Pondělí 25. října 2021, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. října 2021 Beáta

Silničáři rozšíří přetížený úsek D1 u Brna na šestipruh a postaví nový most

  6:24
Pouhé dva kilometry měří spojka k dálnici D1 mezi dalšími dvěma klíčovými tahy – D2 na Bratislavu a D52 na Vídeň. A právě tento brněnský úsek patří k vůbec nejvytíženějším v České republice. Za pět let by se však situace mohla změnit, dělníci zde zboří současný most a místo něj postaví nový a vytížený úsek D1 rozšíří na šestipruh.

Dálniční most na úseku D1 mezi sjezdy 194 a 196 se bude bourat a bude se stavět nový. Dálnice se bude rozšiřovat na šest pruhů. Most vede nad kolejemi. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Co se týče hustoty dopravy, dá se zmíněný vytížený úsek D1 na jihu Brna srovnat snad jen s příjezdem do Prahy.

U Brna je však problém, že na rozdíl od hlavního města nejsou v tomto místě dosud vybudované tři pruhy každým směrem, což průjezdnost značně snižuje. Teď konečně řidičům svitla naděje, že tento zásadní limit zmizí.

K vyhlíženému verdiktu nicméně nevedla snadná cesta. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i kvůli apelu policistů letos posuzovalo, zda se už v tuto chvíli nedá v kritickém místě „přemalovat“ celkový počet pruhů ze čtyř na šest. Díky tomu by byla doprava alespoň o trochu plynulejší, než se začne stavět trvalé a dlouho slibované rozšíření.

Pro policii jde totiž o část dálnice, kde evidují největší problémy. „Bez nadsázky lze hovořit o kapacitním přetížení, a to zejména v době špičky,“ vysvětlil za dopravní policii Jindřich Rybka s tím, že právě rozšíření D1 na šestipruh bude mít na zlepšení provozu významný vliv. „Přinese i snížení počtu nehod,“ doplnil Rybka. 

Jen od začátku letošního roku policie ve svých statistikách v tomto úseku eviduje více než desítku z necelé padesátky kolizí aut na dálnici D1 u Brna. A to v ní není zařazená řada menších ťukanců.

Jenže ani tak policisté s požadavkem na provizorní rozšíření neuspěli. Dálniční most z roku 1978, který se nachází asi 400 metrů od Vídeňské ulice a vede přes železniční koridor, by totiž hmotnost aut rozesetých do šesti pruhů nemusel vydržet. „Znamenalo by to výrazné zvýšení zatížení krajních nosníků nosné konstrukce mostu,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Dnes most spadá do druhé nejhorší kategorie, jinými slovy je ve velmi špatném stavu. Horší stav už by znamenal havarijní ohodnocení. I přesto je však most podle expertů pro současný provoz čítající denně více než 70 tisíc aut bezpečný a není třeba nijak omezovat jejich množství nebo rychlost.

Záměr starý dvě desetiletí

Trvalé řešení problému tak silničáři nechávají na období, kdy se bude úsek rozšiřovat na slibovaný šestipruh. O jeho stavbě od Kývalky na západě po Holubice na východě se přitom mluví dlouho. Investiční záměr pochází z roku 2001, plán pak několikrát posuzovaly i soudy kvůli žalobám kritiků.

ŘSD se však konečně podařilo získat pravomocné stavební povolení. Hned příští rok chce na zakázku za více než 1,4 miliardy korun vybrat firmu. „Předpokládáme, že původní termín zahájení stavby, který byl plánován na rok 2023, se nám podaří o rok zkrátit,“ oznámil Studecký. Hotovo má být v roce 2025.

Plány nejspíš urychlil i nevyhovující stav mostu. „Kladu si však otázku, jestli rozšíření na šest pruhů postačí ve výhledu na 25 let, na něž se takové stavby plánují,“ podotkla Veronika Valentová z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Každopádně zmiňovaný most nelze jednoduše opravit. Dělníci ho proto musí zbourat a postavit nový, což zkomplikuje už tak špatnou dopravu. S touto možností silničáři původně nepočítali, což je zřejmé i z toho, že stavební povolení nezahrnuje demolici a novou stavbu. Teprve v tuto chvíli pro ně zpracovávají projektovou dokumentaci. 

ŘSD plánuje, že si o dodatečnou změnu povolení požádá později. Další podobný problém řešit nemusí. Druhý most v dotčeném úseku přes Havránkovu ulici je na tom dobře – na třetím nejlepším stupni ze sedmi.

