Andrea Dovizioso z týmu Ducati během závodu MotoGP v Brně.

Andrea Dovizioso z týmu Ducati během závodu MotoGP v Brně. | foto: Reuters

Brno nepochopitelně jedná s MotoGP za jiných podmínek, zlobí se hejtman

  • 55
MF DNES zjistila, jak zní návrh promotérské společnosti Dorna na pořádání letošní motocyklové Velké ceny v Brně. Hejtman Bohumil Šimek se zlobí, že město jím dojednané podmínky svévolně opominulo. Vedení Brna na jeho vyjádření reagovalo, že ho o všem informovalo.

Podle důvěryhodného zdroje z rady města nabízí promotér motocyklového mistrovství světa, že za letošní ročník, který by se jel 7. až 9. srpna bez diváků, si vezme jeden milion eur. Standardní částka přitom činí 4,5 milionu eur.

Na oplátku by společnost Dorna schválila Brnu závod i na příští rok, který zatím město nemělo vyjednaný. Za ten by už ale zaplatilo mnohem více, a to šest milionů eur.

Celkem se tak takzvaný zalistovací poplatek za dvě Velké ceny v letech 2020 a 2021 vyšplhá na sedm milionů eur, tedy zhruba 190 milionů korun.

To je částka, která bude pro Brno jen těžko akceptovatelná. Za letošní ročník by totiž nemělo žádné příjmy ze vstupenek, ani by v regionu nic neutratili zahraniční fanoušci, kteří kvůli uzavřenému Masarykovu okruhu nemají důvod dorazit.

Příjmy ze šampionátu v příštím roce by se sice mohly vrátit na standardní úroveň, ale ani ta podle dosavadních zkušeností zdaleka nevykompenzuje celý poplatek.

Stát, kraj a město se dosud horko těžko skládaly na poplatek 4,5 milionu eur, proto je nepravděpodobné, že by teď při nižších příjmech kývli na vyšší částku.

„O problému intenzivně jednáme několik posledních týdnů. Variant je celá řada, ale žádné řešení není ideální. Zatím je všechno otevřené, jak letošní rok, tak i smlouva na příštích pět let. Zatím ani nevíme, co bude s lístky, které se prodaly na akci ještě před pandemií. Je jasné, že musíme dojít k řešení co nejdříve,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Spolek města a kraje, který Velkou cenu pořádá, má jinou představu než promotér. I při letošní slevě by v příštím roce rád zaplatil poplatek v klasické výši, podle již dříve zveřejněných informací jde o sumu zhruba 120 milionů korun.

Mám rozporuplné pocity, říká primátorka

„Ke konkrétním částkám bych se nerada vyjadřovala, protože jednání stále probíhají,“ poznamenala Vaňková. Připustila, že záležitost by se mohla dostat i na jednání červnového zastupitelstva.

„Na jednu stranu bych chtěla, aby se Grand Prix v Brně zachovala. Na druhou stranu by závody bez diváků byly něco úplně jiného a navíc bez druhotných přínosů, takže mám rozporuplné pocity,“ sdělila Vaňková.

Situaci kolem letošního ročníku komplikuje i to, že už se prodaly tisíce vstupenek. Utržené peníze by pořádající spolek musel buď vracet, nebo lístky přesunout na další ročník.

Pětiletá smlouva s Dornou letos vyprší a stále se řeší, co se bude dít dál. Promotér totiž avizoval, že chce poplatek v případě prodloužení smlouvy zvýšit na 9 milionů eur, což je podle dnešního kurzu kolem 240 milionů korun.

To by pro kraj a město bylo bez účasti státu příliš. „V únoru jsme avizovali, že chceme novou smlouvu uzavřít do června, ale koronavirus všechno zdržel, takže zatím nevíme, kdy k tomu dojde,“ podotkla Vaňková.

Město riskuje krach jednání, zlobí se hejtman

Jihomoravský hejtman Bohumil Šimek (ANO) jednání města se španělským šéfem Dorny Carmelo Ezpeletou odsuzuje.

„V posledních dvou měsících se mi podařilo uzavřít křehké dohody se společností Dorna Sports, která byla ochotna udělat výrazné ústupky z původně stanovené výše zalistovacího poplatku a nad rámec nabídla exkluzivní podmínky pro prezentaci ČR, Jihomoravského kraje a města Brna v rámci této významné sportovní akce,“ uvedl Šimek. Právě on vyjednal dohodu jeden plus šest milionů eur, což se Brnu nelíbí a chtělo by částku snížit. 

