Čtvrtek 7. července 2022, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 7. července 2022 Bohuslava

Modernizaci tratě stojí v cestě hospoda. Všude bude beton, vadí majitelům

Dlouhý příběh plánované rekonstrukce a elektrifikace železniční tratě z Brna do dvacet kilometrů vzdálené Zastávky nekončí. Projekt za čtyři miliardy korun stopl protest majitelů restaurace v blízkosti kolejí.

S modernizací tratě z Brna do Zastávky, jak ji naplánovala Správa železnic, nesouhlasí majitelé nádražní hospody Vechtrovna v nedalekém Troubsku. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Několik let modernizaci železnice blokoval kontroverzní spolek Voda z Tetčic. Po vleklých sporech už nyní v úseku platí výluka a cestující musí od pondělí náhradními autobusy, jenže dělníci zatím řeší jen přípravné práce čtyřmiliardové investice.

Ty hlavní totiž opět stojí – kvůli napadanému stavebnímu povolení.

S modernizací tratě, jak ji naplánovala Správa železnic, totiž tentokrát nesouhlasí majitelé nádražní hospody Vechtrovna v nedalekém Troubsku.

„Plánovaná oprava se nás jednoznačně dotkne, během územního a stavebního řízení se nám však nikdo neozval, abychom se k ní mohli vyjádřit,“ vysvětlil jeden ze spolumajitelů Petr Řehořka.

Správa železnic to vysvětluje jednoduše – podle ní zkrátka mezi účastníky řízení nepatří.

„Tvrdí, že se stavba dotýká jimi vlastněné nemovitosti, což se nezakládá na pravdě. Stavba se pouze dotýká pozemku, na kterém je nemovitost postavená. Ten je však v majetku Správy železnic,“ podotkla mluvčí státní organizace Nela Friebová.

Chystají nesmysly, kritizuje majitel restaurace

Řehořka to však považuje za účelové tvrzení, skutečnost je podle něj jiná. „Netvrdím, že se pozemek s tratí dotýká přímo budovy hospody, ale všech opěrných zdí, na nichž půlka domu stojí. Týká se to také vjezdu, plotu či dlažby,“ vyjmenoval.

A zdaleka to není jediná věc, kterou kritizuje. Má i zásadní připomínky k podobě opravy, která se řeší více než desetiletí a k níž se už na začátku jako spolumajitelé hospody vyjadřovali a již tehdy s některými kroky nesouhlasili.

„Chystají tam naprosté nesmysly. Jedním z nich je, že se zvedne trať, která je dnes v mírném ďolíčku. Je to kvůli autobusům, aby mohly lépe překonat přejezd, který tudy vede. Přitom by stačilo seškrábnout pár metrů silnice na jednu i druhou stranu, aby bylo klesání k přejezdu pozvolnější,“ míní Řehořka.

A je si jistý, že tato varianta by byla i levnější než návoz velkého množství štěrku, kterým železničáři musí podsypat opravované koleje, aby vedly výš než dnes. „Argumentovali, že silnice není jejich, ale kraje. Na to jsem jim odpověděl, ať se tedy s krajem domluví,“ doplnil.

Rychlejší spojení v nedohlednu

Faktem zůstává, že protest roky vyhlíženou modernizaci opět zdržuje. A podle starostky Markéty Bobčíkové (Nezávislí za lepší Troubsko) je hlavně oprava přejezdu nutná. „Patří mezi velmi nebezpečné. Dnes tam u silnice navíc chybí chodníky, i ty by však Správa železnic zaplatila,“ sdělila starostka.

Více spor komentovat nechce, nicméně většina lidí se podle ní na novou trať logicky těší. „Budeme mít rychlejší spojení do Brna a možná se zvýší i počet vlaků,“ uvedla.

Opravou za čtyři miliardy korun, původně plánovanou od letoška do podzimu 2023, by se totiž měla trať elektrifikovat a také v části ze Střelic do Zastávky zdvojkolejnit.

Kdy se tak stane, není jisté. Majitelé hospody vznesli i druhou zásadní připomínku – k umístění zastávek. Zatímco dnes je každá na jedné straně od přejezdu, po opravě mají obě stát právě u Vechtrovny. U ní je však méně místa než na druhé straně. „Navíc tam stojí stará nádražní budova, kde by lidé mohli najít přístřeší,“ navrhl Řehořka.

Podle plánů železničářů má však nový peron stát v těsné blízkosti hospody. „Vechtrovna nebude najednou jako na podstavci, ale zapadne do terénu, obeženou ji chodníky z betonové dlažby, beton bude všude. Úplně se ztratí romantika celého místa,“ štve Řehořku.

