Kraj smetl revoluční linku na odpad, odborníci kritizují její nedokonalost

  15:13aktualizováno  15:13
V roce 2024 má na skládkách končit jen zlomek z dosavadního množství odpadu. Česko tak musí vyřešit, co s bezmála dvěma miliony tun odpadu ročně. A výzva je to i pro společnosti, které se zabývají svozem a skladováním odpadu. Proti stavbě linky, která zpracuje část odpadků a vyrobí z nich alternativní tuhé palivo se ovšem staví krajský úřad.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

S nápadem na stavbu linky přišla velkopavlovická firma Hantály, kterou před lety založily obce na Břeclavsku. Firma chtěla zřídit na místě současné skládky linku, která zpracuje část odpadků a vyrobí z nich alternativní tuhé palivo.

„Po roce 2024 již nebude umožněno skládkování neupraveného směsného komunálního odpadu. Společnost, která na to nebude připravená, bude muset urychleně hledat alternativy s jeho nakládáním. Náš záměr je jednou z mnoha dostupných možností,“ vysvětlila ředitelka společnosti Hantály Jana Krutáková, která je zároveň poslankyní za hnutí STAN.

V areálu stávající skládky odpadů u pavlovické viniční trati Hantály by podle projektu mohla vzniknout recyklační linka na zpracování komunálního odpadu. Na ní se má odpad roztřídit na recyklovatelný – tedy na kovy či plast – a zbylý odpad, z nějž by pak vzniklo právě alternativní palivo.

Stavba nových překladišť

Podobný projekt už funguje třeba v Ostravě, kde se palivo z odpadků používá do hutí či cementáren. „V našich podmínkách bychom takto mohli zpracovávat komunální odpad z Břeclavska i Hodonínska. Upravené palivo by mohlo být využitelné například v hodonínské teplárně,“ popsala Krutáková.

Projekt ovšem neprošel procesem hodnocení dopadů na životní prostředí EIA. Odborníkům vadí jeho nedokonalost. Nedodržuje emisní limity a hlavně není v souladu s plánem odpadového hospodářství Jihomoravského kraje. Ten počítá s tím, že většinu komunálního odpadu od obyvatel kraje zpracuje brněnská společnost SAKO ve své spalovně. Za čtyři roky by v ní měl začít sloužit dlouho plánovaný třetí kotel, který pojme sto tisíc tun odpadu ročně.

Podle Jany Krutákové však nemusí jediná spalovna v kraji po roce 2024 stačit. Hantály se tak svého plánu jen tak vzdát nechtějí. „Zatím ovšem k podobným projektům chybí jak vůle, tak legislativa. Ta by snad měla být během letošního roku projednaná. Pak uvidíme, jestli budeme pokračovat dál,“ naznačila Krutáková.

Podle Jiřího Klementa z tiskového oddělení Jihomoravského kraje se hejtmanství na zpřísnění pravidel skládkování už několik let připravuje. Změnit se bude muset logistika, vzniknout mají nová překladiště, přes něž bude odpad proudit do brněnské spalovny.

„Nová situace je a bude nepříjemná pro provozovatele skládek, což je nejziskovější způsob naložení s odpady, a také pro obce, na jejichž katastru jsou provozovány skládky a které jsou tak nyní příjemci poplatku za skládkování odpadů. Zčásti se jistě promítne do činnosti odpadových firem,“ podotkl Klement.

Nejčtenější

Řidiče přepadl hlad, kamion odstavil na rušné silnici a šel si pro oběd

Řidič odstavil v Břeclavi svůj kamion v rušné Sovadinově ulici a odešel do...

Svérázným způsobem vyřešil v úterý kručení prázdného žaludku řidič kamionu v Břeclavi. Svou soupravu zaparkoval přímo...

Do policejního autoparku přibylo zabavené Audi RS6, které propadlo státu

Jihomoravská dopravní policie od prosince 2018 využívá Audi RS6, které předtím...

Nový výstavní kus mají ve svých garážích jihomoravští dopravní policisté. Od prosince využívají vůz Audi RS6, který...

Hokejové Brno hlásí posilu, přivábilo zkušeného obránce Michálka

Obránce Zbyněk Michálek při tréninku českých hokejistů  v Praze před Channel...

Hokejisty Komety Brno posílil šestatřicetiletý obránce Zbyněk Michálek. Dlouholetý hráč NHL a držitel dvou medailí z...

Brno otevře na dolním nádraží další čekárnu, vytvoří ji osm kontejnerů

Novou čekárnu na brněnském dolním nádraží má tvořit osm mobilních kontejnerů.

Okolí dolního vlakového nádraží v Brně, které nyní používají tisíce lidí denně kvůli roční výluce hlavního nádraží,...

Brzký konec elegána. Ale splnil jsem si všechno, tvrdí Holek

Mario Holek

Z Brna, které jej před jedenácti lety vystřelilo do fotbalového světa, to Mario Holek dotáhl až do národního týmu. Ve...

Další z rubriky

Stavědla na brněnském nádraží mají jít k zemi, památkáři o ně bojují

Stavědla, jak jim železničáři říkají, slouží na hlavním nádraží v Brně už od...

S nynější rekonstrukcí zabezpečovacího zařízení na hlavním vlakovém nádraží v Brně mají zmizet také historická stavědla...

O Brně bude ještě hodně slyšet, myslí si městský architekt Sedláček

Hlavní městský architekt Michal Sedláček.

Brno má před sebou řadu velkých projektů, pro něž bude tento rok klíčový. Nová čtvrť v Jižním centru za miliardy korun,...

VIDEO: Z Brna podruhé vyjel Kometa Expres, tentokrát do Ostravy

Speciální vlak Kometa Expres vyrazil s brněnskými hokejisty i jejich fanoušky k...

Přibližně hodinu trvalo „naloďování“ brněnských hokejových fanoušků do speciálního Kometa Expresu. Ten po poledni...

Najdete na iDNES.cz