Měst a obcí s podobným osudem jsou na jihu Moravy desítky. Všechna chtějí kvůli narůstající kamionové dopravě dostat provoz mimo město. Požadavků je ale mnohonásobně více, než je Ředitelství silnic a dálnic schopné zvládnout. "Připravujeme obchvaty Hodonína, Lechovic a přeložku průtahu silnice I/50 z Bučovic. Nic dalšího zatím není ani ve fázi přípravy," potvrdila Věra Hoderová z brněnského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Podle ní to ovšem neznamená, že se do plánu staveb nemohou dostat i další obchvaty. Jenže výhledově. V nejbližších letech tak má většina dopravou zahlcených obcí smůlu.
Lidem už praskají domy
Tak jako Sedlec u Mikulova. O obchvat tato malá obec bojovala několik let. Marně. "Mikulov je široko daleko jediným hraničním přechodem, kde je povolen průjezd nákladních aut. Všechno tak jezdí přes nás," tvrdí starosta Vladimír Švajda. Obcí denně projede šest tisíc aut. S obchvatem ale kraj ani správa silnic nepočítá.
Stejného osudu se obávají i v Zaječí. Dosud klidnou vesnici si vybrali šoféři kamionů, kteří si tudy zkracují cestu na Mikulov. "V Hustopečích sjíždí z dálnice a do Rakouska najíždí přes nás. Netuším, proč si na to zvykli. Ale kamionů rychle přibývá," popsala starostka Jana Hasilíková. Obchvat vidí jako jediné řešení.
. Kde se připravují obchvaty na jižní MoravěHodonín |
"Lidem, kteří bydlí u hlavní silnice, už praskají domy," dodala. Obec kraji nabídla převod asfaltové komunikace pod obcí výměnou za to, že ji rozšíří a udělá z ní obchvat. "Odpověděli nám, že zatím to možné není. Prostě nejsou peníze," uvedla Hasilíková.
Někde jsou to finance, jinde nespokojení lidé, někde příroda. Ta sebrala naději na obchvat Bučovicím na Vyškovsku. "Stavba je nereálná, vzhledem k tomu, že by se muselo vyrovnávat velké převýšení," vysvětlila starostka Bučovic Šárka Šilerová.
Město přitom o objezd usiluje už několik desetiletí. Městem projíždělo před uzavírkou silnice I/50 patnáct i více tisíc aut denně. Ulevit by mohla připravovaná stavba nového průtahu. "Nejde o obchvat v přesném slova smyslu, ale bude mít stejný dopad," míní Věra Hoderová z Ředitelství silnic a dálnic. Ovšem "padesátka" tudy povede dál. Jen o kousek dál od té stávající.
Spása až za 10 let
Na tah mimo centrum čekají i ve Znojmě, kudy teď denně projede téměř šest a půl tisíce náklaďáků. Cesta městem byla nedávno vyhodnocena jako jedna z nejvíce zatížených hlukem v kraji. Jenže obchvat by mohl začít plně fungovat nejdříve za deset let. A to ještě při velkém štěstí. Spása, kterou pro Znojemské projekt znamená, se sice již začala budovat, skupině zahrádkářů se však nelíbí, jakým způsobem byla trasa vybrána, a proto stavbu obchvatu blokují. Chtějí se obrátit na soud.
"V našem zájmu je, aby stavba postupovala dopředu. Kdy bude obchvat dokončen, ale nelze říci. Vše je otázkou majetkoprávní přípravy. Pokud je hladký výkup pozemků, nic nebrání tomu, aby stavba pokračovala," podotkla Věra Hoderová z ŘSD.
Bledě to ještě loni vypadalo i s Valticemi. Památkáři totiž tvrdili, že obchvat rozdělí vzácný Lednicko-valtický areál. A s jeho začleněním do územního plánu Břeclavska souhlasili jen s podmínkou, že povede zčásti tunelem pod památkově chráněnou alejí Petra Bezruče.
Valticím se teď začalo blýskat na lepší časy. "Ředitelství silnic a dálnic už vypracovalo projekt, jak by mohl tento tunel vypadat. Do srpna se k němu vyjádří odborníci z Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity. To, že vůbec můžeme začít pracovat na projektu, je obrovský posun," tvrdí starostka Terezie Lvová.
. Kde obchvaty chtějíValtice |