S touto představou přišlo pražské studio Unit architekti. Jeho návrh vyhodnotila porota jako nejlepší v mezinárodní urbanistické soutěži na podobu nyní pusté čtvrti, která by se měla rozkládat kolem budoucího nádraží pod Petrovem. Tedy pokud se pro tuto variantu umístění nádraží město a stát rozhodnou.
„Návrh oslovil porotu především proto, že autoři pracují s představou, jak mohou potenciálně a postupně prorůstat okolní čtvrti do Jižního centra, které je nyní prázdné a nevyužité,“ popsal náměstek brněnského primátora Martin Ander (Strana zelených), který byl také v porotě.
V nové čtvrti by mělo bydlet osm až deset tisíc lidí. Vítězný návrh rozděluje Jižní centrum na pět lokalit tvořících jakousi mozaiku, kde je nádraží v místě dnešního pátého nástupiště přirozenou součástí města. Zelené plochy pak spojují centrum s oběma řekami a volnou krajinou.
„Ve chvíli, kdy bude rozhodnuto o umístění nádraží, bude tento projekt podkladem pro regulační plán. V lokalitě budou převažovat soukromí investoři, proto jsou jasná pravidla důležitá, stejně jako postupné budování nové čtvrti,“ popsal Ivan Plicka, předseda České komory architektů, který se také účastnil vybírání vítěze.
O poloze nádraží stát teprve rozhodne
Porota ocenila také promyšlený návrh systému veřejné dopravy, především páteřní tramvajovou linku spoujující nové hlavní nádraží a centrum města s železniční zastávkou Brno-Štýřice.
Mezinárodní soutěž, do níž se přihlásilo 58 návrhů z celého světa a jejíž vítěz si odnese prémii 1,8 milionu korun, je ojedinělá v celé střední Evropě. Zároveň s ní ale magistrát oslovil i dalších sedm architektonických ateliérů, které pracují na urbanistické variantě čtvrti v případě umístění nádraží u řeky. Tedy asi kilometr od centra města směrem na jih. Její výsledky budou známé za dva týdny.
„Město slíbilo, že před podzimním referendem představí vizi Jižního centra v obou variantách a lidé si je obě budou moci prohlédnout zdarma v Domě umění až do konce července,“ dodal náměstek Ander.
Zároveň ministerstvo dopravy zpracovává studii, která má být hotová v listopadu. Posuzuje v ní klady a zápory obou variant umístění hlavního nádraží. Spolu s výsledkem referenda a soutěží bude podkladem pro rozhodování politiků a úředníků, kde bude nové nádraží definitivně stát.