Na jednom místě seženou třeba maso od řezníka, nové boty, sportovní vybavení či krmivo pro domácího mazlíčka. Různorodý sortiment nabízí lidem z Blanska a okolí nové obchodní centrum Poříčí, které po dvanácti letech od prvotní myšlenky funguje teprve od konce června. Místním se tím o dost rozšířily možnosti nakupování.
„Pro město jde o pozitivní posun, nyní máme obchody, které tu chyběly a lidé za jejich sortimentem museli jezdit do Brna. Vznikla zde i další pracovní místa a zkultivovalo se celé území včetně dopravního napojení,“ pochvaluje si blanenský starosta Jiří Crha (ODS).
Investor jen do proměny lokality, kde dřív stály staré skleníky, „nalil“ až sto milionů korun. Před stavbou obchodů musel vybudovat protipovodňovou zeď, upravit břeh blízké řeky Svitavy, zvednout terén až o čtyři metry a přestavět křižovatku na okružní. „Hned vedle funguje Kaufland, ale v místě jsme viděli potenciál pro další řetězce. Retail parky se nyní stáčí právě do měst typu Blanska,“ říká jednatel firmy M.S. Blanenská Zdeněk Přichystal.
Zákazníků očekává dost, přestože Kaufland doplňuje několik maloobchodních řetězců a ve městě fungují i Albert, Billa či Penny Market. „Blansko má přes dvacet tisíc lidí. Kupní síla se rozšiřuje také o spádovou oblast, z níž je to sem autem do deseti minut. Takovým příkladem je Rájec-Jestřebí,“ dodává.
Retail parky, tedy nákupní areály na okrajích měst, se skládají z obchodu potravinového řetězce a dalších prodejen typu drogerie, móda či chovatelské potřeby. Ty mají samostatný vchod pro zákazníky ze společného parkoviště.
V blanenském centru návštěvníci najdou téměř dvacet provozoven, třeba lékárnu, prodejnu obuvi, restauraci či diskont. To hlavní – prodejna Lidl – však otevře až začátkem listopadu. „Nechtěli jsme čekat,“ vysvětluje Přichystal. Ve městě už přitom jeden Lidl funguje, asi o kilometr dál. Čeká ho uzavření. „Není v něm možnost dalšího rozvoje,“ zdůvodňuje mluvčí řetězce Tomáš Myler.
Nižší konkurence
Blansko rozhodně není jediným městem na jihu Moravy, kde se lidé dočkali či vyhlíží obchodní centrum. Aktuálně vzniká na okraji Hustopečí na Břeclavsku, kde v říjnu začne fungovat Kaufland. Řetězec po městě pokukoval delší dobu.
„Žádný hypermarket v něm ani blízkém okolí není. Zákazníkům chceme nabídnout pohodlné nakupování pod jednou střechou, se širokým sortimentem za příznivou cenu,“ hlásí mluvčí Kauflandu Renata Maierl. V areálu bude i automyčka a osm obchodů včetně tabáku, zverimexu či hraček.
Ve městě už fungují Lidl a Penny Market, podle starostky Hany Potměšilové (nez.) ovšem prostor pro další řetězec je. „Hustopečsko má obří spádovost, žije tu 36 tisíc lidí. V obchodech je stále plno, jsou zde úřady, lékaři, školy i hodně firem, kam lidé dojíždí do práce. Večer už si moc nenakoupí. Tohle bude pomoc, zákazníci se rozmělní,“ míní.
Do menších měst míří velké řetězce, místní obchodníci se cítí ohroženi |
A v retail parcích mají téměř vše na jednom místě, získají také specializované zboží, kvůli němuž předtím museli do velkých měst. Investoři zase v menších sídlech čelí nižší konkurenci než třeba v Brně.
„Větší města mohou být nasycená a mít dostatek center a maloobchodních řetězců. Investoři hledají nové trhy a příležitosti, kde je méně konkurence. I náklady na půdu, stavbu a provoz jsou nejspíš nižší. Menší sídla mívají často omezenou nabídku obchodů a služeb, proto mohou být obyvatelé přístupnější retailovým projektům, které jim umožní nakupovat bez nutnosti cestování jinam,“ jmenuje důvody ke vzniku ekonom Petr Pelc.
Obavy kvůli drobným živnostníkům
Kvůli nákupním centrům opakovaně zaznívají obavy, že jejich nástup odnesou místní drobní živnostníci. Oproti nim mají Kaufland nebo Lidl výhodu v široké nabídce produktů za atraktivní ceny a také v možnosti vložit víc peněz do propagace. Drobní prodejci těží hlavně z osobních vazeb a známého prostředí.
„Nemyslím si, že nákupní centrum pro živnostníky představuje velký problém. Je to o lidech. Kdo je chce podporovat, ten to udělá vždy. Když mám rozbité kolo, nabízí se mi spousta možností, kde jinde si ho nechat opravit, ale přesto jdu pokaždé u nás ke Zbyňkovi, protože ho znám,“ poznamenává starostka Potměšilová.
Na jihu Moravy vyrostou nová nákupní centra, kromě Brna i v menších městech |
Že se však řetězce stávají tvrdou konkurencí, dokládají zkušenosti z Pohořelic na Brněnsku, kde půl roku funguje Lidl. Podle starosty Miroslava Nováka (ODS) šly místním masnám tržby dolů. „Lidl nabízí docela kvalitní zboží za příznivé ceny, nicméně masny mají své stálé klienty. Stejně jako jednoty, kde je výhodou větší klid na nakupování, nestojí tam tolik lidí ve frontě,“ zmiňuje Novák.
K pohořelické prodejně přibudou na konci měsíce retailové obchody. Investor zvolil opačnou cestu než v Blansku – nejdřív otevřel řetězec, k němuž doplní diskont či pekařství. Lidl si chválí značnou oblibu ze strany zákazníků, i proto je v plánu rozšíření areálu.
Retail park se chystá i ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku. Nové možnosti nakupování jsou v plánu také na okraji Břeclavi, kde se stále mluví o Kauflandu a Lidlu.