Obec záměr připravuje už několik let. Za tu dobu vykoupila přes 200 pozemků, přičemž dva majitele musela dokonce vyvlastnit, a zajistila veškerá povolení.
„Projekt je tak nachystán k tomu, abychom mohli dokončit dokumentaci a zahájit samotnou výstavbu,“ prohlásil hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL). Začátku stavebních prací musí předcházet přeložka vysokého napětí, k níž dojde příští rok. Tříletá výstavba pak odstartuje v roce 2025.
Zmatená zvířata hynou pod koly aut, při stavbě obchvatu se na ně nemyslelo![]() |
Obchvat bude kopírovat zástavbu dvoutisícové obce ze severní strany, vznikne téměř čtyři a půl kilometru nové vozovky. Součástí budou také dvě křižovatky, tři sjezdy, pět mostů a přeložka silnice vedoucí do Opatovic. Na východě řidiči na obchvat najedou z kruhového objezdu u dálnice, na druhém konci vyústí do okružní křižovatky u čerpací stanice mezi Vojkovicemi a Židlochovicemi.
Zhruba půl miliardy plánuje hejtmanství získat z Evropské unie. O zbytek nákladů se chce podělit se státem kvůli nadregionálnímu významu stavby, protože dosavadní silnice slouží jako spojka dálnic D2 a D52. Řidiči ji využívají také pro cesty mezi Brnem a Židlochovicemi přes dálnici vedoucí na Bratislavu nebo když se na ní stane nehoda.
V minulosti krajští politici sondovali variantu, že obchvat Blučiny vznikne coby součást obřího státního tendru na dostavbu jaderné elektrárny Dukovany. Právě přes obec by se totiž mohl vozit materiál, který se kvůli rozměrům nevejde na železnici. Hlavně kvůli časovým možnostem však tuto myšlenku zavrhli.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Obyvatelům obce se díky obchvatu výrazně uleví. „Blučina se prakticky celá rozkládá podél silnice druhé třídy, mnoho domů je zde 150 let starých a nachází se v její bezprostřední blízkosti. V extrémním případě jsou domy vzdáleny jen 70 centimetrů od rušné vozovky,“ upozorňuje starosta Jan Šenkýř (nez.).
Pro místní je podle něj často problém se přes silnici kvůli hustému provozu dostat na druhou stranu. „Když stojíte mimo přechod, můžete se dopočítat dvaceti pětadvaceti aut, než jste schopni přejít,“ přibližuje Šenkýř. Současná intenzita osmi tisíc projíždějících aut má navíc v příštích třech letech narůst až na deset tisíc.
16. listopadu 2023 |