Čtyřčlenný tým vysokoškoláků z Masarykovy univerzity vypracoval studii, ze které vyplývá, že o ně divadlo nestojí. "Nebo to přinejmenším nedává najevo," shodli se autoři projektu.
Nejméně vyprodáno má Janáčkova operaNaplněnost v roce 2011 a 2012 Jednotlivé soubory plus Divadlo Redut Mahenova činohra Divadlo Reduta Balet Janáčkova opera Zdroj: Národní divadlo Brno |
Obsahem výzkumu Komunikační strategie Národního divadla Brno bylo, jak se divadlo snaží nabídnout svá představení veřejnosti. "Sešel se s námi vedoucí oddělení vnějších vztahů Milan Nerud a výsledek nás překvapil," tvrdí studentka žurnalistky Hripsime Zohrabyan.
Z výzkumu plyne, že ačkoli se divadlo navenek tváří jako multigenerační, studenty, jako jednu z významných skupin potenciálních návštěvníků, se cíleně zaujmout nesnaží.
"Pro nás nejsou dominantní skupinou, cílíme spíše na jiné věkové kategorie," připustil šéf brněnského PR oddělení Milan Nerud.
Studenti o akčních vstupenkách nevědí
Tým z Masarykovy univerzity se v průzkumu snažil zjistit, jaké akce a slevy jim Národní divadlo nabízí a kde se o nich mohou dozvědět. Všechny tři Národní divadla v Česku dávají například studentům slevu padesát procent. Výhodnější možností je však lístek za padesát korun, který si mohou koupit těsně před začátkem představení, pokud není vyprodané.
To podle statistik (viz box) v brněnském Národním divadle moc často nebývá, proto by měl být lístků za padesát korun dostatek. O této možnosti však studenti většinou nevědí.
"O takové akci jsem nikdy neslyšel," řekl třeba student Vysokého učení technického v Brně Jakub Caha. Stejně reagoval i student politologie na Masarykově univerzitě Filip Bršťák. "Vůbec o tom nevím, hodnotím to jako špatné PR divadla i školy. Kdybych o tom věděl, do divadla bych rád zašel," podotkl.
Studenti se tedy zeptali přímo Milana Neruda. Chtěli vědět, proč o slevách divadlo neinformuje. "Radši budeme mít poloprázdné divadlo než plné divadlo studentů," odpověděl podle nich Nerud. Pro MF DNES však popřel, že tuto informaci studentům poskytl.
Vzor by Brno mohlo mít v Ostravě
Podle mluvčí divadla Šárky Motalové je propagace zaměřená na studenty k vidění na mnoha místech. "Tiskneme letáky, propagovali jsme divadlo na jarním Majálesu, informace mohou studenti najít i na Facebooku," uvedla Motalová.
Počet návštěvníků facebookové stránky divadla však ještě nedosáhl ani pěti set. V Brně přitom studuje 80 tisíc lidí. Motalová upozornila i na reklamy v rádiích či studentských novinách.
Výjimkou mezi scénami Národního divadla Brno je alternativní Reduta, která má podle statistik nejvyšší naplněnost. Další scény však za její návštěvností pokulhávají, přičemž právě studenti by mohli být těmi, kteří volná místa obsadí. Příkladem by Brnu mohlo být Národní divadlo v Ostravě. Tam vyhlásili rok 2013 rokem studentů.
"Rozhodli jsme se oslovovat studenty, nabídnout jim předplatné, připravit vzdělávací projekty, workshopy a letní školy. Na Facebooku mají možnost soutěžit, vyhrát večeře s hvězdou nebo účast na generálce představení," vyjmenovala šéfka marketingu ostravského Národního divadla Eliška Nováková. Nic z toho na brněnské studenty zatím nečeká.
Neřízené divadlo
Národní divadlo Brno se poslední dobou zmítá v problémech kvůli špatnému hospodaření nebo kolísavé kvalitě činohry. Do toho na konci září odstoupil ředitel Daniel Dvořák, jehož křeslo je stále prázdné. V prosinci se sice konalo výběrové řízení, brněnští radní však žádného z 13 uchazečů nevybrali.
V čele divadla proto zaskakují náměstci. Nejprve ekonomická náměstkyně Marie Hubová, nyní výrobní náměstek divadla Jan Petr. A další výběrové řízení ještě nebylo vypsáno.
Podle mluvčího brněnského magistrátu Pavla Žáry je však první na řadě Městské divadlo. "Výběrové řízení pro Národní divadlo by mělo být vypsáno koncem února," vzkázala náměstkyně primátora pro kulturu Jana Bohuňovská (ODS).