Čtvrtek 3. prosince 2020, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 3. prosince 2020 Svatoslav

Nový web Brna? Jako by krejčí šil naslepo, obávají se odborníci

  15:08
Kritizovaný turistický portál Brna má od příští sezony odstartovat v novém. Úředníci teď hledají jeho tvůrce. Podle expertů jsou však podmínky tendru amatérské. Hrozí tak, že za statisíce korun vznikne web opět špatný. A město bude dále přicházet o návštěvníky.

Starý web brněnského Turistického informačního centra turisty nenaláká. A podle odborníků nebude kvalitní ani ten nový. | foto: Web TIC Brno

"Navštivte podzemí," dává velký odkaz na titulní straně jasně najevo, co je podle úředníků největším tahákem Brna. Po kliknutí na volbu slibující kulturní program zase čeká zahraničního turistu hlavolam - otevře se mu ještě jednou ten samý web a po kultuře opět ani stopa. Jak cestovat po Brně? Volba v menu návštěvníkovi předhodí telefon na brněnský dopravní podnik a nefungující odkaz. 

Tak prezentuje Brno oficiální turistický portál města ticbrno.cz.  A odborníci se shodují, že kvůli tomu moravská metropole zbytečně přichází o návštěvníky.

Brněnské Turistické informační centrum (TIC) to chce změnit - výběrovým řízením na nové stránky. Odstartovat by měly na začátku příští turistické sezony. Potíž? Podle webdesignérů, které MF DNES oslovila, mají požadavky velké mezery. Úředníci strukturu webu vymysleli od stolu a chtějí od vítězné firmy jen nakreslit grafický kabát.

"Zcela zásadní a na první pohled patrnou proměnou bude vizuální podoba jednotného informačního portálu i firemních stránek TIC. Aktuality budou překládány do angličtiny a němčiny do druhého dne. Další novinkou bude možnost on-line zakoupení či rezervace vstupenek na akce, které budou avizovány. Zabudovaný bude rovněž individuální plánovač tras a pobytu," vyjmenovala výhody vznikajícího webu ředitelka TIC Petra Kačírková.

Právě její tým nadiktoval podobu jednotlivých stránek webu. Odborníci však přirovnávají zakázku k situaci, kdy by úředníci po krejčím chtěli ušít kabát pro člověka, kterého nikdy neviděl, nezná jeho míry ani vkus a má pracovat na základě zběžného popisu jeho postavy. 

"Při těchto podmínkách se velmi těžko lze dočkat výrazného zlepšení stávajících stránek. Chybí analýza potřeb zadavatele a především důkladná analýza potřeb budoucích uživatelů," konstatoval Jiří Suchý z agentury Dobrý web.

Zkoumat, co chtějí na webu turisté? O to město nestojí

K tomu nejprve zkoumat, co by chtěli na webu najít jeho uživatelé - tedy turisté, ovšem podle Kačírkové není důvod. "Uživatelský výzkum jsme nedělali, zakázka na grafické zpracování cílí na odborníky v dané oblasti, takže předpokládám nové a inovativní pojetí právě v jejich režii," uvedla.

Například v Karlových Varech, jejichž nový propagační web je často vychvalovaný, byla zrovna grafická úprava až poslední fází příprav stránek. 

"Vycházeli jsme z letitých zkušeností z provozování předchozí verze webu. Ale také z analýzy toho, jaká hesla společně s Karlovými Vary na internetu lidé hledají. Pak následoval návrh funkčnosti webu od specializované firmy, drátěný model a až teprve potom grafický návrh a implementace portálu. Celé to přišlo asi na 930 tisíc korun," popsala ředitelka karlovarského infocentra Jitka Štěpánková.

A právě cena je podle webových specialistů další potíž. TIC totiž chce firmě zaplatit jen 85 tisíc korun. "Pro zajištění kvalitního výsledku by celková hodnota měla řádově převyšovat uváděnou cenu," tvrdí Suchý z agentury Dobrý web.

