"Pokud se nadání nepodchytí od první do páté třídy, může se stát, že děti na školu a tím i svou budoucnost rezignují. Normální výuka je totiž nudí," upozorňují odborníci.
Masarykova univerzita se teď na práci s nadanými dětmi zaměří.
"Budeme se snažit učitelům poskytnout zajímavé pomůcky, hlavolamy, příklady. Nebudou je pro nadané žáky muset vytvářet sami. Studenti pedagogické fakulty s nimi budou spolupracovat ve výuce," přibližuje první část projektu Šárka Portešová z Institutu výzkumu dětí Masarykovy univerzity.
Akademici už navázali spolupráci s brněnskou Základní školou Křídlovická a doufají v připojení dalších.
Učitelé jsou totiž často přetížení výukou třicítky "běžných žáků".
"Nadané dítě, které má pořád nějaké otázky a chce látku vysvětlit více do hloubky, je pro ně spíše přítěží," dodala Portešová.
Největší potíž je ale jinde: vůbec talenty poznat. Učitelé totiž mnohdy zaměňují nadané žáky s těmi bystrými a snaživými, kteří dobře plní zadané úkoly. I zdánlivě špatné řešení přitom může být geniální. Také to by měl nový projekt řešit pomocí on-line kurzů pro učitele i speciálního informačního portálu Nadanedeti.cz.
Do poraden se rodiče talentovaných dětí nehrnou
"Hledat nadané děti a radit rodičům mají za úkol pedagogicko-psychologické poradny. Rodiče se do nich ale nehrnou. Výsledkem byl totiž do teď jenom papír, že mají talentované dítě," řekla Portešová. A jedním dechem doporučuje odborníky navštívit. Díky projektu totiž získání osvědčení bude konečně provázet i nabídka speciální výuky.
A že podporovat mladé talenty má smysl, už osm let úspěšně dokazuje v Česku projekt Jihomoravského centra mezinárodní mobility (JCMM).
"Zapojený student získá finanční podporu, ale především ho dostaneme do kontaktu se špičkovým světem vědy - může navštěvovat laboratoře, komunikovat s vysokoškolskými pedagogy. A k tomu dostane kurzy prezentačních dovedností, aby své projekty uměl vysvětlit," popsal ředitel JCMM Miloš Šifalda.
Program, který vede, je určený výjimečným středoškolákům. Mohou v něm zůstat až do vysoké školy. Už čtyři roky se ho účastní i Dominika Kalesová.
"I když je člověk na škole sám, kdo se o vědu zajímá, dostane možnost setkat se s lidmi z celého světa s podobnými zájmy a soutěžit s nimi. Je to velká motivace," uvedla studentka fyzikálního inženýrství a nanotechnologií na VUT.
Talentům je nezbytné otevřít svět vědy a naučit je prezentovatMiloš Šifalda stojí v čele Jihomoravského centra mezinárodní mobility (JCMM). Studenti, které podporuje, bodují v mezinárodních soutěžích, dělají vědecké objevy, vyvíjejí součástky boeingu... "Podpora mladých talentů není charita, ale snaha posunout jižní Moravu dál," říká. Stojí za to podporovat nadané děti? Kde je ale čára mezi dítětem, které je prostě bystré, a skutečně talentovaným? Ale ne všichni mladí géniové mají soutěžní ambice... Když už se mladý talent do programu dostane, co získá? Vstup je jednorázový? |