Diskuse k článku

Vláda chce nádraží v Brně u řeky. Ministerstvo spočítá náklady přesunu

Vláda na svém zasedání projednala přesun brněnského nádraží k řece. Ministerstvo dopravy do konce prázdnin připraví detailní rozbor financování nového železničního uzlu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P22e63t21r 30B47a55l39c69a13r 2436191937284

Nádraží v odsunuté poloze zhorší dostupnost 3/4 cestujícím, ohrožuje nákladní dopravu a VRT tam bude zajíždět do úvratě. To v Brně obyvatelé potřebují!

No hlavně, že se konečně pohnou realitní projekty v Jižním centru, které je potřeba zhodnotit.

0/0
22.7.2018 10:58

V97l29a24s86t16i95m63i42l 18S30m57o54l36k57a 9799934396883

Jen ať se nádraží přesune k řece ... snad pak lidé pochopí, jak šlápli do h... - stejně jako v případě autobusového nádraží Zvonařka. Je to hodně příjemná procházka v dešti nebo mrazu, když se má někdo dostat z autobusového nádraží k šalinovému centru před nádraží. Dodnes nikdo tento problém nevyřešil a tak to tak zůstane ještě hodně dlouho. Nejenže se protáhne doba mezi přestupy, ale také se značně zpříjemní čekání na vlak, když budou mezi osobními vlaky projíždět naprosto tiché nákladní vlaky.

Dobře nám tak ... co jsme si zvoliti, to za nás ( nebo za sebe ? ) kope.

+1/−2
11.7.2018 20:57

V64á28c34l67a57v 41P31o72l65á38š71e96k 9336810821187

Takže na nádraží budeme jezdit až kamsi na okraj Brna a ještě se za to z našich daní vyhodí 50 miliard. Tyto peníze se vynaloží proti nám, ne pro nás.

+2/−4
10.7.2018 22:49

J74a83r17o22m74í61r 79P53e52t68l65a62c69h 2884342525663

Ten severní podzemní diametr má posílit městskou dopravu, místo budování nové městské třídy, nebo má pomoci osobní vlakové dopravě, která se teď točí od Tišnova kolem celého Brna? Četl jsem několik článků a v každém to bylo jinak.

0/0
10.7.2018 15:40

P15e80t96r 58K39o71v82a65ř42í39k 1351703219957

Je to jen kouzelná formulka na vše. Nezaznamenal jsem, že by měl někdo problém s cestováním přes Brno sever-jih, ať už vlakem, nebo MHD, a že by kvůli tomu bylo nezbytně nutné stavět nějaké pseudometro.

+3/−2
10.7.2018 16:11

I75v71a27n 81H95o86l27a24s 5127487798247

> Nezaznamenal jsem, že by měl někdo problém s cestováním přes Brno sever-jih

To, že jste nezaznamenal vy, neznamená, že to nezaznamenávají experti. stačí se podívat na vytíženost tramvajové trati mezi Královým Polem a hlavním nádražím (a v navazujícím směru pak mezi hlavním nádražím a Dělňákem). Využití je na hranici kapacity, přitom poptávka zejména v ranní špičce je mnohem větší, než lze nabídnout.

+3/0
10.7.2018 16:39

T87o74m68a13s 75C13e28n39e28k 6107844580443

Výborně. Já kdysi denně cestoval z Řečkovic do Komárova a večer zpět. S MHD mi to každý den zabralo téměř 2 hodiny času - to celé na trase dlouhé 2x 11 km. To je podle mě dost na to, aby se to dalo nazvat problémem . Kromě již zmiňovné kapacity je i přepravní doba neúměrně dlouhá. A to nemluvím o navazujících spojích mimo Brno, kdy někdo musí ještě dojíždět z blízkého okolí Brna a pak přestupovat. Prostě Brno nemá systém rychlé MHD ne jen v severo-jižním směru, ale v žádném směru.

+5/−1
11.7.2018 8:53

L21i33b56o41r 31Z54a82v41ř72e89l 8899516161382

Z Komárova do Řečkovic 2 hod ?? Tak to jezdíte přes Českou Třebovou, ne?? Normálně ve školní rok 35 min ted o prázdninách 30min.

