Vláda chce nádraží v Brně u řeky. Ministerstvo spočítá náklady přesunu

  7:13aktualizováno  17:34
Vláda na svém zasedání projednala přesun brněnského nádraží k řece. Ministerstvo dopravy do konce prázdnin připraví detailní rozbor financování nového železničního uzlu.

Vláda rozhodne o poloze brněnského nádraží | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) na zasedání vlády předložil informaci o přípravě projektu přesunu nádraží k řece. Premiér Andrej Babiš (ANO) chce mít o investici za více než 40 miliard přehled.

„Jedná se o obrovský výdaj, o obrovské částky, chci mít detailnější přehled, do čeho se má investovat a jakým způsobem,“ uvedl Babiš po zasedání vlády.

Vláda se tak opřela o podklady centrální komise ministerstva dopravy, která už na konci května rozhodla o tom, že má stát asi 800 metrů od toho stávajícího na jih k řece Svratce.

Fotogalerie

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na základě doporučení komise při přípravách stavby upřednostnila variantu u řeky bez kolejového diametru. Tedy trati, která by spojila sever města s jihem, částečně vedla v podzemí pod centrem a byla schopná obsloužit i lidi cestující na nové nádraží, nebo z něj.

Právě proti tomu ale protestuje náměstek brněnského primátora Matěj Hollan z hnutí Žít Brno. Podle něj je zpráva, která byla na vládě v rozporu se stanoviskem brněnských zastupitelů, kteří upřednostnili variantu u řeky, ale s kolejovým diametrem.

Kvůli přesunu nádraží se sejde mimořádná rada

Hollan tvrdí, že bez kolejového diametru doprava v Brně zkolabuje. „Navrhnu, aby Rada města Brna vyzvala vládu k odmítnutí tohoto postupu a přikázala ministru Danu Ťokovi (ANO), aby diametr byl nedílnou součástí modernizace nádraží,“ poznamenal Hollan.

Rada ale nakonec o nádraží nejednala a počká až se primátor Brna Petr Vokřál (ANO) vrátí z dovolené. „My jsme o tom na dnešní radě diskutovali, ale ten materiál byl stažen. Shodli jsme se s kolegy, že příští týden v úterý svoláme po návratu primátora z dovolené mimořádnou radu, která se tím bude zabývat,“ uvedl náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL).

Podle Hladíka musí město trvat na tom, aby s nádražím vznikl i podzemní diametr. „Diametr je nutnost a Babišova vláda jde tímto rozhodnutím proti lidem. Je mi líto, že hnutí ANO, které mělo nejlepší podmínky prosadit podzemní dráhu jako společnou investici s novým nádražím, to nedokázalo se svým stranickým předsedou a premiérem Andrejem Babišem dojednat,“ prohlásil Hladík.

Podle náměstka Martin Andera (Zelení) vláda podpořila kolaps dopravy v Brně, protože chce nádraží odsunout. Zelení totiž dlouhodobě podporovali variantu výstavby nádraží pod Petrovem.

Další problém je podle Hollana i v tom, že ministerstvem doporučená varianta spojuje dosud oddělenou osobní a nákladní dopravu, na což upozornili již dříve i sami nákladní dopravci.

Ti varují před možnými kolizemi průjezdu seřaďovací stanicí Brno-Maloměřice a tím, že nákladní dopravu omezí jízdy mezinárodních vlaků ve směru Brno-Maloměřice - Brno-Chrlice - Sokolnice-Telnice a zpět. Upozorňují i na riziko zranitelnosti jediného železničního průtahu Brnem.

Naopak opoziční ČSSD a ODS ústy předsedů Olivera Pospíšila a Roberta Kerndla míní, že je odsun dobrý a podmínění jeho stavby diametrem není správné. Podle nich sice diametr dopravě pomůže, ale časem se k němu stejně musí dospět, i pokud nebude podmínkou stavby nádraží.

Kde by podle vás mělo stát nové brněnské nádraží?

celkem hlasů: 1870

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 16. července 2018. Anketa je uzavřena.

V odsunuté poloze - u řeky 1128
V centru města - pod Petrovem 450
V současné poloze 292

Podle mluvčího Ministerstva dopravy Zdeňka Neusara ale na zmiňované problémy SŽDC bude při přípravě stavby pamatovat. „Před zadáním dalšího stupně projektové dokumentace prověří úpravy z hlediska technicko-ekonomického tak, aby se zvýšila prostupnost a stabilita dopravního modelu nákladní dopravy, aby byly respektovány potřeby osobní dopravy i nárůst dopravy nákladní,“ uvedl Neusar.

Autoři: ,

Nejčtenější

Posekali dropí pole dřív, než měli. Vzácní ptáci neměli šanci přežít

Drop velký

Deset let se odborníci snaží o návrat dropa na Znojemsko. Na pole s šetrným hospodařením se jim už povedlo nastěhovat...

Na farmu už ne! Pomohl mu slovenský parťák, teď se Nečas chystá na galeje

Martin Nečas ze Charlotte se raduje po zisku Calder Cupu.

Jako první se útočník Martin Nečas nedočkavě vrhl na kapitána Patricka Browna, jenž zrovna převzal Calder Cup pro krále...

Naděje pro chudé i peklo pro sousedy. Sociální byty v Brně vzbuzují vášně

Ludmila Funtyová s partnerem a třemi dětmi už více než dva roky díky projektu...

Ohledně sociálního bydlení v Brně proti sobě stojí dva tábory. První, prezentovaný aktivisty blízkými Žít Brno,...

Někomu se nechtělo sesedat z kola, přes rušnou silnici namaloval cyklopruhy

Na rušnou silnici v Hladíkově ulici v Brně někdo namaloval nelegální přejížděcí...

Sesednout z kola, dojít s ním k nejbližšímu přechodu a pak dokráčet zpátky na cyklostezku. Takový způsob překonání...

VIDEO: Řidič couval na D1 u Vyškova, pak vyrazil proti proudu aut

Vozidlo v protisměru na D1

Zcela nepochopitelně se v polovině června choval řidič na dálnici D1 u Vyškova. Nejdříve couval připojovacím pruhem...

Další z rubriky

Moravský Krumlov chce znovu získat Epopej, začíná opravovat zámek

Na zámku v Moravském Krumlově začnou opravy. Pak chtějí získat zpět Slovanskou...

Nejhlasitější výtky proti návratu Slovanské epopeje do Moravského Krumlova padají. Startují totiž opravy zámku za 130...

Mechanik ujížděl potmě dvoustovkou na cizí motorce, skončil v řepce

Mechanik s cizí motorkou havaroval v řepkovém poli

V policejních poutech skončil mechanik, který se více než dvousetkilometrovou rychlostí projížděl na motorce svého...

O provozování linky do Mnichova není zájem, dotovat ji hejtman nechce

Letecká společnost bmi regional představila letoun pro nově zřízenou linku Brno...

Vypršela lhůta, do které se mohli hlásit zájemci o provoz zrušené letecké linky z Brna do Mnichova. Radní o zahájení...

Advantage Consulting, s.r.o.
SEŘIZOVAČ VÝROBNÍHO ÚSEKU

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz