městské části Brno-střed. (7. března 2019)

Po více než třech měsících se dostal ven z vazby vedoucí investičního odboru Brna-střed Petr Liškutin. Policisté ho...

Stavba koncertního sálu v Brně může začít za rok, žaloba je zažehnána

Novinky kolem nového koncertního sálu oznámilo  vedení Brna na ploše mezi...

Radní Brna ohlásili, že zmizela poslední právní překážka, která od loňského podzimu zkomplikovala výstavbu nového sídla...

Někomu se nechtělo sesedat z kola, přes rušnou silnici namaloval cyklopruhy

Na rušnou silnici v Hladíkově ulici v Brně někdo namaloval nelegální přejížděcí...

Sesednout z kola, dojít s ním k nejbližšímu přechodu a pak dokráčet zpátky na cyklostezku. Takový způsob překonání...

Najdete na iDNES.cz