0/−1
13.7.2018 7:55

T65o49m90a77s 58C78e25n82e17k 6957384620313

Poposedněte si.

+1/0
13.7.2018 9:06

I51v81a77n 74H86o67l47a83s 5627707818807

Plnit by měl obojí účel, tedy jak protáhnout regionální vlaky ze severu na jih, tak využít jako rychlá MHD v rámci města - počítat lze tedy se dvěma typy souprav (jak pouze vnitroměstskými, tak regionálními), podobně jako třeba fungují tunely pařížského metra jako pro klasické metro, tak pro RER (v Brně samozřejmě v nesrovnatelně menším rozsahu).

+2/0
10.7.2018 16:37

M92i95r82o24s84l78a60v 69V74y62k89o36u32p35i79l 3290376263595

Brno není jen vlaková zastávka, nádraží a pro někoho místo výkonu práce, ale město, kde žijí celý den lidé, a ti mají zájem, aby Brno bylo hezčí. A odsunem město jedině získá, a to po všech stránkách, jak technické, tak urbanistické . Zakonzervovat současný stav by bylo po všech stránkách velmi špatné.

+11/−2
10.7.2018 15:16

V13l67a32s41t58i94m25i12l 83S68m54o13l78k19a 9969644816413

Je zajímavé, že v zahraničí se snaží to dělat, podle vás, po všech stránkách špatně. Holt se nenarodili v zábradlí u kina, jak naši brouci Pytlíci, co všechno ví a všechno znají.

+1/−2
11.7.2018 21:01

V31í27t 77J92ů56z87a 8912506521608

Přesun nádraží je nejhorší možná varianta. To bude obtížnější než přesun kostela v Mostě.

Oproti tomu vložená anketa tázající se na žádoucí polohu nového brněnského nádraží tedy vypadá, že nepočítá s přesunem, ale s novým nádražím, ale nabízející se varianty zavánějí už existujícími, starými nádražími.

+2/−6
10.7.2018 13:32

M86a28r55t45i20n 77H22o70c64h33m29a69n 7753767114303

Ten přesun je hrozná kravina. Projekt je zastaralý. Nikoliv pro budoucnost, ale už pro současnou provozní situaci kapacitně nevyhovující! Navíc v českých podmínkách nikdy nedojde k realizaci v plném rozsahu, ale rozhodně proběhne nějaká ta škrtací komise, aby pár pitomců bez základního přehledu rozhodlo o úsporách díky kterým se situace ještě zhorší. Stačí se podívat na první koridor i kolem Brna. Sloučení nákladní dopravy s osobní dojde k extrémnímu snížení propustnosti všech úseků tratí zaústěných do nádraží. Sloučením nákladního a osobního průtahu také dojde k vymazání alternativní trasy v případě jakéhokoliv omezení, nebo mimořádnosti. Dnes je běžné, že například z důvodu poruchy, nebo nahlášené bomby jsou vlaky osobní dopravy protaženy nákladním průtahem, jistě znamená to zdržení a komplikace, ale jen pro jeden segment dopravy, zbytek jezdí dál. Ale v novém rozložení to bude znamenat stopku a mnohahodinový kolaps právě proto, že bude stát všechno. Vyhodíme desítky miliard za výrazné zhoršení provozní situace. Je to úplně to stejné, jako když byste místo tří dvoupruhových silnic pro á 15 000 aut postavili jednu čtyřpruhovou pro 30 000 a ty alterntivní trasy zrušili. Na té čtyřpruhovce bude děsně narváno a když se něco stane stojí všechno a není to kudy objet.

+5/−9
10.7.2018 13:00

O91d36s38t79r33a27n89ě88n41ý 85U50ž77i52v46a95t22e66l

Uživatel požádal o vymazání
+5/−5
10.7.2018 13:04

M49a58r46t30i81n 92H40o15c20h17m55a12n 7653697814763

Nádraží Zurrich Hbf. s mnohem vyšším provozem se v daleko složitějších podmínkách přestavovalo za plného provozu. I v Brně by to šlo a bylo to navrhováno. Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody....

