(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lundák, MF DNES

U brněnské nemocnice se chystá nová čtvrť, starostové se bojí přívalu aut

  • 11
Nezastavěný prostor u bohunické nemocnice v Brně se nejspíš už brzy začne měnit v novou čtvrť. Přes tisíc bytů tam chce stavět město i soukromí developeři. Místní radnice mají z plánů obavy.

Byty pro rodiny i startovací bydlení pro mladé lidi, obchody, restaurace, kanceláře, parky s hřišti i garážové domy. Tak bude časem vypadat severní část Starého Lískovce směrem k bohunickému kampusu a nemocnici.

Na zatím nezastavěném území o rozloze skoro deset hektarů se pohybují tři velcí hráči – město Brno a dva soukromí vlastníci. Jeden z nich, developerská skupina T. E, tam chce postavit 700 bytů. Další stovky plánuje město i druhý soukromý vlastník, společnost Západní Brána.

Společnost T. E v této oblasti na konci loňského roku koupila 2,5 hektaru pozemků. „Leží mezi ulicemi Osová, Jihlavská a Labská. Máme v plánu postavit tu zhruba sedm stovek bytů. Zatím je to náš největší projekt,“ poznamenal brněnský partner pražské skupiny T. E Petr Teplý. Vzniknou tam domy s mixem od malometrážních bytů až po velké 4+1.

„Počítáme i s obchody, kavárnou, fitness-centrem, tedy se službami, které budou využívat i lidé z okolí. A kolem domů plánujeme rekreační zónu se zelení – velkým parkem, hřišti a nějakým uměním. Kvůli zeleni chceme vypsat soutěž na zahradního architekta,“ popsal Teplý.

Společnost chce začít stavět, jakmile budou hotové architektonické návrhy. „Řádově bychom chtěli stavbu spustit do dvou let,“ dodal Teplý.

Lokalita je určená pro vysoké stavby

A stavět tu bude i město. V první etapě plánuje mezi ulicemi Labská a U Penzionu 150 bytů za zhruba 450 milionů korun.

„Součástí výstavby jsou i několikapatrové garáže, které budou kompenzovat to, že na místě je dnes parkoviště. Díky tomu by vznikl dostatek míst, aby je mohli využívat ti, kteří tu parkují dosud, i obyvatelé noví,“ uvedl náměstek primátorky Oliver Pospíšil (ČSSD).

Další brněnské projekty

Černovice – Kaménky

  • Do deseti let tam vznikne přibližně 1 900 bytů, zhruba 800 má být městských. Jedná se o investici za 2,4 miliardy. Výstavba je v plánu mezi lety 2022 a 2028. Další byty tu postaví společnost IMOS Development.

Kamenný vrch

  • Podle plánu by mělo v první etapě vzniknout osm bytových domů s 243 byty, a to do roku 2023. Na to navážou další tři etapy. Do roku 2036 by se měla čtvrť rozrůst až o 2 200 obyvatel.

Konkrétní dispozice domů přinese až architektonická soutěž, kterou magistrát vyhlásí ještě letos. Stavět by se mělo v letech 2022 a 2023.

Městu v lokalitě Západní brány patří i další více než tři hektary pozemků, na kterých by do budoucna mohly vzniknout další byty.

„Podle územního plánu je lokalita určená pro vysoké stavby a počítá se tady s vysokou intenzitou zástavby. Přesný počet bytů je však ještě potřeba prověřit. Řádově půjde o stovky,“ uvedl ředitel Kanceláře architekta města Michal Sedláček.

A ve stovkách počítá budoucí záměr výstavby bytů i další developer – olomoucká společnost Západní Brána, která v území vlastní něco přes dva hektary pozemků. „V průběhu roku chceme upřesnit dokumentaci pro územní řízení. Jak dlouho potrvá, než začneme stavět, záleží na tom, kdy vyřídíme všechna potřebná povolení,“ poznamenal zástupce developera Jiří Martinák.

Kam se všechna auta naskládají? ptá se starosta

Zatímco město a soukromí vlastníci pozemků stavět chtějí, městská část Starý Lískovec masivní zástavbu považuje za časovanou bombu. Podle starosty Vladana Krásného (ODS) se zhroutí systém dopravy.

„Už dnes je to pro přetížené ulice katastrofa. Město slibuje zkapacitnění Jihlavské na čtyři proudy, a dokonce i tunel pod nedalekým Červeným kopcem, ale to je otázka desítek let, a kdoví, jestli vůbec bude,“ obává se Krásný.

Podle něj jde i o parkování. „Kam se všechna auta těch tisíců lidí naskládají? V Bohunicích má vzniknout parkovací dům, ale s ním se počítá na P+R, tedy hlavně pro nebrněnské. Pokud nebude vyřešená doprava, budu proti,“ upozorňuje.

Jeho názor sdílí i starosta sousedních Bohunic Antonín Crha (KDU-ČSL). Podle něj je ovšem otázka, do jaké míry mohou městské části věc ovlivnit. „Pokud je v územním plánu zástavba, tak se stavět bude. S tím nic nenaděláme. My můžeme maximálně hlídat, aby domy nebyly moc vysoké,“ podotkl.

Podle Sedláčka je krátkozraké bránit výstavbě nových bytů na místech, jako je Západní brána. „Pokud se nové byty nepostaví v Brně, tak se postaví v okolních obcích a obyvatelé budou dojíždět do Brna za prací, službami a zábavou. V konečném důsledku tak Brno nebude městem krátkých vzdáleností, lidé budou o to více jezdit autem, což povede k mnohem horší dopravní situaci,“ oponuje Sedláček.

Kapacitu Jihlavské ulice, kterou spravuje Jihomoravský kraj, a dalších na ni napojených ulic prověřila i dopravní studie, kterou nyní dokončili lidé z odboru dopravy brněnského magistrátu. Její výsledky však zatím nejsou zveřejněné, protože ji odbor poslal k připomínkování radnicím a dalším institucím.