Středa 23. září 2020, svátek má Berta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 23. září 2020 Berta

Sametová inovace. Jihomoravský kraj buduje světovou image a láká talenty

  7:08
Nebývalá kampaň za téměř 50 milionů korun má udělat jižní Moravě celosvětové renomé. V technologickém světě bude známá jako Velvet Innovation. Jejím cílem je nalákat talenty ze zahraničí.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Propagační kampaně se zatím Jihomoravskému kraji moc nedařily. Když se naposledy loni hejtmanství pokoušelo lákat turisty do kraje za více než čtyři miliony korun, reklamnímu spotu s afektovaně křepčícími lidmi se vysmívalo celé Česko.

Lépe nedopadl ani turistický web, jehož tvůrci to vzali šmahem a strojově přeložili i jména obcí, takže třeba z Lednice udělali ve slovenské verzi Chladničky.

Jihomoravské inovační centrum (JIC), které dostává peníze od kraje, Brna i vysokých škol, teď ale chystá kampaň podstatně jiných rozměrů. Spolek zatím působil hlavně jako úspěšný inkubátor pro začínající firmy, jenže nyní v tendru vyhlášeném krátce před krajskými volbami vybírá kreativní agenturu, jíž v následujících čtyřech letech zaplatí 46 milionů korun.

Cíl? Vydobýt jižní Moravě v Evropě obdobnou image, jakou má v USA Silicon Valley – oblast poblíž San Franciska, kde sídlí největší technologické firmy světa, jako jsou Google nebo Apple.

„Dlouhodobým cílem je především zvýšit povědomí o jižní Moravě v mezinárodním prostředí jako o regionu s rozvinutou znalostní ekonomikou, a tedy i s atraktivními příležitostmi pro talenty ze zahraničí. Zakázka je unikátní zejména tím, že výstupy práce budou dostupné k využití veřejné samosprávě, univerzitám, vědeckým a výzkumným centrům či řadě technologických firem,“ uvedla Veronika Svobodová z JIC.

Důvod je prostý. Kraji se sice podařilo přitáhnout prestižní technologické firmy jako IBM nebo Red Hat, jež zde budují svá vývojová centra, už nyní ale mají kritický nedostatek kvalifikovaných pracovních sil.

Kampaň nemá cílit jen na české a slovenské talentované maturanty, kteří se hlásí na vysokou školu. Terčem budou i mladí vědci, programátoři či technici do 30 let z jižní a východní Evropy nebo Asie, které chce JIC na jih Moravy přetáhnout. Za konkurenci analýza považuje Eindhoven, Lovaň, Grenoble, Drážďany či Stuttgart.

V hlavní roli generace Y

Úkolem vybrané firmy je tvořit reklamní spoty, weby, mobilní aplikace, fotografie, plakáty nebo slogany. Tentokrát ovšem nebudou propagovat jižní Moravu ani Brno, ale projekt Velvet Innovation, což v překladu znamená Sametová inovace. Výherce zakázky tak nezacílí na geografickou oblast, ale na jakési hnutí, jež spojují stejné hodnoty. Název kampaně šikovně využívá světově proslulého pojmu spojeného s Českem – sametová revoluce, anglicky Velvet Revolution.

„Cílovou skupinou projektu je v první řadě generace Y. Tato skupina se podle průzkumů při výběru zaměstnání soustředí spíše na hodnoty, které jsou s danou prací spojené, než na geografickou polohu. Za zajímavou pracovní pozicí jsou tedy ochotní cestovat a přestěhovat se,“ vysvětlila Svobodová.

JIC tak jde cestou, která je v zahraničí „trendy“ už několik let. Využívá ji například značka Dove, jež si propagaci postavila ne na svých mýdlech, ale na hnutí Real Beauty, které upozorňuje na reálnou krásu žen bez digitálně upravených fotografií modelek.

V průměru 11,5 milionu korun ročně za imageovou kampaň je zajímavá suma i pro ty nejprestižnější české agentury. Vzhledem k podrobným podmínkám, jež jsou rozepsané na 37 stranách, bude okruh zájemců poměrně úzký.

„Z vlastní zkušenosti můžu říct, že tak velkou částku na kreativitu ročně nevydávají ani mnohé největší společnosti v Česku, jako jsou například banky. Je jisté, že zakázka bude extrémně sledovaná v celém oboru,“ poznamenal pod zárukou anonymity jeden z expertů, které MF DNES oslovila.

Nápad přitom bude špičkové experty potřebovat. Velvet Innovation je zatím jen ochranná známka, již má inovační centrum registrovanou. Agentura, která zakázku získá, tak bude s propagací začínat od nuly.

„Díky odvaze zachovat rovnováhu mezi prací a soukromím, přírodou a technologiemi, úsilím a užíváním si života dokážeme zdokonalovat procesy, objevovat nové cesty a přinášet světové výsledky,“ zní hlavní motto kampaně. Do konce roku by mohlo vzniknout ještě logo.