+7/−3
10.7.2018 13:07

P31e95t94r 74Ř53i13h59á10k 9874916717288

No jo, ale tady je kamen urazu :) My nejsme Svycari :) a ze je ten Zurrich krasnej :)

+5/0
10.7.2018 13:42

P71a97v27e25l 97M25o63r89a86v95e49c 3612369212558

A protože nejsme Švýcaři (ani Rakušáci co si ve Vídni postavili Hbf na skoro stejném místě), tak se o to ani nebudeme snažit a rovnou zvolíme špatné řešení?

+3/−4
10.7.2018 13:47

P93e97t50r 92Ř83i39h15á58k 9174396157598

Myslel sem to ve stylu, ze ve Svycarsku jsou na tom trosku jinak v nekterych vecech a to co tam jde by u nas neproslo a stalo by to 2x tolik a trvalo 3x tolik... viz Viden.... to taky prece nestoji v centru to za prve za druhé tam jiz nadrazi stalo a okolo prostor, který se vyzuzil a take tam jiz napojeni na mhd metro atd bylo jiz u starého nadrazi.... srovnávat Viden Haup ( byvaly Sud ) a Brno podle mého dost dobře nejde.

+3/0
10.7.2018 13:53

P49a88v10e26l 82M44o41r34a55v86e78c 3112579342568

Právěže srovnávat jde - posunuli Sud kousíček vedle (jako my k variantě Petrov) kde měli místo (což u Petrova je), MHD už tam měli (to my u Petrova také). Měli nádraží v kompaktní zástavbě širšího centra (ze Sud jsem párkrát došel pěšky na Karlsplatz co je přímo na Ringu, z tohoto pohledu je Sud/Hbf spíše jako Petrov než jako Řeka kde 90% města je na sever od ní).

+4/−2
10.7.2018 14:01

P34e56t42r 47B42a57l16c15a89r 2516771437424

Ano, srovnávat lze. Navíc pod Sud metro nebylo, pouze zakopaná tangenta S-Bahnu a tramvaj na povrchu. Na metro se muselo o zastávku popojet. Rakušákům se podařilo nahradit hlavové nádraží novým průjezdným plnohodnotně připraveným na VRT! (Žádná úvrať jako "U řeky"!). Nový Hbf se přesunul právě nad křížení tangenty S-Bahnu a radiály U-Bahnu - naprosto dokonalé pro dopravní obslužnost hlavního nádraží.

V Brně se přesunulo autobusové nádraží a po třiceti letech se k němu přivede tramvaj.

Aby se obsloužila odsunutá poloha vlakového nádraží, tak se plánuje, že 12 bude místo po 4 minutách jezdit po 2 minutách do centra na Nádražní, kde je už teď situace na hranici kapacity s odjezdy po 1min a šaliny mnohdy ve špičkách čekají na místo u nástupního ostrůvku.

0/0
22.7.2018 11:17

M91a67r17t68i20n 13V50i97n95t33r 8780907783307

Ještě dobrá ve srovnání s tím, až bude za pár desetiletí potřeba opravovat nebo rekonstruovat ten jediný bod, kterým budou projíždět všechny vlaky...

+6/0
10.7.2018 13:09

A96l16e28š 48L45i59s81o79v11s74k91ý 9729128422822

Já bych bojoval za návrat busnádraží před Grand. Stejná logika

+5/−3
10.7.2018 12:34

P20e73t14r 11B98a41l86c79a20r 2906531827584

Jaktože města jako Vídeň nebo Mnichov obludné centrální autobusové nádraží nepotřebují? Protože mají odjezdy autobusů distribuované ke stanicím metra na okraji, aby si netahali autobusy do centra. Centrální autobusové nádraží Zvonařka bylo výplodem socialistických plánovačů. Jeho návrat do centra postrádá logiku. Navíc, autobusové nádraží u Grandu je stále v provozu pro dálkovou dopravu.