O vývoji jednání podle svých slov Šimek informoval také premiéra Andreje Babiše (ANO) a ministryni pro místní rozvoj Kláru Dostálovou (nestr. za ANO) a dostal příslib finanční podpory, díky kterým by se Velká cena mohla konat letos i příští rok.

„Tím bychom také získali prostor pro vyjednávání o pokračování smlouvy pro další ročníky. Dále se mi podařilo dojednat významný finanční ústupek od společnosti Automotodrom Brno. O detailech těchto dohod jsem informoval paní primátorku Markétu Vaňkovou, která s tímto postupem souhlasila. Z pro mě nepochopitelných důvodů se postoj města Brna ze dne na den změnil a začali jednat samostatně s panem Ezpeletou o zcela jiných podmínkách,“ poznamenal Šimek.

Zmíněná změna kurzu by podle něj mohla zavinit ztrátu důvěru a ohrozit pořádání MotoGP.

„Velmi mě mrzí, že vedení města takto riskuje možný krach těchto jednání, kdy reálně může nastat ta nejhorší varianta, že se letošní Grand Prix České republiky neuskuteční, Spolek bude muset dle smlouvy zaplatit zalistovací poplatek pro letošní rok v plné výši a Česká republika navždy přijde o Mistrovství světa silničních motocyklů,“ upozornil hejtman. 

Ve čtvrtek však přiznal, že o dopisech od vedení Brna věděl. „Nesouhlasil jsem však s jejich obsahem, proto je pod nimi podepsaná pouze paní primátorka,“ dodal s tím, že musí postupovat společně. Tlačí je čas kvůli blížícím se závodům

Vyjádření primátorky Vaňkové k MotoGP

Primátorka Brna Markéta Vaňková se k situaci kolem MotoGP detailněji vyjádřila až ve středu pozdě večer v rozeslaném prohlášení:

Podmínky vyjednané panem hejtmanem, tedy letos 1 milión eur a příští rok 6 miliónů eur, považuji za nutné nechat schválit Zastupitelstvem města Brna, které se koná za necelých 14 dní, konkrétně 16. června, a to z důvodu navýšení závazku oproti závazku sjednanému na letošní rok ve stávající smlouvě uzavřené na dobu 5 let tehdejším primátorem Petrem Vokřálem a hejtmanem Michalem Haškem. Bez mandátu zastupitelstva a v době, kdy stát městům a obcím nečekaně a nesystémově odpírá i v této těžké postcovidové době podíl na daních, s nímž naše rozpočty kalkulují, nechci budoucí rozpočet města zatěžovat závazkem nad rámec pro letošek původně dohodnutých a akceptovaných podmínek.

Dalším možným řešením je nezpochybnitelná garance Vlády ČR, případně některého z ministerstev, že se bude stát na financování zalistovacího poplatku dlouhodobě a dostatečně podílet.

Za mě osobně je stávajících 30 miliónů korun, které město dává Spolku na úhradu zalistovacího poplatku, maximálně možnou a obhajitelnou částkou. Podotýkám, že jsme s promotérem opakovaně jednali, informovali jsme ho o potřebě projednat případné navýšení poplatku v zastupitelstvu a nabídli jsme mu i jiné varianty řešení, například tu, že se letošní ročník odjede bez diváků s poplatkem 1 milión eur a zahájíme rovnou jednání o nové pětileté smlouvě.

Dovoluji si podotknout, že o svých postojích a o rozhodnutích vedení města jsem pana hejtmana Šimka vždy neprodleně informovala, dokonce jsme se společně účastnili videohovoru s panem Ezpeletou, v rámci kterého jsem jej žádala o snížení částky navržené na rok 2021.

Pro dokreslení složitosti celého procesu a rozhodování o dalším osudu MotoGP v Brně mohu uvést, že v posledních dnech rezignovali 3 členové z pětičlenné kontrolní komise spolku, a to zakládající člen Stanislav Kadečka, člen nominovaný MŠMT Jan Procházka a taktéž bývalý člen výkonného výboru spolku Petr Vokřál. 

(redakčně kráceno)