Posun ze 40 institucí na 300

Že je image v celosvětovém zápasu o talentované pracovníky klíčová, dokazuje už řadu let právě Silicon Valley. A to navzdory tomu, že je tam extrémně drahé žít i podnikat.

„Vybudovali si světovou image, díky níž se do oblasti stahují mozky z celého světa. Přitom je tam ale vlastně nejhorší podnikání na světě – jsou tam vysoké daně a drahá pracovní síla. Měsíčně tam jeden programátor stojí v přepočtu i více než 300 tisíc korun, tady v Brně má průměrný plat kolem 45 tisíc. V Silicon Valley je běžné, že firmy dávají jeden až dva roční platy absolventům za to, že u nich vůbec nastoupí,“ popsal zakladatel celosvětově úspěšné brněnské firmy Y Soft Václav Muchna.

S Velvet Innovation podle tvrzení JIC nyní souzní zhruba čtyřicítka firem či škol. Spolek však chce, aby se do něj zapojily minimálně tři stovky členů z celkové zhruba tisícovky technologických hráčů, kteří na jižní Moravě fungují.

V kraji sídlí spousta firem, jež už si vydobyly výraznou proslulost v zahraničí, takže myšlence mohou dělat reklamu. Řada z nich navíc vyrostla právě díky JIC. Třeba Y Soft má šestnáct poboček na pěti kontinentech a její software používá na 14 tisíc zákazníků – z toho celá čtvrtina z pětistovky největších firem světa.

Masivní růst ale zaznamenal i prodejce letenek Kiwi.com (dříve Skypicker), který denně díky unikátnímu algoritmu prodá letenky za desítky milionů korun. A na firmě pro snadnou tvorbu webů Webnode běží více než 20 milionů stránek.

  • Nejčtenější

„Znojemské“ okurky jsou letos i z Turecka, lidé si stěžují na chuť bláta

Čekali byste, že nakládané okurky prodávané pod tradiční značkou Znojmia jsou vypěstované na jižní Moravě? Ale kdeže....

K trase „Hitlerovy“ dálnice u Kuřimi dostal úřad tisíce námitek od robotů

O „Hitlerovu“ dálnici poblíž Kuřimi se bude znovu bojovat před soudem. Odpůrci trasy R43, kterou ve čtvrtek schválí...

Přestaňte děsit lidi, jinak návaly u testů neskončí, apeluje epidemioložka

Hygienici na jižní Moravě nestíhají trasovat kontakty nakažených koronavirem, chtějí změnit systém. Testovat se chce...

Dálnici D1 za Brnem zablokovala nehoda šesti aut, dva řidiče vyprošťovali

Dálnici D1 ve směru na Prahu na 210. kilometru u Holubic na Vyškovsku v pondělí na osm hodin zablokovala hromadná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bundesliga mezi kukuřicí. Fanoušci Bayernu řádili na fotbale v Křepicích

Původně to vypadlo jako vtip. Zástupce fanoušků Bayernu Mnichov zavolal do jihomoravských Křepic, že by si s kamarády...

Nebezpečná místa Česka: brněnský Cejl. Místo, kde vidíte policii jen projíždět

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Němci kritizují Česko a vzkazují: Podívejte se na naše opatření. Fungují

Premium Koronavirová propast mezi Českem a Německem se nadále prohlubuje. Z premianta třídy se stal problémový žák, popisují...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

  • Další z rubriky

Balíček s úplatky jsem předával obsluze vinárny, řekl technik z kauzy Stoka

Obžalovaný podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy nemovitostí Petr Kosmák dnes u soudu popsali, jak...

Slogan o inkluzi nikoho neuráží, je přesvědčen jihomoravský lídr SPD

Původně nechtěl kandidátku SPD vést a plánoval se „schovat“ na nižších pozicích. Jenže nakonec je Jan Hrnčíř – stejně...

V nemocnicích zase hrozí odklad operací, upozorňuje covidový koordinátor

Premium Nemocnice plní pacienti s koronavirem. Druhá půle září přinese další tlak na lůžka. „Musíme se připravit na krizový...

Byl jsem pod tlakem a měl jsem strach o rodinu, řekl u soudu Švachula

Největší brněnskou korupční kauzu, pojmenovanou Stoka, začali dnes řešit soudci Krajského soudu v Brně. Obžalovaný...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nová data ukázala alarmující poměr pozitivních testů. Už je nad 20 %

Epidemie koronaviru se v Česku vymyká kontrole. Napovídá tomu ukazatel, který měří poměr pozitivních testů oproti všem...

Je to jen blbá chřipka, která se dá přežít, popisuje Bílá nákazu covid-19

Lucie Bílá (54) se počátkem září fanouškům na sociálních sítích svěřila, že kvůli koronaviru musí být v povinné...