0/0
22.7.2018 11:22

M38i33r62o55s62l36a18v 98V70y13k41o83u59p22i65l 3410756473115

Tak to nakonec asi celé dobře dopadlo :-).

Technici, ekonomové a racionální lidé všech kategorií zvítězili nad pomatenými laiky, koloběžkáři, "kšandaři" co jezdí načerno a "bábou Blažkovou", která chtěla mít na Zelňák jen pár kroku, a to za každou cenu, tedy za cenu dopravního teroru při rekonstrukci stávajícího nádraží v délce minimálně 10-15 let. HuráR^

+10/−9
10.7.2018 11:58

M17a24r85t58i73n 89V79i87n20t36r 8170567903757

Když mi nádraží mnohem víc vyhovuje ve stávající poloze (a stejně tak v předchozích zaměstnáních), tak podle vás nejsem racionální člověk? Nebo do které kategorie mě zaškatulkujete?:-)

+7/−4
10.7.2018 12:01

V32l51a77s22t45i19m74i33l 83M48a69r71e26š 2486296301472

Poloha je jedna věc, ale to nádraží v ní je asi nejhorší možná varianta. Nestačí absolutně už teď kapacitně (počet kolejí a vlaky spoustu minut čekají před nádražím než se nějaké nástupiště uvolní), tak délkou nástupišť. Jsou dokonce do dvojitého oblouku. A celkově ač jde o nejstarší nádraží v čr (s břeclaví), tak nevyhovuje ani technicky a poskytovaným komfortem.

+3/−1
10.7.2018 13:35

I44v53a52n 74H43o51l73a87s 5647827478977

Jenže většina toho, co popisujete, je pouze důsledkem toho, že to nádraží je už 100 let bráno jako provizorium. A nebýt úsilí soudruhů zablokovat na "věčné časy" možnost rozšíření nádraží postavením Prioru hned vedle IV. nástupiště, tak by bylo řešitelné i rozšíření. Mmch. délka nástupišť už taky není takový problém jako před pár desítkami let, protože dnes se preferují kratší vlaky v hustším intervalu.

+2/−2
10.7.2018 13:48

V71l63a55s50t17i37m69i87l 29M39a37r35e82š 2406476871122

No ale v tuto chvíli je tak nějak jedno, kdo za to může. Rozšiřovat není kam.

Jinak u příměstské dopravy to asi platí, ale rychlíky s tím problém mají. Děnně jezdím domů rychlíkem na ostravu a ten bývá dlouhý právě do obou oblouků.

Ale není to jen problém toho, je zcela jistě potřeba i nová budova nádraží, protože stávající je také nevyhovující. Jak kapacitně, tak i navazujícími službami.

Já bych byl taky radši, kdyby se to vyřešilo na stávajícím místě, ale dle mě prostě není jak, takže jsem rád, že už se začíná něco dít a já se snad dožiju doby, kdy přijedu na hezké nádraží, na které se nebudu bát vystoupit (nadsázka) a před kterým nebudu obdem x minut stát než se uvolní.

+4/−1
10.7.2018 13:58

I72v40a68n 88H88o72l13a48s 5117877988137

Když vám nevadí, že pak výrazně ztratíte přepravou po samotném Brně ...

+2/−2
10.7.2018 14:00

V33l80a36s36t34i21m84i24l 31M19a21r58e42š 2276146251262

To je otázka. Možná bude záležet kam člověk a o kolik mu to právě vykompenzuje kratší dojezd přímo do brna či pokud využije i jinou zastávku než hlavní nádraží.

Já nejsem zatížený žádnou ideologií nebo vlastnictvím pozemků. Já jsem rád, že už se konečně něco děje.

Uvidíme jestli jsem mýlil a případně jak moc

+5/−1
10.7.2018 14:06

P14e84t85r 90B51a78l19c82a89r 2516111167484

Rychlíky zastavují v Brně jen na hl. nádraží. Takže si většina cestujících odsunem nepomůže.

0/0
22.7.2018 11:38

M69a83r94t58i10n 97V57i29n62t73r 8790637283197

Co si představujete pod tím komfortem pro každodenní dojíždění? Já především dostupnost navazujícího uzlu MHD.

