V soutěži vypsané u příležitosti 200. výročí narození otce genetiky Gregora Johanna Mendela, které připadá na letošní rok, uspěl umělecký slévač a sochař Jaromír Gargulák s bronzovým monumentem Hrachovina. Signatáři otevřeného dopisu však dílo pokládají za „doslovně ilustrativní až banální“.
„Výsledek, který přinesla mezinárodně obeslaná, finančně dobře zajištěná soutěž, je bohužel zklamáním,“ stojí ve stanovisku zveřejněném na portálu Archiweb.cz.
„Bylo by lepší, kdyby se návrh v této podobě nerealizoval,“ doplnila k tomu ředitelka Domu umění města Brna Terezie Petišková, která je jednou ze signatářek dopisu.
„Není na světě člověk ten, který by se zavděčil lidem všem,“ reagoval na to sochař Gargulák. Zdůraznil, že práce na monumentu ve slévárně už začala. Naznačil, že za nesouhlasnou reakcí části výtvarné obce může být i skutečnost, že není absolventem umělecké školy.
Otevřený dopis je adresovaný zástupcům kláštera augustiniánů na Mendlově náměstí, brněnské primátorce Markétě Vaňkové (ODS) a členům městské rady. „V porotě byli zastoupení klíčoví odborníci na všechny důležité hodnocené aspekty. Jako její členka mohu potvrdit, že finální výběr byl velmi detailně diskutován,“ uvedla Vaňková.
Podle ní už byla soutěž ukončena a je uzavřená smlouva. „Nemám tedy důvody výsledek soutěže zpochybňovat, navíc by takový krok byl i po právní stránce velmi problematický,“ dodala primátorka.
Signatáři dopisu doporučují revizi výsledků soutěže, a to vzhledem k úrovni vítězné plastiky, její finanční náročnosti i Mendelovu renomé.
„Vzhledem k rozsahu a významu soutěže doporučujeme také transparentně uveřejnit všechny soutěžní návrhy a slovní hodnocení poroty,“ napsali ve stanovisku.
Pod otevřeným dopisem je jako první podepsaný architekt Zdeněk Fránek. Právě on byl předsedou soutěžní poroty, která nakonec rozhodla jen těsným rozdílem hlasů v Gargulákův prospěch. Další člen poroty, sochař Kurt Gebauer, na nedávné tiskové konferenci Gargulákův návrh spíše chválil.
„Vítězný návrh se skládá celkem ze čtyř samostatných objektů a obsahuje všechny Mendelem definované zákony dědičnosti, přičemž v monumentální části díla je znázorněno křížení alel při úplné dominanci, kde dochází při použití Mendelova čtverce k výslednému fenotypovému štěpnému poměru. Ten je na plastice, kde je dominantním materiálem bronz, přesně znázorněn,“ popsal koncepci Gebauer.
Soutěž zajišťovala organizace Společně. Její ředitel Jakub Carda řekl, že podmínky soutěže byly známé půl roku a nikdo proti nim nic neměl. „Dílo už se vyrábí a není cesta, jak tam něco měnit. Máme dobré reakce od lidí. Mrzí mě, že se to někomu nelíbí. Ale kdyby se část těchto lidí přihlásila, mohlo být více návrhů a porota mohla vybrat někoho jiného,“ podotkl Carda.
Dvanáctitunový monument bude průchozí, tvoří jej čtyři horizontální i vertikální celky. Dominuje čtverec se 16 stélami v podobě klíčků, na jejichž vrcholu jsou hrášky v barvách i tvarech poměrově odpovídajících Mendelovým objevům.
Náklady na dílo činí 20 milionů korun. Polovinu poskytne město Brno. Zbytek se bude financovat z privátních i veřejných zdrojů, přispět mohou drobní dárci.