Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Brněnské nádraží je pro lidi, ne pro vlaky, líčí vizi nizozemští architekti

  10:40
Česky umí s obtížemi pozdravit, v Brně byli jen párkrát. Přesto jsou to právě nizozemští architekti, kdo dá podobu novému brněnskému nádraží a ploše, která propojí centrum města s budoucí čtvrtí.
Tým nizozemských ateliérů Benthem Crouwel Architects a West 8 ve svém návrhu...

Tým nizozemských ateliérů Benthem Crouwel Architects a West 8 ve svém návrhu brněnského nádraží pracoval s hrou světel a budovu spojil pohledem na Petrov s historickým centrem města. Pascal Cornips z první zmíněné společnosti (vlevo) i Martin Biewenga z druhého ateliéru věří, že jednou na novém nádraží sami vystoupí z vlaku. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Spojený tým ateliérů Benthem Crouwel Architects a West 8 vyhrál soutěž o podobu klíčové stavby a jejího okolí. Architekti Pascal Cornips a Martin Biewenga v rozhovoru pro MF DNES mluví i o tom, že nádraží není budovou pro vlaky, ale pro lidi.

„Navrhovali jsme ho tak, aby mělo budoucnost,“ říkají.

Soutěž o podobu nového brněnského nádraží vyhrál nizozemský ateliér Benthem Crouwel Architects.

Byli jste v Brně ještě předtím, než byla vypsána architektonická soutěž?
Martin Biewenga:
Ne. A i po vypsání soutěže jsem se tu byl podívat jenom jednou. Poznával jsem město, to je nutné před navrhováním čehokoli a kdekoli. Musíte pochopit, jaké to místo je, jací jsou lidé a jejich příběhy. Jel jsem poznávat krajinu, ale pak do toho vstoupila pandemie a dál už to nebylo možné. Všechny týmy to pocítily.
Pascal Cornips: Naštěstí jsme dostali videa, která nás provázela místem. Ale tentokrát jsme více studovali různé materiály, než procházeli krajinu.

Byla to tedy větší výzva?
Cornips:
Ano, ale zároveň nám to pomohlo soustředit se. Stává se, že vás na místě zaujme jedna konkrétní, třeba problematická věc a uzme si nejvíce pozornosti. Když studujete mapy a celou strukturu z papíru, máte mnohem větší nadhled.

Teď, když jste v Brně, jste se byli podívat na stávající budovu nádraží? Co si o ní myslíte?
Cornips: Stala se příliš malou. Cestujících přibylo, ta budova jednoduše není stavěná pro dnešní dobu. A už není tak bezpečná, je obtížné se orientovat uvnitř i venku.

Vedly se rozsáhlé diskuse o tom, zda postavit nádraží v lokalitě u řeky, nebo pod Petrovem, blíže centru. Dokážete si představit, že byste navrhovali nádraží na menším prostoru?
Biewenga: To nebyl náš úkol. Ale já těm diskusím rozumím. Stávající poloha nádraží je pohodlná, na dosah od centra. Pro mnoho lidí je asi nová poloha u řeky příliš vzdálená. Ale to je jen zdánlivé, zatím je totiž ta oblast velmi neatraktivní. Poloha je zvolená chytře, je to dobrá příležitost pro Brno, aby se obnovilo a rozrostlo. A to velmi blízko historického centra. Myslím, že se to bude dobře snoubit.
Cornips: Nádraží navíc zajistí, že oblast se stane živou čtvrtí. Nebude to jen periferie s byty, ale opravdu část města pro lidi a život.

Máte za sebou návrhy nádraží v Haagu či Rotterdamu, takže vás Kancelář architekta města Brna přímo vyzvala k účasti. Plynuly z toho nějaké výhody?
Cornips: Je vždy pěkné dostat pozvání, ale stejně musíme projít stejnými kritérii jako ostatní. Zúčastnili bychom se i bez pozvání. Měli jsme zájem, kapacitu, čas i zkušenost a zadání nám opravdu sedělo.

