Úředníci vybrali variantu za 1,1 miliardy korun, která počítá se stavbou nové zastávky ve Lhotě Rapotině a položením nových kolejí směrem do Boskovic. Podle odborníků je přitom výstavba nových kolejových tratí unikátem.
„Při modernizacích koridorů se občas dělají větší přeložky, narovnávají se oblouky, ale stavbu úplně nové tratě si nevybavuji, to je opravdu mimořádná situace,“ potvrdil Pavel Tesař, mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC), která má miliardový projekt na starosti.
Po nové koleji budou jezdit osobní vlaky i soupravy Regionova rychlostí maximálně 85 kilometrů za hodinu. Kromě výstavby na zelené louce ale dojde i k modernizaci.
„Novostavba sice měří jen 1,1 kilometru, musí se ale upravit současný koridor, ve Lhotě Rapotině zbudovat přeložka, rekonstruovat trať do Boskovic, na kterou se napojíme, celkem jde asi o pětikilometrový úsek,“ uvedl vedoucí projektu ze SŽDC Jiří Michalica.
„Vlaky spojkou projedou za 2,5 minuty, vynecháním přestupu ve Skalici se ale dosáhne úspora minimálně 6 minut,“ dodal.
Modernizace usnadní cestování vozíčkářům
Projekt místním přinese nejen rychlejší spojení s Brnem bez přestupů, dočkají se také modernizace vlakového nádraží. Dvě kusé koleje doplní nové kolejiště pro motoráčky zajíždějící z Boskovic dál na sever ve směru na Velké Opatovice, nástupiště budou zvýšená pro vozíčkáře i kočárky, přibude ale také dosud chybějící podchod.
„Boskovická spojka oživí tento region. Pro město je důležité, že se vyřeší celá lokalita kolem vlakového nádraží a zkvalitní a zrychlí se cestování směrem do Brna, to, že odpadnou přestupy, je jenom dobře,“ radovala se starostka Hana Nedomová, když od MF DNES získala informaci o verdiktu ministerstva.
Část místních se ale obává zhoršení spojení směrem na Českou Třebovou a Prahu.
Nová spojka bude totiž jednokolejná jen pro cestu na Brno a zpět. Jestli ve druhém směru do Skalice a dále na Českou Třebovou budou jezdit stávající motoráčky, nebo je úplně nahradí autobusy, zatím není jasné.
„Máme různé varianty, zatím je ale předčasné o nich mluvit, uvidíme, jaká bude poptávka, až se trať postaví. Boskovickou spojku ale vítáme,“ uvedl Květoslav Havlík, mluvčí společnosti Kordis, která zajišťuje integrovaný dopravní systém kraje.
Podle ministerstva teď SŽDC může spustit přípravu projektu. Skutečně stavět se ale začne nejdříve v roce 2018. A jezdit zřejmě ještě o dva roky později.