Vesnice na jihu Moravy jsou zahlceny kamiony. Starovičky

Vesnice na jihu Moravy jsou zahlceny kamiony. Starovičky | foto: Radek Miča, MAFRA

Obchvaty na jihu Moravy? Většina v nedohlednu, auta vystrnadí jen vyvolení

  • 2
"Když kolem domu projíždí kamion, celý dům se otřásá," tvrdí obyvatelé domů na hlavním tahu Valticemi. V noci se jim kvůli hluku špatně usíná, ráno pak obhlíží praskliny ve fasádách a zaprášené záclony perou pořád dokola. Jediné řešení vidí v obchvatu. Naráží ale na chybějící peníze, argumenty ochránců přírody, památkářů i majitelů pozemků.

Měst a obcí s podobným osudem jsou na jihu Moravy desítky. Všechna chtějí kvůli narůstající kamionové dopravě dostat provoz mimo město. Požadavků je ale mnohonásobně více, než je Ředitelství silnic a dálnic schopné zvládnout. "Připravujeme obchvaty Hodonína, Lechovic a přeložku průtahu silnice I/50 z Bučovic. Nic dalšího zatím není ani ve fázi přípravy," potvrdila Věra Hoderová z brněnského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Vesnice na jihu Moravy jsou zahlceny kamiony. Starovičky

Podle ní to ovšem neznamená, že se do plánu staveb nemohou dostat i další obchvaty. Jenže výhledově. V nejbližších letech tak má většina dopravou zahlcených obcí smůlu.

Lidem už praskají domy
Tak jako Sedlec u Mikulova. O obchvat tato malá obec bojovala několik let. Marně. "Mikulov je široko daleko jediným hraničním přechodem, kde je povolen průjezd nákladních aut. Všechno tak jezdí přes nás," tvrdí starosta Vladimír Švajda. Obcí denně projede šest tisíc aut. S obchvatem ale kraj ani správa silnic nepočítá.

Stejného osudu se obávají i v Zaječí. Dosud klidnou vesnici si vybrali šoféři kamionů, kteří si tudy zkracují cestu na Mikulov. "V Hustopečích sjíždí z dálnice a do Rakouska najíždí přes nás. Netuším, proč si na to zvykli. Ale kamionů rychle přibývá," popsala starostka Jana Hasilíková. Obchvat vidí jako jediné řešení.

. Kde se připravují obchvaty na jižní Moravě

Hodonín
Dokončuje se stavba takzvaného malého dopravního okruhu v hodnotě 75 milionů korun. Středu města má ulevit od nákladní dopravy.
Lechovice
Majitel posledního klíčového pozemku souhlasil s odprodejem. Stavba obchvatu obce zřejmě bude zahájena ještě letos.
Znojmo
Na přípravě obchvatu se pracuje. Skupině zahrádkářů se však nelíbí, jakým způsobem byla trasa vybrána, a proto jeho stavbu blokují.
Břeclav
Odkupy pozemků byly zastaveny. Vláda požaduje jiné dopravní řešení.

"Lidem, kteří bydlí u hlavní silnice, už praskají domy," dodala. Obec kraji nabídla převod asfaltové komunikace pod obcí výměnou za to, že ji rozšíří a udělá z ní obchvat. "Odpověděli nám, že zatím to možné není. Prostě nejsou peníze," uvedla Hasilíková.

Někde jsou to finance, jinde nespokojení lidé, někde příroda. Ta sebrala naději na obchvat Bučovicím na Vyškovsku. "Stavba je nereálná, vzhledem k tomu, že by se muselo vyrovnávat velké převýšení," vysvětlila starostka Bučovic Šárka Šilerová.

Město přitom o objezd usiluje už několik desetiletí. Městem projíždělo před uzavírkou silnice I/50 patnáct i více tisíc aut denně. Ulevit by mohla připravovaná stavba nového průtahu. "Nejde o obchvat v přesném slova smyslu, ale bude mít stejný dopad," míní Věra Hoderová z Ředitelství silnic a dálnic. Ovšem "padesátka" tudy povede dál. Jen o kousek dál od té stávající.

Spása až za 10 let
Na tah mimo centrum čekají i ve Znojmě, kudy teď denně projede téměř šest a půl tisíce náklaďáků. Cesta městem byla nedávno vyhodnocena jako jedna z nejvíce zatížených hlukem v kraji. Jenže obchvat by mohl začít plně fungovat nejdříve za deset let. A to ještě při velkém štěstí. Spása, kterou pro Znojemské projekt znamená, se sice již začala budovat, skupině zahrádkářů se však nelíbí, jakým způsobem byla trasa vybrána, a proto stavbu obchvatu blokují. Chtějí se obrátit na soud.

"V našem zájmu je, aby stavba postupovala dopředu. Kdy bude obchvat dokončen, ale nelze říci. Vše je otázkou majetkoprávní přípravy. Pokud je hladký výkup pozemků, nic nebrání tomu, aby stavba pokračovala," podotkla Věra Hoderová z ŘSD.

Bledě to ještě loni vypadalo i s Valticemi. Památkáři totiž tvrdili, že obchvat rozdělí vzácný  Lednicko-valtický areál. A s jeho začleněním do územního plánu Břeclavska souhlasili jen s podmínkou, že povede zčásti tunelem pod památkově chráněnou alejí Petra Bezruče.

Valticím se teď začalo blýskat na lepší časy. "Ředitelství silnic a dálnic už vypracovalo projekt, jak by mohl tento tunel vypadat. Do srpna se k němu vyjádří odborníci z Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity. To, že vůbec můžeme začít pracovat na projektu, je obrovský posun," tvrdí starostka Terezie Lvová.

. Kde obchvaty chtějí

Valtice
Obchvat je zanesený v územním plánu. Památkáři požadují, aby šel zčásti tunelem.
Zaječí
Na obchvat chybí peníze, mohl by vést po již existující komunikaci pod obcí.
Chvalovice
Obchvat je naplánovaný. Ředitelství silnic a dálnic ale ještě ani nezačalo s výkupy pozemků.
Bučovice
Stavbu obchvatu znemožňuje velké převýšení.
Brankovice
Připravují obchvat, ale část obyvatel nesouhlasí s jeho umístěním na severním okraji, mimo jiné proto, že by zde musel vzniknout desítky metrů dlouhý most a některé domy by se ocitly pod ním. Ředitelství silnic a dálnic  prověřuje možnost vedení obchvatu z jižní strany.
Rájec-Jestřebí
Nová silnice II/374, která má spojit Blansko s Boskovicemi, bude znamenat obchvat celého středu obce. Zatím je však silnice vybudovaná pouze z Blanska po Ráječko. Letos má proběhnout územní řízení i na úsek kolem Rájce-Jestřebí. Příští rok by mělo být vydáno stavební povolení.
Doubravice
Trasa obchvatu je v územním plánu zaznačena. Příštích šest let však k realizaci zřejmě nedoje.
Lipůvka
Obcí jezdí přes 25 tisíc automobilů denně. Místní spoléhají, že situace se zlepší po dokončení R43.