Téměř sto větších a nespočet menších děr musí na ani ne půlkilometrovém úseku překonat šoféři, kteří míří od Rosic směrem na Velkou Bíteš a chtějí se vyhnout dálnici D1. Takový tankodrom zaznamenala redakce MF DNES těsně u jihomoravských hranic s Vysočinou, v podobném stavu je však silnice minimálně už od Příbrami na Moravě.
Vedení kraje opakovaně hovoří o tom, že na silnicích je velký vnitřní dluh, a do oprav je proto nutné investovat nemalé částky. Loni to bylo více než 1,7 miliardy korun. Jenže teď hejtmanství vysychá jeden významný finanční zdroj v podobě evropských dotací.
Zatímco v posledních sedmi letech získala jižní Morava z Unie na opravy silnic kolem 4,5 miliardy korun, v novém dotačním období, jež se počítá od roku 2021, je vyhrazena na sedm let méně než miliarda. „Jde zhruba o 800 milionů,“ upřesňuje krajský radní pro dopravu Jiří Crha (ODS) s tím, že tyto peníze kraj ještě nezačal čerpat.
Podobnou sumu přitom získal na evropských dotacích jen v loňském roce, kdy ještě dočerpával předchozí balík. Teď musí hledat jinde, aby dál platil slib politiků, že doprava je pro ně priorita.
„Je to skutečně potřeba. Do krajských cest letos míří 1,4 miliardy, z toho 550 milionů dá Jihomoravský kraj, 455 se podařilo získat ze Státního fondu dopravní infrastruktury a dalších 400 milionů z předchozího evropského programu,“ vyčísluje jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL).
Stav vozovek se podle krajských silničářů v posledních letech skutečně výrazně zlepšil. Zatímco v roce 2016 byla v havarijním nebo nevyhovujícím stavu více než polovina všech silnic, předloni už méně než třetina. A za loňský rok, pro nějž ještě nejsou známa konkrétní čísla, počítá Crha s dalším velkým skokem.
Ne všude by však zlepšování situace lidé potvrdili. Například na havarijní stav silnice v Krhově na Blanensku upozornila MF DNES už před pěti lety, kdy si tamní starosta postěžoval, že je v horším stavu než polní cesta, přesto se do té doby pouze záplatovala. Skutečné opravy se místní dočkají až letos, kdy minimálně část vozovky dostane nový povrch.
Podobně bez hrbolů se bude brzy jezdit také po silnici z Rosic na Vysočinu, zmíněné v úvodu. Letos se uskuteční první etapa oprav na šesti kilometrech, odhadem za 172 milionů korun.
Spoléhání na pomoc státu
Celkovou sumu vyčleněnou tento rok na opravy silnic se pokusí vedení kraje udržet na podobné úrovni jako loni i díky tomu, že se počítá ještě s dalšími nejméně 200 miliony korun z přebytku loňského rozpočtu, který se přerozdělí letos na jaře. Výrazně se však mění poměr toho, kolik dávají do oprav jednotlivé instituce.
Kvůli úbytku evropských dotací musel už na začátku roku přidat větší balík ze svého kraj, který loni vyčleňoval z rozpočtu „pouze“ necelých 470 milionů proti současným 550. Letos navíc poprvé dostane navrch maximální sumu od státu, kterou se vláda každoročně zavázala poskytovat jednotlivým regionům, přičemž na jižní Moravu vychází bezmála půl miliardy – což je přibližně dvojnásobek stavu před sedmi lety.
Může se také stát, že zmíněná necelá miliarda z evropských peněz padne celá na jeden velký projekt, a poté už hejtmanství nedostane z EU do roku 2027 na opravu silnic ani korunu. „Zdá se mi však rozumnější využít evropské peníze na více menších staveb a na tu větší hledat peníze jinde, tedy nejspíš za účasti státu,“ podotýká Crha.
Další komplikací je zdražování stavebních prací, takže částka, která ještě před pár lety vyšla na opravu jednoho kilometru silnice, dnes už zdaleka nestačí. Krajský rozpočet navíc není neomezený a rostou mu i nezbytné výdaje například na provozy nemocnic či domovů pro seniory. „Zvyšují se však také příjmy kraje,“ upozorňuje Crha.
Ten je přesvědčený, že peněz na silnice se v krajském rozpočtu najde dostatek. „Jednou z variant je i úvěr, kdyby finance chyběly. Zatím se o něm ale neuvažuje, protože zdroje na nejbližší roky ještě jsou,“ oznamuje radní, jenž spoléhá také na další možnou finanční pomoc ze strany státu.
Řešení úbytku peněz z EU na opravy silnic tak pravděpodobně padne až na nové krajské vedení po volbách příští rok na podzim.
Na opravy mostů půjde 200 milionůPřestože ještě před dvěma roky hovořil krajský radní pro dopravu Jiří Crha (ODS) o tom, že Jihomoravský kraj musí každoročně investovat do oprav mostů kolem 250 až 270 milionů korun, aby se jejich stav nezhoršoval, letos na ně jde navzdory zdražujícím stavebním pracím nižší suma. „Jde o částku zhruba 200 milionů,“ sdělil Crha. S menšími či většími opravami počítá hejtmanství pro letošek na dvou desítkách míst. Šéf Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák vyzdvihl jako jednu z nejzásadnějších rekonstrukci mostu přes novomlýnské nádrže v Brodu nad Dyjí na Břeclavsku, tato investice vychází na zhruba 58 milionů. Rovnou tři mosty přes řeku Svitavu budou silničáři opravovat nedaleko Boskovic, dva na hlavním tahu na Prostějov, jeden ve Svitávce. Další přijdou na řadu například ve Vyškově, Bučovicích či Břežanech na Znojemsku. |