A jinak samozřejmě aktuální nádraží není v dobrém stavu, ale patřím k těm, komu i staré nádraží v centru vyhovuje víc než nové o kilometr dál. Ale rozhodovat o tom nebudu, nás dojíždějících se na to nikdo neptá.

Jen mě zajímalo, do jaké své škatulky mě zařadí pan Vykoupil.:-)

+2/−1
10.7.2018 13:50

V56l70a67s86t31i18m84i94l 28M47a88r84e57š 2256376931712

Jistě to k tomu patří, ale zase se zkrátí dojezdový čas na nádraží, takže si myslím, že ve skutečnosti nebudu cestovat o nic déle než teď. Ale až skutečnost ukáže jestli nejsem až příliš velký optimista :)

Aby nedošlo k mýlce, do brna dojíždím vlakem každý den.

+3/−1
10.7.2018 14:00

M13a72r88t57i31n 54V25i27n43t82r 8510207153377

Budu v to taky doufat.

Jinak já jsem dřív taky podporoval myšlenku přesunu, ale postupem času jsem svůj postoj přehodnotil.

+1/0
10.7.2018 14:06

P33e69t62r 21B31a64l79c96a62r 2746651577694

Tak si ty dojezdové časy srovnejte: ušetříte asi 1 minutu na příjezdu vlakem, který mimoúrovňově přijede na nádraží, a přestoupíte na HMD, která se bude cca 8-10 minut vracet přez tři křižovatky a dvě zastávky, aby se dostala před staré nádraží. To se vyplatí!

0/0
22.7.2018 11:44

M25i50r42o90s67l12a59v 59V54y30k97o48u22p71i13l 3740126533175

Vždyť to bude jen o pár set metů dál, přece se to neodstěhuje za Brno, jak někdo stále prezentuje a straší lidi, že budou půl dne cestovat šalinama na Svoboďák.

Mj. mně také vyhovuje celá řada věcí, ale takto se nedá uvažovat.

Třeba (příklad) na ulici Gajdošova přišlo kdysi mnoho lidí o bydlení a domky, když se stavěl průtah městem, který zase pomohl hodně i lidem pouze projíždějícím městem Brnem. Takže těm starousedlíkům to také většinou nevyhovovalo, ale prostě to jinak nešlo.

Pokud někdo říká, že to bude mít o 600 metrů dál, tak to asi bude někdo mít o 600 metrů blíže, (teda pokud nechodí všichni na nádraží jenom ze směru od Masaryčky:-)

+1/−2
10.7.2018 15:44

I41v60a61n 86H62o26l71a17s 5497167198237

O šest set metrů (ve skutečnosti 800, ale chápu, že je potřeba po kouskách ubírat, "aby to vyšlo lépe") blíž to bude mít opravdu málokdo, protože nejde o vzdálenost do cíle, ale o vzdálenost na nejbližší významný uzel MHD v okolí. Prostě napojení na MHD ve variantě Řeka je dost katastrofální a z principu ani jiné být nemůže, protože tam nemůžete přesunout dnešní uzel MHD u hlaváku, který právě v závislosti na umístění nádraží organicky rostl půldruhého století (a v podstatě výrazně determinoval rozvoj celého Brna).

0/−1
10.7.2018 16:46

M90a73r84t10i76n 10H91o82c18h55m77a77n 7493637724193

Ne nerozhodli ani technici, ani ekonomové. Rozhodli ti kdo tahají za šňůrky a kdo před pár lety investovali do příslušných pozemků a řídí si své politiky.Nové nádraží ve Vídni bylo postaveno za 7 let a daleko složitější přestavba nádraží Zurrich hbf s mnohem větším dopravním zatížením a v mnohem horších geografických podmínkách probíhala za plného provozu. Tak si o té problematice aspoň něco přečtěte.

