Brněnská platforma Nesnězeno zachraňuje z restaurací a gastropodniků poslední...

Brněnská platforma Nesnězeno zachraňuje z restaurací a gastropodniků poslední porce jídel, které nabízí lidem za sníženou cenu. | foto: Nesnězeno

Bojovníci s plýtváním spustili aplikaci, pokrmy díky nim nekončí v koši

  • 3
Bojují proti plýtvání jídlem a zároveň šetří peníze strávníkům i restauracím. Brněnská platforma Nesnězeno zachraňuje z restaurací a gastropodniků poslední porce jídel, které nabízí lidem za sníženou cenu.

Neprodané porce „meníček“, zákusků nebo třeba baget z jídelen nejprve Nesnězeno inzerovalo na facebookových stránkách. Tam se o ně mohl přihlásit kdokoli, kdo měl zrovna chuť. Stačilo vybrat si podnik, kde se zájemce třeba cestou z práce zastavil a pokrm si vyzvedl.

Od konce dubna se všechny nabídky i nákupy přesunuly do aplikace, kterou Nesnězeno zavedlo pro větší pohodlí lidí. 

Za Nesnězenem stojí Michaela Gregorová a Jakub Henni. „Koncept jsme poznali ve Francii. Loni v létě nás napadlo si ověřit, jak funguje. Byli jsme v té době s Jakubem oba zapojení do projektu brněnské Dobrokávy, kde se kafe neplatilo penězi, ale dobrými skutky. Vnímali jsme tedy mnoho věcí, které je potřeba zlepšovat, a právě na eliminaci plýtvání jídlem v gastru jsme našli krásnou inspiraci a skvělý nástroj,“ popisuje začátky Gregorová. 

V létě však ještě neměli dost peněz na rozběhnutí aplikace. Proto se začaly nabídky objevovat nejdříve na facebookové stránce.

„Ke stránce se během pěti měsíců zapojilo 15 tisíc fanoušků, 40 brněnských podniků a další desítky koncept nalákal celorepublikově,“ vypočítala Gregorová. 

Facebookovou stránku provozovali bez příjmů

Díky této stránce a nabídkám neprodaných zlevněných porcí se zachránilo asi pět a půl tisíce jídel. 

Nesnězeno začalo spolupracovat s partnery jako Sklizeno a Rohlik.cz. Zakladatelé získali investory a potřebné peníze na vývoj aplikace. Díky ní plánují novinku rozšířit po celé republice, už teď se na ni mohou těšit strávníci například v Českých Budějovicích, Plzni, Liberci, Hradci Králové, Olomouci nebo Ostravě.

„Aplikace je nyní spuštěna týden a zapojeny jsou brněnské podniky, které byly zapojeny i do facebookové stránky. V následujících týdnech budeme zapojovat podniky pražské, ale současně i podniky z měst, odkud se nám ozývají jak provozovatelé, tak lidé, kteří nám chtějí pomoci v šíření projektu,“ doplňuje Gregorová. 

„Facebook byl skvělý start, neboť nám pomohl dát o problematice plýtvání vědět a ověřit si smysluplnost projektu. Abychom se mohli rozšířit i za hranice Brna, bylo spuštění aplikace nezbytné, facebooková stránka by více měst a více nabídek jídla nezvládla,“ uvědomuje si. 

Stejně jako v případě Dobrokávy ani Nesnězeno nerozjela Gregorová s Hennim za účelem zisku. Na Facebooku fungovali bez jakýchkoliv příjmů. „Budoucí profit se bude odvíjet od fungování aplikace, počtu zapojených podniků a zachráněných jídel,“ nastiňuje Gregorová.