Uvedení kontroverzní hry, v níž Ježíš znásilňuje muslimku, provázela řada...

Uvedení kontroverzní hry, v níž Ježíš znásilňuje muslimku, provázela řada protestů. (26.5.2018) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Lístky do divadla získali „Slušní lidé“ od ultrakonzervativního křesťana

  • 133
Že se na sobotních protestech proti kontroverzní divadelní hře Naše násilí a vaše násilí sešli příznivci hnutí Slušní lidé s ultrakonzervativními křesťany, nebyla náhoda. Jak zjistila MF DNES, část členů hnutí má společnou minulost s některými křesťany a obě skupiny jsou personálně propojené.

Už začátkem dubna skoupil 61 lístků na představení advokát Patrik Matyášek z brněnských Husovic. Ten je zakladatelem spolku Stredonius, pojmenovaného podle jezuitského obránce Brna proti Švédům Martina Středy.

„Chtěl jsem, aby tam šli zájemci z řad studentstva a eventuálně protestovali. Byl ale problém vůbec najít mezi novokatolíky jakékoliv zájemce o takovou formu protestu,“ popsal Matyášek.

Nakonec třicet vstupenek prodal Zdeňku Pernicovi, předsedovi hnutí Slušní lidé, který ho oslovil přes společné známé.

„Dozvěděli jsme se to přes nějaké křesťany, které známe, už si nevybavuji od koho. Chtěli jsme lístky také vykoupit, ale byly vyprodané, takže když se naskytla příležitost, využili jsme ji,“ řekl Pernica.

Sám Matyášek se nakonec do divadla paradoxně nedostal. Měl totiž jen zlevněné studentské vstupenky, na které ho odmítli organizátoři pustit.

„Hru jsem viděl na videu a byl jsem z ní zhnusen. Byl jsem tak otřesený, že jsem ji nebyl schopen ani dosledovat,“ líčí Matyášek.

Nyní se chystá podat trestní oznámení pro výtržnost na dva diváky, kteří se při protestech „Slušných lidí“ svlékli v sobotu v divadle donaha, aby byli solidární s herci.

„Neexistují právní prostředky na obranu proti útoku na náboženskou svobodu, takže každý, kdo se cítí ohrožený na svých právech, může využít svépomoci. Protože tady byl zesměšněn největší a nejvýznamnější symbol křesťanů, nikoliv nějaký člověk, je tu zostuzený přímo Bůh,“ myslí si Matyášek.

Známosti z klerofašistického časopisu

Jeho spolek Stredonius také začátkem května podal žalobu a několik návrhů na předběžná opatření, která měla zabránit uvedení hry chorvatského režiséra Olivera Frljiće. Soud je ale zamítl.

Události kolem přerušené divadelní hry v Brně

Dalším zakladatelem spolku je vysokoškolský profesor na penzi Radomír Malý. Matyášek a Malý se netají svými ultrakonzervativními názory na katolickou církev, která je podle nich dnes příliš modernistická.

Malý v polovině 90. let minulého století vydával v Brně časopis Pochodeň dneška, který byl k dostání v kostelech a propagoval antisemitismus, popíral holokaust a prosazoval fundamentalistický katolicismus. Odborníci a kriminalisté jej hodnotili jako otevřeně klerofašistický.

Do Pochodně v té době přispíval také Radek Pokora, zakladatel hnutí Slušní lidé a jeho bývalý místopředseda. Za antisemitské texty v příloze Pochodně Nový národ dostal podle soudního příkazu, který má MF DNES k dispozici, v roce 1998 roční podmínku. Že byl odsouzen za trestné činy z nenávisti, dnes popírá.

„Stál jsem jen před soudem kvůli rvačkám a ublížení na zdraví, jako každý mladý chlap, který nesedí u počítače. Jestli napíšete, že jsem byl odsouzený, podám si vás,“ řekl redaktorce MF DNES.

Co spojuje křesťanské radikály a pravicové extremisty

Pokora tvrdí, že místopředsedou Slušných lidí už není. „Názorově jsme se rozešli,“ řekl. V oficiálním registru ministerstva vnitra ale stále jako místopředseda figuruje. Podle jeho vyjádření na sociálních sítích zůstává i velmi aktivním příznivcem hnutí.

Navíc jeho syn den před představením v Divadle Husa na provázku doplácel plnou cenu třiceti původně studentských vstupenek zakoupených Matyáškem, na které se potom do sálu dostali příznivci hnutí Slušní lidé.

Pokora v 90. letech působil v Hnutí národního sjednocení, které se hlásilo k agresivnímu antisemitismu a radikálnímu katolictví. Jeho program byl podle bezpečnostních odborníků fašistický a spolupracovalo s fundamentalistickou částí církve. Pokora, který je příznivcem Tomia Okamury, pořádá kurzy sebeobrany s nožem a napsal příručku Jak vyhrát rvačku.

Podle Tomáše Petráčka, kněze a experta na extremisty v církvi, není spojení křesťanských radikálů a pravicových extremistů překvapivé.

„Obě skupiny mají společného nepřítele, necítí se dobře v moderní době, vymezují se proti relativizaci hodnot. Obdivují autoritářská hnutí, která reprezentují jednoduchý svět s jasně rozdělenými rolemi. Svět, kterému rozuměli, mizí a oni se snaží přibrzdit rychlost společenského vývoje,“ vysvětlil Petráček.