Může se zdát zvláštní, že vyzvaný tým nakonec vyhrál.
Cornips: Soutěž je po celou dobu anonymní. Porota neví, že návrh, který jsme odevzdali my, byl od vyzvaného týmu. A do finální čtyřky se z vyzvaných týmů dostal jeden.

Tedy vy. Taky jste z finalistů jediní, kteří neměli ani jednoho Čecha v týmu. Limitovalo vás to?
Cornips: Nemyslím si, že by nás to ochudilo. Už jsme pracovali v Praze, takže kulturní prostředí země, samozřejmě ne Brna, jsme znali.
Biewenga: Jenže při tvorbě návrhu je důležité pracovat s místními, rozumět jejich potřebám. A taky způsobu, jakým se chovají. Takže teď velmi dychtivě očekáváme, až se toto všechno dozvíme a zapracujeme do lepší verze našeho návrhu.

Takže vítězstvím v soutěži vaše práce nekončí?
Cornips: To rozhodně ne, naopak. Naši vizi a představu pro celou oblast ohodnotila porota jako nejlepší plán. Teď si musíme sednout s jednotlivými odborníky a ujistit se, že všechny požadavky a potřeby budou naplněny. Že to prostě do budoucna bude fungovat. Musíme to řešit s lidmi z dopravního podniku, ze Správy železnic, politiky z Brna a dalšími. Nestačí si psát poznámky, musíme si to ukázat a vzájemně se plně pochopit.

Inspirovala vás katedrála na Petrově, historický viadukt, pavilon A na výstavišti. Porota ocenila návaznost na funkcionalistické stavby ve městě. Můžete mi o té inspiraci říct trochu víc?
Biewenga: Navrhovali jsme budoucnost pro obrovskou, ale dnes prázdnou oblast. Jsou tam nějaké budovy a koleje, řeka. Takže částečně inspirace vycházela z návrhu územního plánu pro ještě neexistující čtvrť. Bylo těžké si to představit a přizpůsobit se budovám, které jsou zatím jen na papíře.
Cornips: I proto jsme chtěli, aby nádraží bylo novým centrem. Nejen místem pro cestování. Brno má krásnou architektonickou minulost. Důležitý je i význam, jaký budovy mají. Velké prostory v katedrále, geniální pavilony výstaviště, kupole. To vše je zkombinované a k tomu odkazujeme. Chceme, aby tam lidé chtěli trávit čas.

Věříte, že v novém nádraží budete jednou sami stát? Přece jen, postavit nové nádraží chtělo Brno už téměř před sto lety.
Oba: Ano.

V Česku něco postavit, dokončit a uvést v život trvá velmi dlouho. Projekty jsou napadány, stavby se odkládají nebo přerušují. Někteří lidé nevěří, že by se to vůbec mohlo povést.
Biewenga: Už jsme se několikrát potkali s lidmi z vedení Brna i Správy železnic. Všichni jsou odhodlaní to realizovat, vynakládají veškeré úsilí. Nejen protože je čas to udělat, ale protože je to nezbytné pro město i infrastrukturu, aby se zlepšila kvalita dopravy. Je tam ten správný tlak. Už jsme nádraží dělali, je to velké sousto, ale je to uskutečnitelné. Dokonce i v Česku.
Cornips: Ten trik je v tom, navrhnout něco, čeho je možné dosáhnout. Všichni musí souznít s ambicí, ale ta musí být realizovatelná. Ostatně právě na trať půjde nejvíce peněz, to vyplývalo už ze zadání.
Biewenga: Ale nejsme naivní. Víme, že je tu mnoho pochybností. Jenže nádraží nebude stát o samotě. Je to součást vládního programu na modernizaci železnic, s vidinou vysokorychlostních tratí. To nám dává tu jistotu.

