„Useknutá“ rovnou z obou stran bude tramvaj číslo 2. Na jedné straně skončí u Ústředního hřbitova, respektive na Bohunické, na té druhé u Vojenské nemocnice.
V prvním případě se chystá velká více než čtvrtmiliardová modernizace tratě do Modřic, tedy jediné, jež vede až za Brno. „Tyto úpravy umožní zvýšení rychlosti vozů v daném úseku a tím i zkrácení dojezdových časů,“ slibuje generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek.
Oprava se tak dotkne „jen“ kolejí, nikoliv silnice, jenže právě po ní vyrazí náhradní autobusy s označením x2. Na běžně zasekané Vídeňské ale může nastat problém, že autobus skončí v zácpě a návazné spoje do okolních obcí pak ujedou lidem, kteří na konečné dvojky přestupují. „Těmto cestujícím doporučujeme využít přestup na vlak v Modřicích,“ radí mluvčí DPMB Hana Tomaštíková. Autobus kopírující trasu dvojky je tak především pro ty, kteří bydlí kolem.
Rozkopané Brno. Silnic se opraví za 1,6 miliardy, spěchá se i kvůli MotoGP![]() |
Opačný konec trasy dvojky a stejně tak i tramvaje číslo 3 bude mít dopad rovněž nejen na Brňany, ale dojíždějící z okolí. Šaliny totiž nedojedou až do blízkosti židenického vlakového nádraží, kde zastavují i regionální autobusy číslo 201 mířící do Jedovnic na Blanensku, ale skončí už u Vojenské nemocnice.
Nasadí bateriové trolejbusy
Rekonstrukce Zábrdovické, která je kvůli napojování rostoucí čtvrti Nová Zbrojovka už delší dobu rozkopaná, se posouvá do další fáze. „Z důvodu zachování přestupních vazeb na linky 2 a 3 budou vybrané autobusové a trolejbusové linky prodlouženy do zastávky Vojenská nemocnice,“ informovala mluvčí dopravního podniku.
Jak zasáhnou uzavírky do brněnské MHD
|
U zmíněného špitálu tak vznikne velký přestupní uzel, kam vedle „jedovnického“ autobusu zamíří i brněnské spoje 55, 58 a 78 a taky trolejbusová linka 27, na niž podnik nasadí bateriové vozy.
„K Vojenské nemocnici pojedou kolem nádraží v Židenicích a dále po Lazaretní, zpět pak po Zábrdovické a Bubeníčkově,“ přiblížil naplánovanou trasu provozní ředitel DPMB Jan Seitl. Celá doprava na Zábrdovické tak nově začne jezdit od centra směrem ke Staré osadě, dosud tak mohla jen MHD.
Dál přitom trvá uzavírka kvůli před třemi lety „zapomenutému“ rozšíření silnice pod železničním mostem v Šámalově ulici. V roce 2022 se sice zrekonstruoval most, ale silnice ne. Pro auta se tak nic nezměnilo. „Navíc přišel požadavek na prodloužení termínu dokončení této akce, který byl původně avizovaný na konec května,“ doplnila koordinátorka dopravních uzavírek v Brně Vlasta Jágerová.
Splní letitý slib
Aby toho nebylo málo, tak se kompletně pro veškerou dopravu uzavře průjezd po Kounicově ulici. Do prací zatím mimo silnici se tu už před časem pustili pracovníci Brněnských vodáren a kanalizací, nyní se staveniště rozšíří i na vozovku a frekventovanou tramvajovou trať. Jezdí tudy totiž mimo jiné linka 12, která má ve špičkách interval co čtyři minuty. „Oprava je nutná nejen kvůli špatnému technického stavu kolejí, ale i krytí z panelů, po nichž při odbočování přejíždí auta,“ vysvětlil Havránek.
Zároveň ale při rekonstrukci dojde na jeden letitý slib. U Moravské zemské knihovny vznikne zastávka. Nebudou však u ní zastavovat tramvaje, ale jen trolejbusy. To jsou další běžné linky, kterých se tak uzavírka Kounicovy dotkne.
„Trolejbusy 34 a 36 objedou uzavřený úsek po trase linky 32 přes Botanickou a budou mít rovněž dočasné zastávky Nerudova pro obsluhy lokality a zastávku u ulice Jana Babáka s přestupem na tramvajovou linku x12,“ přiblížil Seitl.
Brno se dočká zastávky u knihovny, tramvaje na ní však stavět nebudou![]() |
Od neděle bude v Brně tolik omezení, u kterých jsou potřeba obousměrné šaliny, že ani nemusí jejich kapacita stačit. „Připravujeme proto záložní variantu v podobě spojení dvou běžných tramvají zadními částmi k sobě. Takové soupravy budeme mít celkem tři a nasazovat je chceme právě na lince x12,“ prozradila mluvčí DPMB. Na nástupní straně budou vždy jen dveře prvního vozu, takže lidé můžou využít pouze ten jeden. Kapacitně to ale podle mluvčí postačí.
A komplikací na silnicích bude v dalších týdnech ještě přibývat. Na křižovatce Koliště a Křenové dojde od června k dalšímu zúžení kvůli pracím vodáren. To dopadne hlavně na automobilovou dopravu. Na léto se pak chystá i rekonstrukce Poříčí nebo Opuštěné, tedy dvou tahů kolem řeky Svratky a autobusového nádraží Zvonařka.
Dopravní špunt v Brně. Pod viaduktem nic neprojede, k nádraží se musí pěšky![]() |
„Od června má přibýt i oprava ze strany vodáren na Hlinkách. Nemělo by jít o zásah do dopravy, ale uvidíme. Parkoviště však nejspíš uzavřené bude,“ doplnila Jágerová.
Na podzim by se pak měla uzavřít cesta z brněnských Obřan do Bílovic nad Svitavou. V létě kvůli tomu silničáři opraví objízdné trasy přes Kanice a Řícmanice.