„Společnost paralyzoval nezvládnutý přechod na nový informační systém a dva měsíce nemohla odbavovat zakázky,“ napsal v insolvenčním návrhu Jiří Juřica, člen představenstva.
Paradoxní je celá situace v tom, že jde o firmu z Brna, tedy města „ajťáků“. Podle ekonomů a expertů na informační technologie se to ale může stát velmi snadno.
„Oblast tvorby informačních systémů a obchodů je velmi komplikovaná. Tady neexistují žádné normy, jako když si třeba kupujete auto. Pokud si vytvoření e-shopu objedná klient, který se v tom úplně nevyzná, tak je to problém. Firma mu může naprogramovat takřka cokoliv, co pak nemusí fungovat. Přirovnal bych to k situaci, jako kdyby si někdo přišel objednat nábytek a řekl, že chce skříň, a neuvedl nic víc. Tomu pak mohou vyrobit, co chtějí,“ řekl Martin Březovský, odborník na programování a vývoj e-shopů.
Jasné však není, zda si lidé z Exiterie e-shop s nábytkem neprogramovali sami.
Hodně tvrdý pád
Ještě před měsícem měla firma 300 zaměstnanců. V Rousínově a Praze stojí její velká logistická centra. Provozovali podle svých tiskových zpráv vlastní autodopravu, což není příliš obvyklé – nábytek rozváželo 60 dodávek a 20 kamionů.
Z insolvenčního návrhu, který firma podala sama na sebe, vyplývá, že jen za mzdy za loňský prosinec až letošní únor dluží 2,8 milionu korun. Exiteria má několik závazků, které jsou déle než 30 dnů po splatnosti, a není schopná na ně peníze poslat. Vůči finančnímu úřadu má firma neuhrazené závazky přesahující dvacet milionů korun, další miliony pak dluží za zdravotní pojištění.
„Pokud dva měsíce taková kolosální firma není schopná odbavovat objednávky, tak je to velký problém. Nábytkářské firmy totiž mají velké zásoby, na kterých je navázáno hodně peněz. Většinou jedou na úvěry a v momentě, kdy nemají tržby, tak se dostávají do platební neschopnosti,“ konstatoval ekonom Tomáš Menčík z analytické společnosti Cyrrus.
Internetové stránky e-shopu MT-nábytek už v tuto chvíli nefungují, ve firmě nikdo telefon nezvedá. Nedá se dotelefonovat ani jednatelům Danu Urbánkovi a Jiřímu Juřicovi. V Exiterii podle informací serveru Lupa, který na případ upozornil, figuruje ještě Milan Frantík.
Firmu teď zastupuje Advokátní kancelář Zrůstek, Lůdl a partneři v. o. s. „Jsme vázáni mlčenlivostí. O tomto insolvenčním řízení nemůžeme sdělovat informace,“ reagovali advokáti na dotazy.
Zbyly čtyři desítky zaměstnanců
Redakci MF DNES se podařilo kontaktovat dnes už bývalé zaměstnance firmy, kteří potvrdili, že než společnost začala používat nový informační systém, fungovala standardně bez problémů.
„Co se pak stalo, ani nevíme, šlo to trochu mimo nás. Vedení nám o tom nic bližšího neřeklo. Ale ještě v minulém roce mně připadalo, že je vše v pořádku,“ uvedl jeden ze zaměstnanců, který si přál zůstat v anonymitě.
Další zaměstnanec se ozval redakci sám. Popisuje, jak dostal výplatu s dvouměsíčním zpožděním. Ve firmě pracoval jako řidič.
„Byl jsem rád, že jsem týden po nástupu odešel. Logistické centrum v Rousínově je bývalý areál Jitony, kde byl hlavní sklad. Jenže sklad má jen 3 nakládací rampy pro dodávky a dodávek bylo několik desítek. Logicky, když se jedna dodávka nakládala asi třicet minut, se nestíhalo a i když se dopředu posílaly časy dojezdů na sklad, tak zboží většinou nebylo nachystané na naložení, aby se ihned po příjezdu mohlo naložit na druhý den. Takže se chodilo nakládat buď v noci, anebo druhý den brzo ráno. Takže slibované peníze, 800 čistého závozník, 1100 a více řidič, byly těžce vydělané, když člověk trávil v práci 14 až 16 hodin,“ popsal jeden z bývalých zaměstnanců.
Na svém webu se firma prezentovala jako lídr v on-line prodeji nábytku v České republice i na Slovensku. Z velké části to byly produkty polské provenience. Po dvouměsíčních problémech s informačním systémem nepomohlo ani to, že odbavování zakázek se rozjelo a tržby strmě rostly. Nepodařilo se vyrovnat finanční ztrátu.
Firmu se prý nepovedlo oživit ani pomocí ekonomických škrtů a nepodařilo se dojednat přísun peněz od třetího subjektu. Provoz se tak stal dále neudržitelný. Soud už s firmou Exiteria zahájil insolvenční řízení a vyzval věřitele, aby přihlásili u insolvenčního soudu své pohledávky. Což platí i pro zákazníky, kteří si objednali zboží, zaplatili a stále na ně čekají.
„Domníváme se, že případný výtěžek zpeněžení uvedeného majetku firmy bude stačit na pokrytí veškerých nákladů insolvenčního řízení,“ uvedl Juřica v insolvenčním návrhu.
Nyní má společnost 43 zaměstnanců. Působí také na Slovensku a od loňska i v Maďarsku. Exiteria začínala v roce 2011 jako drobný internetový prodejce se třemi zaměstnanci. V roce 2012 spustila firma slovenskou verzi svého e-shopu pod názvem MT-nábytok.sk. Na konci minulého roku přidala ke svému logistickému centru v Rousínově nové v Praze.