Hrozba soudem

Odvolání majitelů hospody už má několik týdnů na stole ministerstvo dopravy. „Rozhodnutí očekáváme přibližně do konce června,“ podotkla Friebová s tím, že Správa železnic už dokonce vybrala firmu, která trať opraví.

Nicméně už dříve železničáři avizovali, že jasno o odvolání by mělo být nejpozději na konci dubna.

Pokud stížnost ministerstvo smete ze stolu, Řehořka nevylučuje, že se obrátí na soud. A nebyl by to první případ „blokády“ rekonstrukce této trati, jejíž součástí je také vybudování nové zastávky v brněnské městské části Starý Lískovec.

Podle prvotního plánu měly po opravené trase jezdit vlaky už v roce 2012, jenže záměr se nelíbil již zmíněnému spolku Voda z Tetčic, za nímž stojí tamní bývalý starosta Josef Dvořák, který stavbu na dlouhé roky zastavil. Stejný spolek před dvěma lety napadl i rozšiřování dopravní tepny v Žabovřeské ulici v Brně.

Obří výluka z Brna na sever začne příští květen

  • I na nejvytíženějším jihomoravském koridoru z Brna na Českou Třebovou je v plánu rozsáhlá oprava. Železničáři už znají termín – vrhnou se na něj za rok v květnu. 
  • V úseku od Blanska až do brněnských Maloměřic budou po etapách pracovat až do začátku roku 2023. Celý předcházející rok by přitom na frekventované trati měla být úplná výluka. 
  • Mezinárodní vlaky a expresy mířící z Brna na Prahu tak musí zamířit po trati přes Havlíčkův Brod, případně oklikou přes Olomouc. 
  • Kromě samotných kolejí dělníci opraví také tunely, mosty i jednotlivé stanice na trati. 
  • V dlouhodobějších plánech železničáři počítají od roku 2025 také s dvouletou opravou na stejném koridoru v úseku od Blanska do České Třebové.
Autor:
  • Nejčtenější

Svět nám rozchod závidí, shodli se Klaus a Mečiar. Naštvaně ale odešli ze studia

Čtvrteční televizní diskuse s Václavem Klausem a Vladimírem Mečiarem, kteří v roce 1992 jako premiéři národních vlád...

Drahé energie dostaly pekařství na dno, to teď po třiceti letech končí

Letos mohli v pekařství v Boskovicích slavit třicet let provozu, místo toho však visí na dveřích oznámení, že výroba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič dostal po roztržce ránu nožem, hledá se divoce ujíždějící cyklista

Policisté se snaží rozplést spor, při kterém byl v pátek odpoledne v centru Brna pobodán řidič osobního auta. Klíčovým...

Jako v Itálii. Lípy už sucho nezvládají, obec tak přešla na cypřiše a cedry

Premium Mimořádně suché a teplé klima mění zeleň v jihomoravských obcích. Vedle jabloní se pěstují datle nebo fíky a prostor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čtrnáctiletý chlapec si půjčil dědovo auto, při jízdě narazil na policisty

Po dobrodružství zatoužil na začátku prázdnin čtrnáctiletý chlapec na Hodonínsku, který večer tajně nasedl do dědova...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Škoda, že se Mendel nedokázal myšlenkově propojit s Darwinem, lituje bioložka

Premium Letos si připomínáme 200. výročí narození moravského přírodovědce německého původu Gregora Johanna Mendela. Co by se...

Kousání nehtů na noze a pití sójové omáčky. Vzniká Národní sbírka zlozvyků

Oceňovaná umělkyně Kateřina Šedá buduje s pomocí veřejnosti Národní sbírku zlozvyků. Ve sbírce se objevuje třeba...

Je velmi očistné dělat si legraci z toho, čeho se bojíme, říká brněnský komik

Premium Začínal jako editor v novinách, tvořil reklamní scénáře. Později napsal tři knihy fejetonů a udělal si jméno jako...

Chránil jsem slepice před kunami, hájí se travič. Karbofuranem zabil i dravce

Několik otrávených zvířat včetně kriticky ohrožených dravců má na svědomí starší muž se zálibou v myslivosti a chovu...

Advantage Consulting, s.r.o.
ITalian CUSTOMER SUPPORT Home office (30. - 40.000 CZK)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

Hvězdy ve Varech: Bývalí milenci Jágr s Verešovou po 20 letech opět spolu

Jaromír Jágr (50) a modelka Andrea Verešová (42) patřili kdysi k nejsledovanějším párům showbyznysu. Hokejista vyrazil...