+5/−3
10.7.2018 13:04

I91v75a31n 60H30o58l25a19s 5637637798747

> Technici, ekonomové a racionální lidé všech kategorií

"Kupodivu" řada techniků, ekonomů a racionálních lidí všech kategorií má zato, že nádraží má být v centru velkoměsta a ne na jeho současné téměř periferii.

Dokonce ani ČD nejsou z odsunuté polohy už dobrých 20 let nijak urvané, protože je jim jasné, že počet cestujících zřetelně poklesne.

+2/−3
10.7.2018 13:32

V95l93a19s53t45i16m17i73l 37M71a36r74e19š 2706976851812

Periferii? 800 metrů od stávající polohy? Zase buďme fér a nepišme takové bludy. Ano nová poloha je pro cestující do centra jednoznačně horší. Je pak už otázka kolik jich do centra opravdu potřebuje a chce a pak také, co je možné se stávajícím nádražím dělat. A tam těch možností moc není, resp vlastně skoro žádné.

+4/−2
10.7.2018 13:40

I82v47a98n 52H62o24l73a83s 5587927428587

Funkčně to v současné době periférie prostě je, stačí se podívat na místo.

A možnost vybudovat napojení na MHD alespoň srovnatelné se současným stavem prakticky nulová (i se SJKD by to bylo pro značnou část cestujících horší, než je dnešní situace).

+3/−3
10.7.2018 13:45

V75l45a23s30t26i86m23i45l 34M42a43r56e97š 2806306481562

Ale to místo se bude tímto samozřejmě dál rozvíjet. A je to prostě argumentační faul používat tato označení pro místa, která prostě periferií nejsou ať se Vám to líbí nebo ne.

+1/−1
10.7.2018 15:20

I50v59a59n 39H36o79l26a80s 5317427798457

Tak moc samozřejmé to nebude - plánovaná je smíšená zástavba s převahou kancelářských a obchodních budov (+ částečně byty). Přičemž už nyní zeje mnoho podobných domů prázdnotou (Trinity, budovy na Heršpické ad.). Přirozená poptávka jižní centrum duchů zaplní možná tak za 50-60 let.

+1/0
10.7.2018 16:43

V68l85a23s73t25i61m35i23l 54M92a83r83e49š 2576506131522

Cože? Brno má ze všech velkých měst nejméně volných kancelářských ploch. Naopak je jich zde spíše málo. Proto se další staví a developeři zatím nemají problém je obsadit.

0/−1
10.7.2018 17:11

I53v80a92n 35H37o17l42a82s 5297487658967

Byl jste se tam podívat?

0/0
10.7.2018 18:31

V49l94a53s43t10i64m55i30l 81M82a29r94e34š 2116576751742

Kde přesně?

0/0
10.7.2018 22:56

P88e77t38r 22B38a76l61c86a19r 2406771797894

V Brně v Jižním centru a v okolí brněnského dolního nádraží.

Jste si jistý, že jste detailně informovaný o brněnském realitním trhu? V Brně krachly dva velké projekty na výstavbu kancelářských budov. Lokalita Jaselská kasárna nebyla pro nezájem trhu zastavěna a pokračuje soudními tahanicemi. CD centrum s hotovým projektem a stavebním povolením se snaží zachránit prodejem projektu MmB. Zbrojovku mělo CPI asi deset let u ledu, možná se začne něco dít. Dostavěl se Spilberk, jehož část dlouhou dobu stála zakonzervovaná ve skeletu. ...

0/0
22.7.2018 11:59

P95a22v68e26l 15M96o39r50a49v92e94c 3822699702618

Prosím, jací technici a ekonomové dodali tak silné argumenty pro odsun? Většina srovnávacích studií či argumentů vyznívala buď neutrálně (v něčem lepší Petrov, v něčem Řeka) anebo lépe pro Petrov.

+2/−2
10.7.2018 13:49

P96e10t35r 59B66a17l39c70a36r 2836211277904

Blažek a kolektiv realitních spekulantů konečně potřebují zhodnotit úsilí vložené do Jižního centra, když se jim podařilo vyvést pozemky z majetku města, takže to jsou odborníci na slovo vzatí.

0/0
22.7.2018 12:00

Najdete na iDNES.cz