Michal Hanák vsadil na výrobu vratných plastových kelímků pod značkou NickNack.

Michal Hanák vsadil na výrobu vratných plastových kelímků pod značkou NickNack. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Díky „nicknackům“ vyčistili festivaly od záplavy odpadu

  • 6
Nejspíš by se dál věnoval obchodu v nadnárodní společnosti nebo vyučoval biologii jako prvních pár let po studiích. Jenže místo toho Michal Hanák v roce 2011 s bratrem a kamarádem založili firmu NickNack, která proměnila kulturu českých i slovenských hudebních festivalů, včetně Colours of Ostrava nebo Pohoda. A nejen jich.

Tři Brňany už nebavilo brodit se na oblíbených akcích záplavou jednorázových plastových kelímků, tak přišli s nápadem vratných zálohovaných nádob s unikátním designem.

Příběh roku

Michal Hanák se účastní soutěže EY Podnikatel roku a soutěží i o cenu čtenářů za nejlepší podnikatelský příběh. Hlasovat pro něj můžete v anketě ZDE

„Jen pro čtyřicítku festivalů, kam jsme nicknacky dodávali, loni nemuselo vzniknout bezmála tři miliony jednorázových kelímků, které by zabraly plochu 64 fotbalových hřišť. Za pět let existence je ze všech akcí a projektů celkové číslo mnohonásobně vyšší. Vytvořily by obří skládku, která se sama nerozloží. Na to jsme hrdí,“ povídá šestatřicetiletý Hanák.

Není to však jen ekologie, která stojí za úspěchem brněnských podnikatelů. Dej lidem nicknack a už ho nepustí z ruky, zní jejich heslo. Aby ho mohli naplnit, přidali ke kelímku z tvrzeného plastu speciální klip, díky kterému se dá snadno zavěsit za kalhoty.

„Jde je navíc zaháknout do sebe a odnést tak víc nápojů naráz, aniž by do nich člověk musel strkat prsty,“ vysvětluje absolvent Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity. Jedinečný systém je dokonce zapsaný jako průmyslový vzor pro celou Evropskou unii.

Pro Michala Hanáka můžete hlasovat v anketě ZDE

Rozrůstající se firma, která má tři stálé zaměstnance, několik externích spolupracovníků a v sezoně okolo stovky brigádníků, nicknacky prodává i pronajímá. Odběratelům navíc i díky velkokapacitnímu mycímu centru, jednomu ze dvou v České republice, zajišťuje kompletní servis. A sází na design. Jen loni vyrobila ve čtyřech stovkách různých edic bezmála milion kelímků. „Velké akce ukázaly, že to funguje. Díky nim nastal lavinový efekt. Ostatní to totiž vidí a nicknacky s vlastním potiskem chtějí také,“ usmívá se Hanák.

Speciální kelímky tak v současnosti dostanou do ruky návštěvníci několika zoologických zahrad, včetně Lešné nebo Dvora Králové, akvaparků, hudebních klubů nebo sportovních utkání, například na domácích zápasech fotbalové Zbrojovky Brno.

„Jsou i na místech, kde bychom to před pěti lety nečekali. Třeba v kempech, na rančích nebo svatbách,“ vyjmenovává dvojnásobný otec, který kromě návštěv kulturních akcí, jež ho nakonec k podnikání přivedly, rád hraje tenis nebo lyžuje.

Jít za svým a nikdy se nevzdávat, to je jeho životní motto. Hanák přiznává, že v podnikatelských začátcích si ho při řadě problémů musel často připomínat. Dnes si však libuje, že nicknacky stojí v mnoha domácnostech jako suvenýry. Ostatně jejich název v anglickém slangu právě to vystihuje.

„Záloha na náš kelímek stojí v průměru padesát korun. A při výjimečných akcích si jich lidé odnesou domů klidně i víc než polovinu. Třeba při rozlučce fotbalisty Petra Švancary s kariérou za Lužánkami zmizely prakticky všechny,“ zmiňuje i jedinečnou událost, kterou na zchátralém brněnském stadionu navštívilo 35 tisíc lidí.

Hanák stejně jako všichni ostatní ve firmě doufá, že takových bude ještě víc. A třeba i v Polsku, Slovensku nebo Skandinávii, na jejichž trhy se chce firma zaměřit víc než v minulosti.