Rychlovlaky, to je na dlouhou diskusi. Zatím jsou v nedohlednu.
Biewenga:
Ano, je to ambiciózní. Ale taky velká příležitost pro Brno i Prahu, aby se napojily na zbytek Evropy. Až bude nádraží stát, za deset nebo patnáct let, bude do vysokorychlostní sítě pasovat.

Nejen nové nádraží, za 50 miliard Brno postaví celý uzel a zvelebí stanice

Co ze zadání vás limitovalo?
Biewenga: Jednoznačně množství veškeré dopravy, která má na nádraží přístup. Brno má hodně autobusů, to nás zaskočilo. Ale pochopili jsme to, nejsou to jen městské spoje, ale i regionální a dálkové. Bylo důležité navrhnout to z pohledu člověka procházejícího nádražím. Klíčová je zóna pro pěší a cyklisty, která vede pod kolejištěm.
Cornips: Zadání je celé o dopravě, kde mají stát jaké zastávky. Ale nádraží je budova pro lidi. A tak jsme ho tvořili tak, aby se v něm lidé snadno orientovali.

Neumístili jste autobusový terminál pod povrch, jak se původně plánovalo. Proč?
Cornips: Pomáhá to s přirozeným nalezením cesty. Když lidé rozumí tomu, jak nádraží funguje, aniž by museli číst cedule, je to jednodušší. Nejsou ve stresu. Dokonce i ti, kteří na nádraží zavítají úplně poprvé.

Co říkáte na návrhy soupeřů?
Biewenga:
Byli jsme na ně strašně zvědaví. (oba se smějí) Půl roku velmi intenzivně pracujete na návrhu, přijdete s řešením, ale to ostatní taky. Zajímá vás to. Všiml jsem si, že hodně z nich navrhlo dlouhý most a právě autobusovou dopravu umístili pod trať. My ne. 

Většina týmů také do návrhu zahrnula spojnici mezi nádražní budovou a Petrovem. I ve vašem návrhu lidé vycházejí zpod oblouků haly a dívají se přímo na Petrov. Proč to bylo důležité?
Biewenga: Centrum je mnohem výš než budoucí nádraží. A na samém vrcholu je katedrála. Vidíte ji skoro odevšad. Když přijedete do stanice, zahlédnete ji a víte, že jste v Brně.
Cornips: Vznikne velký bulvár, který směřuje od nádraží do centra. Tím se nová a historická část propojí. Vstupní hala je protipólem Petrova, vedou spolu dialog. Je to nejen o pohledu, ale i pocitu a taky uvítání do atmosféry města.

  • Nejčtenější

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

Plánovaný podzemní tunel na D43 v Brně má být zkrácený, starostové protestují

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

Tisíce drobných orchidejí zdobí kopec u Znojma, letos kvetou o měsíc dřív

18. dubna 2024  16:44

Populace orchideje vstavač kukačka kolem Cínové hory u Znojma, která je největší v Česku a unikátní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Bývalý ředitel finančního úřadu kryl úniky a bral „dárky“, dostal podmínku

24. dubna 2024  15:01,  aktualizováno  16:48

Bývalý ředitel brněnského finančního úřadu Miroslav Kuba si už třikrát vyslechl podmíněný trest za...

Muž dohnal a zaklekl zloděje. Strach jsem neměl, jsem takto nastavený, říká

24. dubna 2024  14:08

Zrovna se autem vracel domů, když na brněnské tramvajové zastávce spatřil starší paní, jak se...

Sigma má nabídku od Američanů, investor naznačil zájem jen o menšinový podíl

24. dubna 2024  11:39

Prasečí hlavy a další tvrdé vzkazy nespokojených fanoušků mírnili funkcionáři fotbalové Sigmy...

Stát chtěl kvůli podvodu po elektrárně miliardu a půl, soud obžalované zprostil

24. dubna 2024  11:14

Státní podporu v hodnotě stovek milionů korun získala firma provozující jednu z největších českých...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...