Hotovo nejdříve v roce 2032

Řidiči se však v posledních týdnech musí mít na pozoru u mostu přes Svratku, kde dělníci v těchto dnech s opravou za 22 milionů finišují. Každopádně této stavby se rozšíření D1 na šestipruh zatím netýká. 

Most je zařazený až v další etapě, zahrnující úpravu mimoúrovňového křížení s dálnicí, kde je zahájení prací v plánu nejdříve v roce 2023. Zatím projektanti řeší podklady pro žádost o stavební povolení.

Celkem je rozšíření D1 od Holubic až po Kývalku rozdělené na sedm etap. První z nich je právě nejhorší část mezi dvěma dálnicemi vedoucími z jihu. 

„Kéž by to už bylo, neustále tam jsou zácpy. Myslím, že jde o úsek s největší frekvencí aut v Česku,“ reagoval na plány ŘSD brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Další dva úseky dohromady za více než 4,5 miliardy se podle aktuálních informací mají začít rozšiřovat v roce 2023 od křížení s dálnicí D2 východním směrem. 

O dva roky později podle plánů dělníci navážou rovnou na dvaceti kilometrech dálnice, tedy téměř všude. Vše by pak mělo být hotovo v roce 2032, kdy se otevře šestipruh u Holubic, kde zatím vize na rozšíření postupují nejpomaleji.

Spojku k dálnici D1 mezi dvěma klíčovými tahy D2 na Bratislavu a D52 na Vídeň silničáři opraví do roku 2025.

Spojku k dálnici D1 mezi dvěma klíčovými tahy D2 na Bratislavu a D52 na Vídeň silničáři opraví do roku 2025.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor:

Parlamentní volby v roce 2021 se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Ve volbách jsem vybírali dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle města a obcíBrnoHodonínZnojmoVyškovBřeclavKyjov, další

  • Nejčtenější

Zpěv do rána, zničená zeleň. Z turistů jsme už znechuceni, zní z obcí pod Pálavou

Premium Dolní Věstonice proslavila pravěká venuše. Obec pod Pálavou je magnetem na turisty. Pro místní lidi bohužel až příliš...

Smrt na dně Macochy. Kdo zabil Pavla Švandu? Stopy míří ke třem estébákům

Před čtyřiceti lety ze dna propasti Macocha v Moravském krasu vytáhli tělo Pavla Švandy, zavražděného takřka s jistotou...

Hitlerova dálnice znovu před soudem. Kritici chtějí R43 vytlačit z Brna

Nekonečné spory o R43 znovu řeší soud. Kritici napadají plánovanou trasu přes Bystrc. Chtějí vést dálnici oklikou dál...

Kvalitní potravina za málo peněz neexistuje, říká zakladatel prodejen Sklizeno

Premium První prodejna Sklizeno otevřela před deseti lety naproti tehdejší hokejové hale Rondo v Brně. Firmě, která se chtěla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Brně zasahovali detektivové NCOZ, zřejmě kvůli ukrajinské mafii

V Brně v úterý večer zasahovala Národní centrála proti organizovanému zločinu. Podle Radiožurnálu odnášela krabice ze...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Hasiči si v Brně na semaforech přepnou zelenou, dojedou rychleji k zásahu

Modrá blikající světla hasičům umožňují projet jakoukoli křižovatkou klidně na červenou, jenže i tak se musí mít řidiči...

Zpěv do rána, zničená zeleň. Z turistů jsme už znechuceni, zní z obcí pod Pálavou

Premium Dolní Věstonice proslavila pravěká venuše. Obec pod Pálavou je magnetem na turisty. Pro místní lidi bohužel až příliš...

Nesympatizuji s úplným vžíváním se do postavy, líčí herečka Dancingerová

Ve filmovém světě se uvedla pohádkou, kde jí život ztrpčovala nevzhledná paruka. Známá je i díky seriálům Ordinace v...

Do stromu narazil 73letý motorkář. Zemřel, než dorazila záchranka

Muž na motocyklu v sobotu odpoledne u Hvězdlic na Vyškovsku v zatáčce vyjel ze silnice a narazil do stromu. Na místě...

Nutrilon: Mléko, které dětem chutná
Nutrilon: Mléko, které dětem chutná

Nemůžete kojit, a proto hledáte vhodnou pokračovací výživu pro své děťátko? Inovovaný Nutrilon Advanced 2 a 3 bez palmového oleje by mohl být...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...