Místo drobných budou cestující na jižní Moravě čím dál častěji lovit z kapsy mobily, aby si koupili jízdenku na vlak. Kamennou síť prodejen totiž ke konci roku čeká výrazné omezení – nádražní pokladny zavřou na celkem 31 místech kraje. Budoucností se tak mají stát nákupy lístků online.
A ne všem je to po chuti. Ve Znojmě už kvůli tomu Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě předal zástupcům radnice stížnost. Znojmo se sice těší z lepšího spojení do Prahy nebo Vídně, kdo ale čekal, že dojde k rozšíření služeb, byl na omylu. Namísto dnešních dvou pokladen tu má zůstat jen jedna. A ještě hrozí zrušení úschovny zavazadel, směnárny či půjčovny kol.
„To degraduje Znojmo na úroveň provinčního nádražíčka. I s ohledem na fakt, že mají být uzavřeny nebo omezeny všechny ostatní pokladny na okolních nádražích, se dá očekávat nutnost odbavení většího počtu předplatních jízdenek. Proto by tu měly zůstat alespoň dvě pokladny, které vše obslouží a zároveň poskytnou odpovídající služby na úrovni druhého největšího krajského města,“ zlobí se Martin Kouřil z dopravního spolku.
Pokladna ve Znojmě má být podle dostupných informací jediná mezi Jihlavou, Mikulovem a Moravským Krumlovem. V Mikulově navíc omezí otevírací dobu a už nyní zavřela pokladna v Hrušovanech nad Jevišovkou-Šanově. Právě Znojemsko, Břeclavsko a oblast okolo Veselí nad Moravou má rušení kamenných prodejen jízdenek postihnout nejvíce, přesná místa však „železničáři“ teprve odtajní.
Slabá návratnost i nezájem kraje
A co vlastně za rušením nádražních prodejen lístků stojí? Větší část skončí, protože Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypoví Českým drahám k 30. listopadu smlouvu, na základě níž výpravčí na menších nádražích zajišťovali provoz pokladen a prodávali jízdenky.
„Hlavním důvodem je vysoká nerentabilita prodeje kvůli sjednané provizi, kterou od loňského října výrazně snížila pětasedmdesátiprocentní sleva jízdného pro studenty a seniory. A roli hrály i vynaložené náklady spojené s prodejem,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Podle mluvčího Jihomoravského kraje Jiřího Klementa by bylo nahrazení práce výpravčích jinými zaměstnanci velmi neefektivní. Ostatně na větších nádražích, kde prodávají jízdenky pokladní Českých drah, budou „okénka“ uzavřena či omezena právě z rozhodnutí kraje.
Hejtmanství zohlednilo počet cestujících i předpokládaný vývoj, důležitým parametrem byla i velikost a význam daného sídla a jeho spádové oblasti.
„Výslednou podobu prodejního systému – konkrétní stanice a rozsah prodejních dob – pak určují České dráhy v návaznosti na souhrn požadavků všech objednatelů, vlastních potřeb a s přihlédnutím na svoje obchodní zájmy,“ poznamenává Klement.
Podle informací z Českých drah se 19 pokladen uzavře kvůli ukončení smlouvy se SŽDC a dvanáct kvůli nezájmu ze strany kraje. Klement však upozorňuje, že se stejně mění preference a nákupní zvyklosti cestujících, kteří před postáváním ve frontách u pokladen logicky upřednostňují moderní odbavovací kanály, tedy e-shopy či mobilní aplikace.
„S ohledem na řádné hospodaření s penězi a jejich racionální využití není možné udržovat rozsah kamenné prodejní sítě na historické úrovni a souběžně rozvíjet a provozovat alternativní způsoby prodeje jízdních dokladů,“ tvrdí Klement.
Místo pokladen nový e-shop
Pro prodej předplatních jízdenek integrovaného dopravního systému tak kraj už v příštím roce spustí nový e-shop, který má cestujícím významně kompenzovat úbytek pokladen.
Dalším krokem je dlouho očekávané placení kartou za jednorázové jízdenky v jihomoravských vlacích. „Uspořené peníze z nákladů na kamennou prodejní síť pak budou mimo rozvoj elektronického odbavení využity v dalších oblastech veřejné dopravy – k zajištění četnosti spojů nebo mezd řidičů,“ vysvětluje Klement, podle kterého se však výše úspor nedá v tuto chvíli vyčíslit.
Podle Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě se dalo s uzavřením pokladen na malých nádražích počítat, ale omezení provozu ve velkých městech může působit komplikace.
„V okolních zemích stejnému kroku předcházela instalace chytrých automatů, u nás nic takového bohužel v plánu není. Přitom automaty mohly být řešením a rozumným kompromisem,“ uzavírá Kouřil.