"Dle mých konzultací s odborníky v IT je předpokládaná částka za výhradně grafickou stránku více než dostačující," brání se Kačírková. Kolik bude vytvoření webu stát celkem včetně zapracování grafické práce firmy, už však i přes dotaz MF DNES neupřesnila.

Kvalitní stránky pro turisty? V obří konkurenci jsou nutností

"Internet je dnes jedním z nejdůležitějších informačních zdrojů pro hledání dovolené. A soutěžíme na něm s mnoha jinými destinacemi ve světě. Odlišit se webovou prezentací, která co nejviditelněji vyzdvihne přednosti města, je proto mimořádně důležité," zdůraznila Štěpánková.

A to podle brněnského konzultanta webových projektů Jana Řezáče, který se na turistickém webu Karlových Varů podílel, zatím brněnští úředníci nezvládli. 

"Proč bych sem měl vůbec jet? Bude se mi tu líbit? Bude tu co dělat? Cílí Brno více na rodinnou turistiku, nebo mladíky z Londýna, co přiletí levnými aerolinkami zapařit na víkend? Máme tu pár památek, ale je to to, co chceme, aby lidé o Brně věděli z jeho webu? Tento tendr je ztracená příležitost, která bude stát zcela jistě přes milion, započítáme-li i implementaci," řekl Řezáč.

  • Nejčtenější

Marketingový vrchol. Kdyby Vémola padl, jak hluboké je dno? ptá se Novotný

Nejdřív se tomu nápadu promotér Ondřej Novotný upřímně smál. Zápas mezi neznámým Václavem Mikuláškem a celebritou...

Miliardář pro Zbrojovku? Prodej brněnského fotbalového klubu neklapl

Premium Brněnský fotbal minula velká šance postavit se na nohy. Vizi, jak na to, má průmyslník Igor Fait. Jenže se s majitelem...

Tajné hráčské doupě odhalili celníci, zvenčí vypadalo jako zavřený podnik

Navenek podoba zkrachovalé provozovny, žádné označení, na dveřích místo kliky koule. Uvnitř dvě potemnělé místnosti, z...

V Brně zkoumají zasypaný viadukt, chtějí ho obnovit a proměnit v promenádu

Pod částí železničního koridoru od řeky Svratky k brněnskému hlavnímu nádraží je skrytý viadukt z 19. století. Ten byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusy učil diskusi, sebe pít po Říhově boku vodku. Teď oponuje šéfovi Komety

Svůj hokejový život popisuje trenér Jan Zachrla jako sinusoidu. Její vrcholové fáze ho zavedly do Ruska, kde pracoval s...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

I malé obce pátrají po vlastní vodě, chutná jim lépe než z vodovodu

Voda v současných studních už dávno nestačí. I ty nejmenší jihomoravské vísky se tak pouštějí do hledání nových zdrojů...

Muž zůstal viset na plotě hlavou dolů, strážníci mu uřízli nohavici

V nezáviděníhodné pozici se ocitl muž, který chtěl kamarádce předvést své hudební umění. Při cestě k veřejnému klavíru...

Rána pro obce. Těžba i ochrana vody mají stejný význam, rozhodl soud

Veřejný zájem na těžbě má stejnou váhu jako zájem na ochraně vody. I to vyplývá z říjnového rozsudku Krajského soudu v...

Herec zpovídá restauratéry. Kolegové se mu smějí, že je z něj druhý Maurer

V době zavřených restaurací, kaváren a barů provází posluchače brněnskou gastronomickou scénou herec Roman Blumaier....

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...

Vánoční sbírka: salto na trampolíně Filipovi nevyšlo, potřebuje naši pomoc

Jediný moment obrátil sedmnáctiletému Filipovi život naruby. I když deset let skákal parkur a salta metal kudy chodil,...

Z Ellen Page je Elliot. Transgender herec přijal nové jméno a oslovení

Z herečky Ellen Page (33) je nyní Elliot. Umělec oznámil, že je transgender a přijal nové jméno a oslovení on/oni. V...